چند سال پیش شهرداری پروژه بلوار شهید ناصری را از طریق ویدئو کنفرانس با پیام رییس جمهور وقت به عنوان بزرگترین پروژه استان! افتتاح کرد. پروژه ای که بعدها در عمل مشخص شد چندان کارشناسی نیست و پیچ های این مسیر از نظر راهنمایی و رانندگی نیز چندان مطلوب به نظر نمی آیند. کمی آنطرف تر اما خیابان شهید صیاد شیرازی چند سال قبل تر از آن توسط شهردار وقت به بهره برداری رسید، این خیابان در ابتدا 36 متری بود اما شهردار وقت به مسئولیت خود آن را 60 متری گرفت حالا تفاوت نگاه و افق مدیریت در مقایسه کارکرد همین دو خیابان کاملا نمودار شده است.
زمانی یکی از شهرداران بخش وسیعی از شهر را تبدیل به پارک کرد که هنوز که هنوز است بهتر از آن ها ساخته نشده و شهره عام و خاص است. اما متاسفانه در دوره های بعدی شاهد توسعه و افزایش افق دید در این حوزه نیستیم و دید بهتر و حتی مشابه ای را شاهد نبوده ایم، به طوری که در دوره ای یک پل کوچک، نام پل بزرگ به خود می گیرد و ...
قصد نوشتن از این مطلب نقد عملکرد شهرداری مرکز استان نیست، بلکه فقط مثال هایی برای مقایسه افق دید و آینده نگری مدیران است. برآیند نبود افق و آینده نگری در مدیران استان تصمیم های نادرست و غیر کارشناسی تحمیل هزینه به بیت المال و دلزدگی مردم و نخبگان و در یک کلام عقب ماندگی مطلق است. البته داشتن افق دید وسیع و آینده نگری معمولا شعار خیلی از مسئولان بوده و هست. به طوری که کمتر مسئولی قبول می کند که برنامه ها و طرحهایش با آینده نگری و گاه سندهای چشم انداز منافات دارد.
در چرایی کوتاهی افق دید مدیران اما نظرها گوناگون است!
برخی می گویند افق دید مسئولان بسته به اینکه از کجا آمده اند متفاوت است. مدیری ممکن است از یک بخش و با توصیه و سفارش بالا آمده باشد و مدیریت یک بخش کلان را برعهده گیرد. اما با همان فضای فکری مدیریت بخشی و خرد به موضوعات نگاه کند بالتبع چنین مدیری قدرت ریسک و مسئولیت پذیری پایین تری خواهد داشت. برخی دیگر از مدیران نیز اگرچه از مدیریت یک شهرستان یا بخش به مدیریت بالاتر می رسند اما از آن جا که نگاهشان وسیع تر و کلان تر از یک شهرستان و حتی یک استان است و توامان در حال رشد نیز هستند قابلیتهای ویژه ای دارند.
مدیران دیگری هم هستند که با کوله باری از تجربه از مدیریت در استان های دیگر، به عنوان نیروی توانمند و کاردیده به استان می آیند و به راحتی می توانند مجموعه تحت امر خود را مدیریت کرده و البته افق دید بلندتری نیز دارند. اما با تاسف می توان گفت بیشتر مدیران استان به شهادت نوع عملکرد و نتایج حاصل از آن از گروه اولند!
در این میان برخی مسئولان هم هستند که افق بلندی دارند اما برای حفظ مسند و نداشتن قدرت ریسک پذیری، ترجیح می دهند با آرامش به حداقل فعالیت بسنده کنند.
گروهی هم می خواهند دوره کاریشان بی دردسر تمام شود بدیهی است موضوعاتی مانند آینده نگری و افق دید و ریسک پذیری در قاموس کاری این گروه جایی نداشته باشد این در مجموع تمام تصویر مدیریت در استان ماست که نتایج منفی آن در منطقه کاملا محسوس است. حالا حق این است اگر مدیری نمی تواند در تراز مدیران بلندنظر بایستد جای خود را به فرد شایسته تری بدهد، نکته مهم دیگر نقش نهادهای نظارتی است که باید در زمان نسبت به بررسی عملکرد مسئولان حساس باشند. زیرا اشتباه محاسباتی یا کارشناسی یک مدیر به راحتی می تواند میلیاردها هزینه روی دوش بیت المال بگذارد یا به حیثیت سازمانها ضربه بزند.
باید گفت تا زمانی که بخش بزرگی از مدیران استان ما را افرادی از این دست تشکیل دهند، نمی توان انتظار بهبود اوضاع را داشت. افق دید کوتاه باید با همت مسئولان بالادستی و با نظارت ارگان های مربوطه و در کنار آن مطالبه گری مردم اصلاح شود. نکته مهم اما این است که مدیریت یک علم و دانش است و با قدرت ریسک بالا،
انتخاب کار و مهم تر از آن پایبند بودن به تصمیم هایی که مدیران می گیرند رابطه مستقیم دارد پس شایسته است آموزشهای لازم برای رشد روزافزون مدیران نیز انجام گیرد همچنین مدیران شایسته به نحو بایسته تشویق و معرفی شوند.
پست الکترونیکی به نشانی birjand@irna.ir آماده دریافت مطالب رسانه های استان برای بازنشر در ستون 'دیگر رسانه ها' است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan و کانال تلگرام: irnabirjand@
3215*3028
دریافت: محمدرسول ابراهیمی اسفدن * انتشار: رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.