به گزارش ایرنا محمدمهدی مروج الشریعه روز سه شنبه در نشست شورای اداری استان خراسان جنوبی افزود: مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی باید افق کاری خود را دانسته و بهترین شرایط را برای حضور سرمایه گذار فراهم کنند.
وی با بیان اینکه تلاش شب و روز نمی شناسد تصریح کرد: برای رسیدن به توسعه و پیشرفت استان باید از این فضای محدود خارج شویم و اینکه وقت ما مسئولان به طور مسالمت آمیز بگذرد، حق پاسخگویی به مردم این نیست.
وی به راه اندازی شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور اشاره کرد و گفت: خراسان جنوبی جزو استان هایی است که از این فرصت می توان به بهترین شکل ممکن استفاده کند.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در جلسه ای که اخیرا با حضور ریاست جمهوری، وزیر کشور و استانداران برگزار شد، مقرر شد 2 استان خراسان جنوبی و اصفهان به نمایندگی از سایر استان ها، موضوعات مربوط به تولید و اشتغال سایر استان ها را جمع آوری کنند.
وی گفت: در نهایت این موضوع منجر به تنظیم بسته های نرم افزاری شد که در حضور رئیس جمهوری قرائت و با امضای سه وزیر در اختیار دکتر روحانی گذاشته شد و مورد تایید قرار گرفت.
مروج الشریعه افزود: موضوعات و مسائل مطرح شده در حوزه تولید و اشتغال، سال 97 چراغ راه جدیدی برای کشور است و سقف اختیارات استانداران برای پرداخت تسهیلات اشتغال افزایش یافت.
وی اظهار کرد: همچنین مجلس شورای اسلامی مصوبه بسیار ارزشمندی در این رابطه داشت که نخستین بار در 40 سال گذشته، اختیاراتی در کارگروهی به مسئولیت استاندار داده شد و چنانچه واحد سرمایه گذاری که متقاضی اخذ وام بانکی برای پیشبرد واحد تولیدی و اجرای طرح اشتغالزاست اگر به هر دلیلی طرح دچار مشکل شود این کارگروه مستندات بانک را بررسی کرده و اگر موجه تشخیص نداد با نظر استاندار به بانک مرکزی منعکس می شود و بانک با تایید خود تسهیلات را در اختیار واحد قرار می دهد.
وی گفت: اینکه دستگاه ها و دولتمردان ملی و وابستگان سطح ملی به این جمع بندی رسیدند که به قدرت و اختیارات منطقه ای با نظر مثبت و مساعد توجه داشته باشند، جای تقدیر دارد هرچند با تاخیر اما مغتنم است.

*کمبود آب مساله اصلی استان است
نماینده عالی دولت در استان خراسان جنوبی کمبود آب را یکی از مسائل اساسی استان دانست و گفت: نامه ای را به مقام معظم رهبری تقدیم کرده ایم و درخواست شده برای مساله آب شرق کشور فکر اساسی شود.
وی بیان کرد: همچنین موفق شدیم شورای حفاظت منابع آب را در مرکز و شهرستان های استان امسال برگزار کنیم و به صورت منظم سال آینده این جلسات ادامه خواهد داشت.
وی گفت: در شرایطی که با محدودیت های فراوان منابع آبی و تغییر اقلیم قرار داریم، تامین و مدیریت مصرف آب باید به بهترین شکل ممکن و با صرفه جویی ترین روش های ممکن مورد توجه واقع شود.
مروج الشریعه بیان کرد: موضوع کمبود منابع آبی فقط مربوط به خراسان جنوبی نیست بلکه استان های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی نیز با بحران کمبود آب مواجه هستند.
وی با بیان اینکه در نواحی شرق کشور پتانسیل های زیادی وجود دارد اظهار کرد: بیش از 10 میلیون نفر جمعیت و بیش از هفت هزار و 500 واحد صنعتی و معدنی در این سه استان وجود دارد و اغلب این واحدها صنعت آب بر هستند.
وی یادآور شد: در جلسه ای که اخیرا با حضور یکی از وزرای دولت در مرکز استان برگزار شد درخواست کردیم صدای کم آبی استان به گوش دولت برسد چرا که اگر نتوانیم و برنامه ای برای تامین آب های قابل استفاده نداشته باشیم در آینده مشکل سخت تر خواهد شد.
استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: آستان قدس رضوی نیز می تواند به صورت توسعه ای در این مسئله ورود پیدا کند تا برای این سه استان که نیاز آبی آن 750 هزار متر مکعب تعریف شده و بیش از 15 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است، چاره اندیشی شود.

*رفتار با گردشگران فوق العاده مهم است
وی در ادامه سخنانش به آغاز فعالیت ستاد اجرایی خدمات سفر و نزدیک شدن به ایام نوروز اشاره کرد و گفت: در این ایام، چه رفتار افراد دست اندرکار در حکومت و دولت چه رفتارهای مردمی با گردشگران و مسافران مقصد و مبداء استان فوق العاده مهم است.
مروج الشریعه بیان کرد: مردم خونگرم، گشاده دست و مهربان و مسئولان بدانند هرچه خدمات با کیفیت تر، سهل تر و بهتری به مسافران و گردشگران ارایه شود باعث ایستادیی بیشتر مسافران در استان و خاطرات خوب آنان خواهد شد.
وی ادامه داد: بخش نخست تحقق این مهم در اختیار دستگاه های اجرایی مربوط است و هر آنچه باعث رفاه، آسایش، آرامش و استفاده از فضای مطلوب استان در ذهن مسافر بر جا بگذارد باید به حد اعلا برسانیم.
وی گفت: برنامه های جذب گردشگر با تمایلی که در ملت ایران به وجود می آید به مسئله پررقابتی بین استان های مختلف در حال تبدیل شدن است و گردشگر و مسافری که در معیت خانواده آهنگ سفر می کند نیاز به آرامش و احترام دارد و هر قدر استان ها در ارایه برنامه های متنوع، سرشار از آرامش و احترام موفق باشند بیشتر سود خواهد کرد.
استاندار خراسان جنوبی حضور گردشگران در استان ها را به منزله تولید، ثروت و ایجاد اشتغال دانست و افزود: استقبال گرم از مسافران و تامین رفاه، آرامش و امنیت خاطر برای آنها سبب می شود مسیر تولید، ثروت و درآمد استان میسر شود.
وی بیان کرد: شرایط فروردین 97 نسبت به سال های قبل خاص تر است لذا مسئولان دستگاه های اجرایی در صورت مسافرت برای خود جانشین تعیین کنند و با تمام تجهیزات و توان پاسخگوی مردم و مسافران باشند تا خدمات ارایه شده در شان مردم باشد.

*فرصت بازنگری فعالیت دستگاه های اجرایی
وی همچنین با اشاره به ناآرامی های دی ماه امسال در کشور گفت: این مهم فرصتی برای بازنگری فعالیت های مسئولان دسگاه های اجرایی بود.
وی ادامه داد: هیچ چیز نمی تواند و نباید مانع خدمت رسانی به مردم باشد چرا که با اولویت ترین وظیفه ای که در حکومت داریم خدمت خالصانه و صادقانه به مردم است.
استاندار خراسان جنوبی گفت: کسانی که مدعی و علمدار مشی حکومت سیاسی، اقتصادی و درون حکومت هستند وظیفه بیشتری داشته و مطالبه گری مردم از آنها والاتر و بالاتر است.
وی خواستار توجه بیشتر به حاشیه نشینان مرکز استان و مناطق مرحوم شد و افزود: با وجود گرفتاری های فراوان در اطراف بیرجند، بدون شک مرکز استان پیشرفته ای نخواهیم داشت.
وی بر لزوم عملیاتی شدن نظریه مرکز - پیرامون در خراسان جنوبی تاکید و اضافه کرد: حاشیه نشین ها شرایط امن و ایمن را از مرکزنشینان هم سلب خواهند کرد لذا راه عادلانه این است که استان به صورت یک پازل با هم رشد کند چون توسعه متوازن و متعادل حق مردم استان است.
مروج الشریعه گفت: دستگاه های متولی در حوزه اشتغال بدانند با توجه به منابع بسیار باارزشی که این دولت چه به صورت ملی برای دستگاه های اختصاصی و چه در سامانه ها به توزیع ختم می شود، مطالبه گری در این حوزه بسیار جدی است.
وی با تاکید بر اینکه جذب منابع باید حداکثری باشد افزود: هر کدام از مدیران سیستم بانکی که نمی توانند نسبت به تامین منابع داخلی و نیروی انسانی اقدام کنند موضوع را با ما در میان بگذارند تا پیگیری کنیم.
وی به ارزیابی صورت گرفته در سطح ملی در خصوص میزان پاسخگویی مدیران دستگاه های اجرایی اشاره کرد و گفت: به همه مدیران استان توصیه می شود تحمل نقد و نقدپذیری داشته باشند.
مروج الشریعه اضافه کرد: با اینکه از نظر تحمل و پذیرش نقد دریا دل هستیم و اگر نقیصه ای وجود داشت قبول می کنیم اما اگر مشکوک بود و برای طروات بخشی به شبکه های ملی رتبه ای به خراسان جنوبی داده شده باشد از حق نخواهیم گذشت و شاخص های ارزیابی را مطالبه می کنیم.
وی یادآور شد: خراسان جنوبی دارای بهترین اساتید، محققان، پژوهشگران و افراد صاحب نظر است که می توانند ملاک های مورد نظر در این زمینه را ارزیابی و نتیجه درستی اعلام کنند.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.