به گزارش ایرنا حسین سیمایی صراف روز شنبه در آیین تکریم و معارفه رئیسان قدیم و جدید دانشگاه بیرجند افزود: دانشگاه که روزی قرار بود همه مشکلات کشور را رفع کند خود به یک چالش برای آن تبدیل شده و برای رفع آن شورای عالی انقلاب فرهنگی به سند راهبردی به نام سند آمایش آموزش عالی رسید.
وی گفت: موسسات آموزش عالی در شروع پیروزی انقلاب اسلامی 240 موسسه بود که اکنون به 2 هزار و 800 موسسه رسیده و از تعداد مراکز آموزش عالی کشور چین با یک میلیارد و 400 میلیون جمعیت بیشتر است.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: امیدواریم براساس سند آمایش آموزش عالی، دانشگاه را دوباره توانمند کرده و به دوران کیفی آن بازگردانیم تا با نیازمندی های جامعه امروز متناسب شود.
وی افزود: نظام کنونی دانشگاهی کشور ظاهرا قادر به انجام ماموریت های جدید نیست و گسترش بی رویه آموزش عالی یکی از عوامل این مساله است.
سیمایی صراف اظهار کرد: گسترش بی رویه آموزش عالی در کشور منجر شده نتوانیم استادانی در طراز آموزش عالی و دانشجویانی علاقه مند وارد سیستم کنیم هرچند از استادان و دانشجویان کم نظیر برخورداریم.
وی گفت: 175 هزار دانشجو سال 1357 در کشور داشتیم و امروز به چهار میلیون و 300 هزار نفر رسیده که رشد 25 برابری را نشان می دهد در حالی که جمعیت چنین رشدی نداشته است.
وی افزود: همچنین سال 1357 فقط سه هزار عضو هیات علمی دانشگاهی داشتیم در حالی که امروز این تعداد به 80 هزار نفر رسیده است.
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان انیکه نظام نوین آموزش عالی در ایران قدمتی صد ساله دارد گفت: گسترش مرزهای دانش و تربیت نیروی نخبه از ماموریت های نظام آموزش عالی بوده و در آستانه پیروزی انقلاب بخشی از نیروهای متخصص و نخبه را برای کشور تربیت کرده بودیم.
وی اظهار کرد: ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی طبق آمار بیش از 50 درصد با کمبود نیروی متخصص در همه رشته ها مواجه بودیم و آموزش عالی امروز در رسیدن به حداقل اهدافش موفق بوده زیرا از نیروی انسانی سرشاری برخوردار هستیم.
سیمایی صراف گفت: به همین دلیل برای دانشگاه ها ماموریت جدید طراحی و کارآفرینی به ماموریت های قبلی دانشگاه اضافه شده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: دانشگاه بیرجند بر بنیاد اصیلی ایجاد شده و از نهاد های دانشگاهی پرافتخار در کشور است.
معاون وزیر علوم حرکت دانشگاه بیرجند را در مسیر کیفی توصیف کرد و افزود: امیدواریم در صورت تصویب سند آمایش آموزش عالی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در مسیر کیفی قرار بگیرند.
در این آیین دکتر احمد خامسان به عنوان رئیس دانشگاه بیرجند معرفی و از خدمات دکتر خلیل خلیلی رئیس پیشین این دانشگاه تجلیل شد.
خامسان عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند است و خلیلی به مدت چهار سال ریاست این دانشگاه را برعهده داشت.
7559*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.