محمدعلی خاشی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان صادرات به وزن سه میلیون و 482 هزار تن بوده که نسبت به سال 95، از نظر وزنی 5 درصد کاهش را نشان می دهد.
وی بیان کرد: سال 96 تعداد پنج هزار و 734 اظهارنامه صادراتی به ارزش 159 میلیون و 727 هزار دلار و وزن یک میلیون و 330 هزار تن در گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه ماهیرود تشکیل شد که این میزان صادرات نسبت به سال 95، از نظر تعداد اظهارنامه 6درصد و از نظر وزن 36 درصد افزایش و از نظر ارزش 11 درصد کاهش را نشان می دهد.
وی کاشی، سرامیک، سیمان، خوارک کامل طیور، گازوئیل، هیدروکربن سبک، رب گوجه فرنگی، میلگرد، هیدروکربن سبک، روغن سوخت تقطیری و مصنوعات پلاستیکی را از عمده اقلام صادراتی از گمرکات استان خراسان جنوبی ذکر کرد که به کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، ترکمنستان و ارمنستان صادر شده است.
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به به صادرات ماده 116 «کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور و خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه ماهیرود» گفت: از این محل 14 هزار و 535 پرونده به ارزش 736 میلیون و 377 هزار دلار تشکیل شد که از نظر تعداد پرونده 35 درصد و ارزش 11 درصد رشد را نشان می دهد.
وی ادامه داد: عمده اقلام خروجی از موضوع 116 شامل سیمان، کاشی یا سرامیک، شیشه، عایق رطوبتی و جوجه بوده است.
خاشی گفت: همچنین سال گذشته 44 فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش 2 میلیون و 931 هزار دلار و وزن 2 هزار و 959 تن تشکیل شد که نسبت هب سال ماقبل از نظر تعداد پروانه 27درصد، از نظر وزن 58 درصد و ارزش 63 درصد کاهش را نشان می دهد.
وی بیان کرد: برنج، شکر، گوسفند، شاهدانه، بی کربنات سدیم فنی، سدیم بنی کربنات خوراکی، تخم کنجد، لوله سرامیکی و دستگاه عمل آوری و بسته بندی قیر از مهمترین کالاهای وارداتی از کشورهای پاکستان، امارات متحده عربی، برزیل، افغانستان، چین و اکراین بوده است.
مرز ایران و افغانستان حدود 945 کیلومتر است که 465 کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان خراسان جنوبی قرار دارد و از چهار بازارچه مرزی استان با این کشور همسایه فقط بازارچه ماهیرود فعال است.
این بازارچه در فاصله 240 کیلومتری شهر بیرجند و در فاصله 140 کیلومتری شهر سربیشه قرار دارد، این بازارچه با شهر فراه مرکز استانی به همین نام در افغانستان 150 کیلومتر فاصله دارد.
فعالیت بازارچه ماهیرود از تیرماه 88 همزمان با شروع فعالیت گمرک مرز رسمی ماهیرود آغاز و جایگزین بازارچه مرزی میل 73 در استان شده است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan و کانال تلگرام: irnabirjand@
7556*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.