به گزارش ایرنا محمدجواد آذری جهرمی عصر دوشنبه در نشست شورای اداری استان خراسان جنوبی در بیرجند با تاکید بر اینکه اقتصاد فضای مجازی محدود به مرز نیست افزود: بخش زیادی از اقتصاد فضای مجازی در اختیار شرکت های بین المللی است که می تواند در اختیار ما نیز قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه اقتصاد در حوزه خدمات در حال رشد است گفت: فناوری اطلاعات در حوزه خدمات نیز نقش بارزی دارد و در حال حاضر بخش زیادی از خدمات، الکترونیکی شده بنابراین فناوری در عرصه خدمات می تواند نقش خوبی ایفا کند.
وی خدمات در حوزه فناوری را نیازمند خلاقیت دانست و اظهار کرد: خلاقیت در مغز و قلب جوان مومن انقلابی و فعال جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ایران در زمینه شاخص خلاقیت و راه اندازی کسب و کار سه برابر منطقه و 2 برابر متوسط دنیاست.
وی افزود: برای ایجاد اشتغال نیازمند فضای خاص و برای خلاقیت نیازمند فضای کسب و کارهای نوپا هستیم که عموما این کسب و کارها در کنار دانشگاه ها شکل می گیرد.
آذری جهرمی توسعه اشتغال های زودبازده مبتنی بر خدمات را یکی از برنامه های دولت اعلام کرد و گفت: در این زمینه اقدامات خوبی در دست انجام است و منابعی اختصاص می یابد.

**جمهوری اسلامی حرف برای گفتن دارد
وی ادامه داد: اگر امروز جمهوری اسلامی حرفی برای گفتن دارد در کلام و گفتمان استکبار جهانی همواره نگرانی هایی از باب ایران مطرح می شود که برای ما جای خوشحالی است زیرا این بدان معناست که جمهوری اسلامی توانسته نقش خود را به خوبی ایفا کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: فضای روانی و تبلیغاتی استکبار غرب به نوعی است که می خواهد نظام را ناکارآمد نشان دهد و عده ای هم داخل کشور بنا دارند با دعواهای سیاسی بدنه نظام را ناکارآمد نشان دهند که شاهد هوشیاری مردم در این عرصه هستیم.
وی گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران در منطقه دارای اقتدار است و در کشورهای منطقه در عراق، لبنان، سوریه یمن و ...نقش ایفا می کند، قدرت های جهانی تلاش های زیادی در سال های اخیر کردند که با حذف جمهوری اسلامی بتوانند روندها را در منطقه عوض کنند و فضای منطقه بدون حضور جمهوری اسلامی را فراهم کنند اما نتوانستند.
آذری جهرمی افزود: 39 سال است با حرکت هوشمندانه امام خمینی (ره)، جوانان دعوت امام را لبیک گفتند و در سال های اخیر دشمن فعالیت های زیادی از جمله جنگ، تحریم های اقتصادی، اختلاف های منطقه ای و غیره را به راه انداخت تا جمهوری اسلامی را تضعیف کند اما نتواست موفق شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر حرف اول دشمنان در هر جلسه ای متوقف کردن جمهوری اسلامی است که این معنایی جز اقتدار ندارد و اکنون رشد و توسعه جمهوری اسلامی با زمان طاغوت بسیار متفاوت است و کشور در زمینه فناوری حرف های زیادی برای گفتن دارد.
وی بیان کرد: قبل از انقلاب در حوزه های بالاستی به ویژه نفت جز یک بازار برای جبهه غرب بیشتر نبودیم اما اکنون در حوزه های هسته ای، فضایی، نانوتکنولوژی و بایوتکنولوژی در جهان دارای رتبه هستیم.
جوان ترین عضو کابینه دوازدهم گفت: با وجود همه موفقیت ها اما در جامعه چالش های زیادی نیز وجود دارد که مقدمه رشد است و باید بدانیم هر چقدر رشد و توسعه بیشتر شود در کنار آن مشکلات نیز بیشتر می شود.
وی با بیان اینکه قطار رشد و توسعه جمهوری اسلامی ایران رو به جلو در حرکت است اظهار کرد: همواره دشمن تلاش می کند این قطار را متوقف کند اما جمهوری اسلامی مستحضر به حمایت مردم و پشتیبانی ولایت فقیه است.
آذری جهرمی با تاکید بر اینکه قدرت جمهوری اسلامی وابسته به حمایت های مردمی است گفت: مردم جمهوری اسلامی ایران شایسته بهترین ها هستند و باید در حد توان خود برای خدمت به آنها تلاش کنیم.

**مردم خراسان جنوبی با مشکلات زیادی مواجه بوده اند
وی در ادامه سخنانش به مشکلات موجود در استان خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: مردم این استان مرزی همواره با مشکلات زیادی دست به گریبان بوده اند اما حق دارند مانند بسیاری استان های دیگر از حق خود برخوردار شوند.
وزیر ارتباطات عنوان کرد: از زمان های گذشته شاکله اقتصادی خراسان جنوبی محصولات کشاورزی بوده که برخی در دنیا مطرح است اما اکنون کمبود بارش و باران امان کشاورزان را بریده، لذا سفارش استاندار در زمینه جبران این مشکل اقتصادی را به هیات دولت می رسانیم.
وی افزود: هرچند کشور با مشکل کمبود بارش و بارندگی مواجه است ولی فقیر نیست و اگر اقتصاد ایجاب کند با توسعه تکنولوژی و افزایش ظرفیت های بهره برداری برای کاهش نرخ تمام شده می توان آب مورد نیاز کشور را تامین کرد.
وی بیکاری را یکی از معضلات اصلی کشور ذکر کرد و گفت: بیکاری علت نیست بلکه معلول است، رونق بازار سبب تقویت کسب و کار و سپس ایجاد اشتغال می شود.
آذری جهرمی اضافه کرد: برای توزیع زعفران خراسان با کیفیت بیشتر و قیمت مناسب تر می توان از این ظرفیت بهره مند شد تا این محصول خام فروشی نشود و از این طریق کسب و کار زیادی در استان ایجاد کرد.
وی با اشاره به راه اندازی مرکز توانمندسازی در خراسان جنوبی گفت: در پارک علم و فناوری استان از 40 شرکت دانش بنیان 16 شرکت در حوزه آی سی تی هستند لذا زیرساخت ها در استان فراهم شده است.
وی یادآور شد: وضعیت اقتصادی خراسان جنوبی با وجود اقدامات خوبی که انجام شده اما شایسته این استان نیست و بایستی سرمایه گذاری های بیشتری انجام شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امروز دسترسی به خدمات نسل سوم و چهارم در همه شهرها فراهم شده و در روستاها نیز خدمات خوبی اجرا یا در دست اجراست.
وی اضافه کرد: در حال حاضر از 874 روستای بالای 20 خانوار خراسان جنوبی 28 روستا فاقد هیچ گونه ارتباطی هستند که رفع این مشکل به زودی در دستور کار قرار می گیرد و پیش بینی می شود تا شهریور ماه 97 حداقل مشکلات ارتباطی روستاهای کم برخوردار رفع شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که ظهر امروز (دوشنبه) وارد خراسان جنوبی شد، بیش از 400 طرح حوزه ارتباطی را با اعتبار یکهزار و 400 میلیارد ریال در این استان افتتاح کرد.
7557*3028
خبرنگار: رقیه محمدی * انتشار: رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.