به گزارش ایرنا حجت الاسلام رمضانعلی صالحی روز یکشنبه در مجمع استانی پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح خراسان جنوبی افزود: نیروهای مسلح در پیشگیری به معنای اعم و اخص کارنامه موفقی دارد.
وی گفت: از سال 1377 تاکنون چهار برنامه پنج ساله پیشگیری از وقوع جرم در کشور اجرا و منجر به کاهش قابل قبولی از جرایم بین نیروهای مسلح شده است.

** فرار از خدمت شایع ترین جرم بین نیروهای مسلح
وی بیان کرد: از سال 92 تا پایان سال گذشته به ترتیب فرار از خدمت، ایراد ضرب و جرح عمدی، اهانت به اشخاص، سوءاستفاده از موقعیت شغلی، اختیارات یا امکانات دولتی، ایراد خسارت غیر عمدی به اموال دولتی و جرایم مواد مخدر از جمله جرایم شایع نسبی بین نیروهای مسلح بوده است.
مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم و عفو و بخشودگی سازمان قضایی نیروهای مسلح
با بیان اینکه آمار جرایم بین نیروهای مسلح نسبت به جمعیت آن و بیرون بسیار کم است گفت: فرار از خدمت و ایراد ضرب و جرح عمدی شایع ترین جرایم بین نیروهای مسلح است.
وی افزود: مطابق اصل 156 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، متولی اصلی امر پیشگیری از جرم در ایران قوه قضاییه است و عمده ترین نهادها و سازمان ها در زمینه پیشگیری از وقوع جرم سازمان بهزیستی، وزارت اطلاعات، ستاد مبارزه با مواد مخدر، مجمع تشخیص مصلحت نظام، سازمان زندان ها و نیروی انتظامی هستند.
صالحی گفت: با وجود نهادهای زیادی که در زمینه پیشگیری از وقوع جرم همکاری دارند اما مقداری بهم ریختگی بین ما وجود دارد.
وی پراکندگی و ناهماهنگی بین نهادهای متولی را یکی از عوامل ناکارآمدی فعالیت های پیشگیرانه عنوان کرد و افزود: همچنین فقدان قانون مشخص، نبود یک سیاست علمی و هماهنگ در سه حوزه پژوهش، تدوین و اجرا، نبود مدیریت واحد و متمرکز و سازماندهی ناقص و نبود جایگاه مشارکت مردم و سازمان های غیردولتی از دیگر عوامل ناکارآمدی است.

** نیروهای مسلح موفق ترین مجموعه در پیشگیری از جرم
وی عنوان کرد: با این وجود ادعا می کنیم نیروهای مسلح موفق ترین مجموعه در پیشگیری از جرم از نظر انسجام و برنامه ای است.
مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: امسال جرایم نیروهای مسلح مرتبط با ضرب و جرح، قاچاق و جرایم مالی و اقتصادی در مجامع استان ها مطرح می شود.
وی اضافه کرد: در استان خراسان جنوبی از سال 92 تا 95، فرار از خدمت و جرایم مواد مخدر شایع ترین جرایم بین نیروهای مسلح بوده است.
وی با تاکید بر اینکه نگاه سابق به پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح باید تغییر کند گفت: در حال عبور از یک جریان سنتی به جدید تر هستیم.
صالحی با اشاره به اجرای برنامه پنجم در زمینه پیشگیری از جرم گفت: تحقق نظام جامع و فراگیر علمی و پژوهش محور در حوزه مطالعات و فعالیت های پیشگیری از وقوع جرم از جمله اهداف این برنامه است.
وی بیان کرد: تحقق بایسته های پیشگیری قضایی کیفری در فرایند دادرسی و اصلاح مجریان، دستیابی به سطح مناسب همکاری، مشارکت و نظارت در سه حوزه پیشگیری، فرهنگی و اجتماعی، وضعی انتظامی و قضایی کیفری با سازمان های مرتبط با پیشگیری و ارتقای سطح سلامت اداری کارکنان سازمان قضایی نیروهای مسلح از دیگر اهداف این برنامه است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557*3028
خبرنگار: رقیه محمدی * انتشار: رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.