به گزارش ایرنا محمدرضا امیرحسنخانی روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری خراسان جنوبی با حضور استانداران ادوار استان افزود: خراسان جنوبی برای اختصاص بودجه نیاز به نسخه دیگری دارد و جمعیت را نمی توان برای این استان ملاک قرار داد.
وی بیان کرد: خراسان جنوبی علی رغم تمام پتانسیل ها، ظرفیت ها و استعداد های بالقوه ای که دارد اما استانی بحران زده است.
وی اظهار کرد: مردم این استان مرزی با مشکلات معیشتی و کمبود آب مواجه اند لذا منتظر تدبیر مسئولان امر برای فاصله گرفتن از این وضعیت هستند.
نماینده مردم فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خشکسالی های پیاپی در خراسان جنوبی گفت: این استان حدود 20 سال است که دچار خشکسالی شده بگونه ای که شهرستان بشرویه در طول سال کمتر از 20 میلیمتر بارندگی دارد و این سبب خشک شدن قنوات این شهرستان شده است.
امیرحسنخانی عنوان کرد: قنات بلده شهرستان فردوس ثبت جهانی شده اما اگر اصلاح الگوی کشت و مدیریت مصرف آب را نداشته باشیم با خشکی این قنوات نیز مواجه خواهیم شد.
وی بیان اینکه خراسان جنوبی ریل و جاده ندارد، یادآور شد: در حال حاضر تنها 2 فرودگاه در کل استان وجود دارد که با محدودیت های مختلف مواجه است.
وی ادامه داد: همچنین زیرساخت های استان دچار مشکلات زیادی است، استانداران خراسان جنوبی از گذشته تاکنون اقدامات خوبی در استان انجام داده اند اما هنور خیلی عقب هستیم و باید کارهای زیادی انجام دهیم.
امیرحسنخانی افزود: با توجه به خشکسالی 20 ساله تقریبا کشاورزی سنتی در استان در حال خارج شدن است که باید اینگونه باشد و با ایجاد گلخانه های جدید و استفاده از روش های نوین آبیاری با مشکل کمبود آب در استان مقابله کرد.
این نماینده مجلس، خراسان جنوبی را استانی دانست که مهاجرت از آن زیاد انجام می شود و گفت: اگر بخواهید شرق کشور محفوظ بماند باید به این استان توجه بیشتری داشته باشید.
وی یادآور شد: در بسیاری از شهرستان های خراسان جنوبی زلزله های خسارت زیادی بوجود آورده و این استان روی گسل زلزله واقع شده است.
به گفته وی، ساختمان های موجود در استان همه مهندسی نیستند امید است سرفصلی لحاظ شود تا قبل از وقوع زلزله، حداقل 10 درصد هزینه هایی که قرار است بعد از وقوع این حوادث داده شود در اختیار استان قرار گیرد تا پیشگیری لازم انجام شود.
وی افزود: با همراهی، همفکری و هم افزایی و استفاده از تجربیات، پیشنهادات و نظرات استانداران قبلی و فعلی می توان کارهای بزرگی در استان انجام داد.
جلسه شورای اداری خراسان جنوبی با حضور اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و همچنین استانداران ادواری خراسان بزرگ و خراسان جنوبی برگزار شد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557* 6054* خبرنگار - رقیه محمدی* انتشار - مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.