علیرضا نصرآبادی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرمت آب انبار تاریخی محسن زاده (حاجی خان) که از اواسط بهمن ماه سال 96 آغاز شده بود، به پایان رسید.
وی بیان کرد: این مخزن یک میلیون و 600 هزار لیتر آب گنجایش دارد و با توجه به اتمام مرمت، آماده بهره برداری و بازدید مسافران و گردشگران در ایام نوروز است.
وی گفت: آب ‌انبار در محله تاریخی سرده و درون بافت تاریخی بیرجند قرار دارد و مانند دیگر آب ‌انبارهای موجود در منطقه دارای فضای ورودی، پلکان، پاشیر و منبع ذخیره آب است.
مسئول پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی شهر بیرجند با بیان اینکه فضای ورودی آب ‌انبار به صورت ساده و در عین حال دارای طاقی با قوس جناغی است افزود: بعد از فضای ورودی، پلکان های آب‌ انبار واقع و در طرفین ابتدای ورودی آن 2 سکو تعبیه شده است.
وی اظهار کرد: پوشش سقف در فضای داخلی به صورت طاق ‌آهنگ احداث شده و این پوشش تا انتهای پاشیر نیز به یک فرم ادامه می‌یابد و قسمت پاشیر که آخرین بخش معماری فضای داخلی آب‌ انبار محسوب می شود به شیوه ضربی پوشش یافته است.
منبع ذخیره آب این آب ‌انبار به شکل مستطیل به عمق آبگیر 10 متری با مصالحی چون آجر و ملات ساروج ساخته شده و دارای پوشش سقف گهواره ای است که مخزن آن جزو بزرگترین مخازن آب انبار به شمار می آید.
این بنای تاریخی سال 1379 با شماره 2907 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
3215*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.