به گزارش ایرنا محمدمهدی مروج الشریعه روز پنجشنبه در همایش ملی نکوداشت خادمان علم و فرهنگ ویژه خاندان راشد محصل در دانشگاه بیرجند افزود: اجرای بسیاری از تئاترهای علمی، فرهنگی و فیلم ها از جمله کمبودها در مراسم نکوداشت فرهیختگان است.
وی اظهار کرد: علاوه بر این نوع از مراسم نکوداشت که سنتی و تاریخی است باید از علم اطلاع رسانی روز هم برای دیگر مخاطبان استفاده کرد.
وی ادامه داد: امروز بسیاری از نسل های موجود به دنبال رسیدن به مسائل مورد نظر خود در کوتاه ترین زمان هستند و تکنولوژی اطلاعات در تسریع کارها به آنها کمک می کند.
استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: تکنولوژی اطلاعات یکی از اجزایی است که باید متناسب با زبان نسل جوان از آن استفاده شود.
مروج الشریعه گفت: به چه شکل باید این راه را برای نسل آینده الگوسازی کرد و چه شرایطی باید فراهم شود که محصلان فراوانی مسیر فرهیختگانی همچون راشد محصل را پیگیری کنند.
وی اضافه کرد: برای اینکه به این مقصود در تاریخ و پرورش نسل های آینده برسیم باید در مراسم نکوداشت به نحوه انتقال پیام به نسل های آینده برای تولید و تکثیر نوعی از تفکر فرهیختگانی توجه شود.
استاندار خراسان جنوبی افزود: چگونگی تداوم زایندگی این راه برای نسل های آینده چاره اندیشی شود و این خود مسیر دیگری است که باید صاحبان معتقد به بزرگداشت نخبه برای نخبه پروری چاره ای بیندیشند.
وی با بیان اینکه خاندان راشد محصل میراث دار مرحوم محمد حسین راشد محصل، یک عالم ربانی هستند اظهار کرد: روش و منش این بزرگ مرد باعث پیدایش افرادی شد که امروز در کشور منشا خیر می باشند و این خاندان نیز می دانند که وارث یک میراث بزرگ تاریخی با ماهیت فرهنگی به معنی عامش هستند.
مروج الشریعه با اشاره به اینکه خراسان جنوبی یک کانون در بردارنده میراث بزرگ فرهنگی و تاریخی است که باید به اشکال مختلف از آن قدردانی کرد، افزود: نوع مراسم و نکوداشت ها به تناسب شرایط اقتضای زمان بسیار متفاوت است و همیشه باید به مقتضیات شرایط زمان توجه شود.
وی گفت: بنیاد ملی نخبگان با احساس و اعتقاد راسخ در این مراسم و نکوداشت ها و احیای سنت های بزرگ گرامیداشت میراث های فرهنگی و تاریخی تمام قد در محور شرق کشور کار می کند.
رئیس دانشگاه بیرجند هم گفت: علت بیشتر آسیب های اجتماعی در الگوهاست که اگر الگوی درست برای فرزندان و جامعه باشد، بسیاری از آسیب های اجتماعی رفع می شود.
احمد خامسان راه ایجاد پیشرفت در کشور را از مسیر تربیت انسان و شکل گیری شخصیت ها دانست و تصریح کرد: مشکل ما کمبود پول و امکانات نیست، نبود الگوی خوب برای معرفی آنها به جوانان و نوجوانان از مشکلات ماست.
وی افزود: پاسداشت خادمان علم و فرهنگ بویژه خاندان راشد محصل از استان خراسان جنوبی در واقع پاسداشت امید و تلاش برای رفع مشکل کشور است و اگر استادان، مسئولان و دست اندرکاران کشور الگوی خوبی باشند، آسیب‌های اجتماعی مهار و کشور به سمت تعالی و پیشرفت خواهد رفت.
وی اظهار کرد: توجه به زندگی خاندان راشد محصل نشان می‌دهد که در سخت ترین شرایط، امیدی برای ارتقای کشور وجود دارد.
دبیر همایش ملی نکوداشت خادمان علم و فرهنگ خراسان جنوبی هم گفت: توسعه جامعه از مسیر فرهنگ می گذرد و دانشوران و دانش پژوهان پایه و بنیان فرهنگی جامعه را تشکیل می دهند.
سید محمدحسین قریشی افزود: برگزاری مراسم تکریم و نکوداشت خردورزان، پاسداشت علم و هنر و فرهنگ است و موجب تحکیم ارزش ها می شود.
وی بیان کرد: برای بنیان گذاشتن زندگی براساس هویت، اصالت و ارزش های بومی باید به الگوسازی و اهمیت آن برای نسل جوان و نوجوان توجه کرد.
دبیر همایش نکوداشت خادمان علم و فرهنگ استان گفت: خراسان جنوبی از دیرباز مهد دانشوران است و معرفی مشاهیر منطقه نه تنها وظیفه منطقه ای بلکه وظیفه ملی است.
وی ادامه داد: در همین راستا بنیاد ملی نخبگان، دانشگاه بیرجند و بنیاد نخبگان استان خراسان جنوبی تصمیم گرفتند تا با برگزاری این همایش، نسبت به معرفی خادمان علم و فرهنگ اقدام کنند.
وی گفت: خاندان راشد محصل در میان نام آوران فرهیخته بیرجند که در ایران به قله های رفیع علم و فرهنگ رسیدند همچون ستاره ای بی غروب می درخشند.
قریشی افزود: این خاندان با ورود به وادی علم و فرهنگ در حیطه تخصص خود به جایگاهی والا رسیده و نام خود و خانواده و شهر بیرجند را بر سر زبان ها انداختند و بیرق سربلندی خراسان جنوبی را همچنان استوار نگه داشته اند.
همایش ملی نکوداشت خادمان علم و فرهنگ (ویژه خاندان راشد محصل) روز پنجشنبه با همکاری دانشگاه بیرجند و بنیاد نخبگان خراسان جنوبی با حضور جمعی از مسئولان و شخصیت های علمی و فرهنگی برگزار شد.
شیخ محمدحسین راشد محصل از عالمان و مجتهدان بیرجند سال 1279 هجری شمسی در روستای افضل آباد خوسف متولد شد و سال 1353 دار فانی را وداع گفت. این شخصیت وارسته پنج فرزند پسر و یک دختر را به جامعه علمی کشور تقدیم کرد.
7559 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.