محمد مالکی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نهبندان قطب پرورش شتر در خراسان جنوبی است و نبود کشتارگاه صنعتی از مشکلات اساسی پرورش دهندگان شتر در این شهرستان است.
وی بیان کرد: به دلیل نبود کشتارگاه صنعتی، پرورش دهندگان شتر مجبور هستند دام خود را به دیگر نقاط انتقال دهند که این کار موجب افزایش هزینه های این بخش می شود.
وی گفت: نبود کشتارگاه در شهرستان نهبندان باعث شده دلالان، شتر را با قیمت بسیار پایین از دامداران خریداری کنند و سود پرورش شتر به جیب دلالان سرازیر شود.
مدیر جهاد کشاورزی نهبندان، فروش سنتی و فله ای شیر شتر را از دیگر مشکلات پرورش دهندگان شتر در این شهرستان ذکر کرد و افزود: در حال حاضر شیر شتر به صورت سنتی توسط دامداران به فروش می رسد و مرکز جمع آوری وجود ندارد.
وی بیان کرد: در حال حاضر کارخانه شیر پاستوریزه با پیشرفت فیزیکی بالای 65 درصد در حال احداث است که واحد فرآوری شیر شتر نیز در این کارخانه پیش بینی شده است.
مالکی با بیان اینکه نهبندان با پرورش بیش از 10 هزار نفر شتر رتبه نخست پرورش شتر را در استان داراست گفت: سالانه 2 هزار و 700 تن شیر و 2 هزار و 500 تن گوشت شتر در این شهرستان تولید می شود.
نهبندان مرکز این شهرستان در 200 کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
شهرستان نهبندان با بیش از 59 هزار نفر جمعیت و 26 هزار کیلومترمربع مساحت از شمال و غرب به شهرستان بیرجند، از جنوب به استان های سیستان و بلوچستان و کرمان و از شرق به افغانستان و شهر زابل محدود می شود.
این شهرستان با 140 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان در جنوبی ترین نقطه خراسان جنوبی در ناحیه بیابانی، تقریبا خشک و کم آب استان قرار دارد.
نهبندان به دلیل وجود راه های اصلی و درجه یک و قرار داشتن در مجاورت استان های کرمان و سیستان و بلوچستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین نزدیکی به پاکستان و افغانستان و بنادر جنوبی ایران به ویژه چابهار و قرار گرفتن بر سر راه های مهم بازرگانی شرق ایران اهمیت زیادی دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan و کانال تلگرام: irnabirjand@
7556*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.