به گزارش ایرنا احمد محبی روز پنجشنبه در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های استان خراسان جنوبی در بیرجند افزود: بنا داریم برنامه هم اندیشی حضوری بین رسانه ها و مدیران دستگاه ها برگزار شود تا برای بحث نقدناپذیری دستگاه ها ساز و کاری ایجاد شود.
وی یادآور شد: در ماده 4 قانون مطبوعات آمده که هیچ کس حق ندارد رسانه ها را تهدید یا تضعیف کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: شخص استاندار خراسان جنوبی در مواجهه با انتقادها و مطالبی که در خصوص ایشان بیان شده با سعه صدر برخورد می کنند اما در بسیاری از دستگاه های اجرایی این آستانه تحمل پایین است و موجب شده در برخی موارد این موارد به مواجهه قضایی کشیده شود.
وی با تاکید بر اینکه این مشکلات باید با هم اندیشی و گفتمان 2 سویه رفع شود اظهار کرد: در قانون جدید تبادل آزاد اطلاعات، همه بخش ها موظف هستند اطلاعات موردنیاز خبرنگار را در اختیارش قرار دهند و قانون مطبوعات برای هر کدام از اینها ساز و کار مشخص کرده است.

**برگزارکنندگان مراسم به خبرنگار نیاز دارند
وی افزود: گاهی در پوشش جلسات به گونه ای رفتار می شود که گویا خبرنگار نیاز به حضور در آن جلسه را دارد در صورتی که بر عکس است و برگزار کننده مراسم به خبرنگار نیاز دارد.
محبی تصریح کرد: خبرنگاران نباید بخش بندی شده و در برخی جلسات از آنها دعوت شده و برخی دیگر دعوت نشوند.
وی گفت: گاهی در خراسان جنوبی مشاهده شده، بعد از اینکه نقد خبرنگاری کار می شود مورد عتاب قرار گرفته و از دعوت خبرنگار در جلسات بعدی امتناع می شود.
وی اظهار کرد: این پذیرفتنی نیست که خبرنگار برای حضور در جلسه ای با چندین بخش هماهنگی کند و این موارد نباید در استان تکرار شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: در بعضی از جلسات برای ورود خبرنگار محدودیت ایجاد شده و بعضی وقت ها احساس می شود که خبرنگاران تشریفاتی هستند.

** جشنواره مطبوعات فرصتی برای نشاط و امید است
محبی در بخش دیگری از سخنانش گفت: جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها فرصتی برای پویایی، نشاط و امید بخشی به عرصه رسانه و مطبوعات است.
وی اظهار کرد: ویژگی جشنواره این است که خمودگی و کسلی که در فرآیند فعالیت خبری ممکن است ایجاد شود به شکوفایی و تحرک تبدیل می شود.
وی یادآور شد: میزان تولید و مصرف اطلاعات در هر منطقه از شاخص های توسعه هر منطقه است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: بسیاری از استادان که با پروفسور معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران حشر و نشر داشتند امروز آماده حضور در استان و ارائه کارگاه های آموزشی برای اصحاب رسانه هستند.
وی افزود: در بخش تهیه و تولید خبر و محتوا به دلیل دوری از مرکز کمبودهایی وجود دارد که باید با همکاری اعضای خانه مطبوعات و فعالان رسانه ای رفع شود.
وی همچنین گفت: بحث مالیات، رسانه های استان را رنج می دهد و چاپخانه های استان را فلج کرده است و برخی کانون های آگهی و تبلیغات به دلیل بالا بودن هزینه های مالیات تقاضای تعطیلی دارند.
محبی افزود: از ابتدای سال 96 فراخوان ارائه آثار به دبیرخانه جشنواره آغاز شد و تا پایان دی ماه سال جاری دریافت آثار ادامه داشت.
وی اظهار کرد: 458 اثر در بخش های مختلف به دبیرخانه جشنواره رسید که پس از داوری 20 اثر به عنوان آثار برتر معرفی می شوند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: این جشنواره در بخش های اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی، قرآن و عترت، عکس، تیتر، گزارش، سرمقاله و ... برگزار می شود.
وی بیان کرد: این جشنواره مدت چهار سال است با یادمان پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات در استان برگزار می شود.
محبی گفت: یکی از شاخص های توسعه ای، رشد تولید و محتوا و مصرف اطلاعات است و امیدواریم کسانی که در این جشنواره شرکت کرده اند به جشنواره های منطقه ای و کشوری هم راه یابند.
چهار روزنامه، 89 ماهنامه، فصلنامه، گاهنامه و پایگاه خبری در خراسان جنوبی فعال هستند.
7559*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.