به گزارش ایرنا گرچه از گذشته های دور پاییز و زمستان به فصل بارندگی، سرما، برف و باران مشهور بود اما در حالی پاییز را در خراسان جنوبی به پایان رساندیم که از بارش برف و باران خبری نبود.
پاییز 96 نیز با بارش حداقلی در برخی مناطق این استان به پایان رسید و دوره های کم باران امسال در استان مرزی و پهناور خراسان جنوبی تکرار شد.
خراسان جنوبی به دلیل واقع شدن در منطقه خشک و حاشیه کویر ایران و با وجود کمبود بارندگی ها با حوادث طبیعی مختلفی از جمله خشکسالی مواجه است لذا با توجه به تاثیر مستقیم بارندگی بر میزان آب های قابل استحصال موضوع باروری ابرها در این منطقه بیابانی بسیار حائز اهمیت است؛ موضوعی که از سال 93 در استان مطرح و برای به ثمر رسیدن آن پیگیری های زیادی انجام و قول هایی هم داده شد.
سال گذشته نخستین بار باروری ابرها در خراسان جنوبی انجام شد که شهرستان های مختلف بهره زیادی از آن بردند؛ میزانی از کمبود آب نیز جبران شد و برخی قنات های مرده جان دوباره گرفتند.
امسال نیز درخواست های زیادی از سوی نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، استانداری و سایر دستگاه های مربوط برای باروری ابرها انجام شده است.
مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها مستقر در استان یزد 13 آذر امسال در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال با توجه به مشکلات نقدینگی، امکان اجرایی شدن بارورسازی ابرها وجود ندارد یا حداقل با تاخیر انجام خواهد شد.
فرید گلگار افزود: طرح باروری ابرها سال 95 در استان هایی مانند خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی و غربی و کرمانشاه برای نخستین بار انجام شد.
وی با بیان اینکه سال گذشته 46 سورتی پرواز برای اجرای این طرح انجام شد عنوان کرد: در مجموع مبلغ 10 میلیارد تومان برای اجرای این طرح هزینه شد اما تاکنون فقط 10 درصد آن اختصاص یافته است.
وی گفت: به طور میانگین هر پرواز 120 تا 130 میلیون تومان هزینه دارد که شامل مواد باروری، هزینه بیمه، کرایه هواپیما و سایر موارد می شود و براساس تجربه سال های گذشته به نظر می رسد اعتبار دولتی قرار نیست این هزینه ها را تامین کند لذا استانداران باید برای جذب اعتبارات ملی و استانی در این زمینه تلاش کنند.
مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها مستقر در یزد با بیان اینکه خراسان جنوبی مستعد انجام عملیات باروری ابرها از طریق ژنراتورهای زمینی است افزود: بررسی های اولیه در این زمینه در استان انجام و برای انجام مطالعات نیز حدود 300 میلیون تومان برآورد هزینه شده است.
وی بیان کرد: همچنین راهنمایی های اولیه همراه با شرح خدمات مطالعات امکان سنجی باروری ابرها در اختیار شرکت آب منطقه ای استان قرار گرفت لذا برای این کار باید اعتبار استانی در نظر گرفته شود.
گلکار امروز (شنبه) به خبرنگار ایرنا گفت: ابتدا کمبود نقدینگی عامل اجرایی نشدن باروری ابرها در سال 96 بود اما به دلیل اینکه اعتبار مورد نیاز در زمان مقرر تامین نشد لذا سبب شد به موقع نسبت به خرید مواد باروری ابرها اقدام نشود.
وی با بیان اینکه مواد بارورسازی ابرها از خارج کشور تامین می شود تصریح کرد: با توجه به زمان بر بودن تهیه مواد و انجام تشریفات واردات مواد به کشور، به نظر می رسد موعد بارورسازی ابرها به پایان رسیده باشد.
مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها با تاکید بر اینکه فرایند صدور مجوز و ورود مواد توسط کشور مقابل 60 روز کاری طول می کشد یادآور شد: حتی اگر نقدینگی تامین شود امکان باروری ابرها خیلی دیر انجام می شود اما فرصت از دست رفته است.
وی گفت: علاوه بر بارورسازی ابرها به صورت هوایی و تامین مواد از خارج کشور، امکان سنجی باروری ابرها به روشی دیگر در حال انجام است و در صورتیکه نتیجه مثبت اعلام شد از این طرح استفاده خواهد شد.
وی اضافه کرد: در صورتیکه جواب آزمایشات مثبت ارزیابی شد پیش بینی می شود این طرح نیمه دوم زمستان امسال در خراسان جنوبی اجرا شود.

**کاهش 93 درصدی بارندگی در خراسان جنوبی
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: میزان بارندگی پاییز امسال در این استان نسبت به دوره درازمدت 93 درصد کاهش یافته است.
حسین امامی وضعیت بارندگی های پاییز در استان را بسیار نامطلوب توصیف کرد و افزود: دی ماه نیز پیش بینی ها مثبت نیست اما در مجموع سازمان هواشناسی میزان بارندگی زمستان امسال را نرمال پیش بینی کرده است.
وی تصریح کرد: امسال نیز استان مرزی خراسان جنوبی در شرایط خشکسالی به سر خواهد برد چرا که میزان بارندگی در استان کاهش زیادی داشته است.
وی بارورسازی ابرها را راهکاری برای مقابله با خشکسالی عنوان کرد و گفت: سال گذشته با بارورسازی ابرهای برای نخستین بار تا حدودی کمبود بارندگی در استان جبران شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی ادامه داد: سال گذشته هشت سورتی پرواز با هزینه کرد حدود یک میلیارد تومان در استان انجام شد و بارورسازی ابرها 10 تا 15 درصد میزان بارش باران را افزایش می دهد.
وی به کمبود اعتبارات در این زمینه اشاره کرد و گفت: به دلیل عدم تامین نقدینگی به موقع، امکان خرید مواد مورد نیاز باروری ابرها از کشورهای خارجی با روند طولانی مواجه خواهد شد.
امامی اضافه کرد: در وهله نخست قرار بود ابتدای دی ماه ابرهای خراسان جنوبی بارور شود اما تاکنون اقدامی انجام نشده و منتظر تصمیم مسئولان مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها و وزارت نیرو هستیم.

** تمامی پهنه استان درگیر خشکسالی است
استان مرزی خراسان جنوبی از سال 78 وارد خشکسالی شد و اکنون 100 درصد مساحت این استان درگیر خشکسالی است که براساس شاخص های بلندمدت 35 درصد مساحت استان درگیر خشکسالی حاد و بسیار شدید است.
با وجود خشکسالی های پی در پی لطمه شدیدی به بخش کشاورزی وارد شده است و با توجه به وابستگی زیاد این بخش به میزان رطوبت خاک تاثیر خشکسالی به وضوح در بخش کشاورزی استان دیده می شود.
پدیده خشکسالی و کاهش شدید بارندگی بعد از 18 سال منابع آبی استان را به مرز بحران رسانده و خالی شدن سفره های آب زیرزمینی سبب فرونشست زمین نیز شده است.
وضعیت حاد خشکسالی سبب افزایش دشت های ممنوعه استان و فرونشست های 20 کیلومتری زمین در برخی دشت های بحرانی از جمله دشت سرایان شده است.
در حال حاضر بیش از 450 روستای استان با تانکر آبرسانی سیار می شود و بیش از 1800 روستای استان نیز به دلیل خشکسالی خالی از سکنه شده است.
خراسان جنوبی با 151 هزار کیلومتر مربع مساحت دومین استان بیابانی کشور و سومین استان پهناور ایران است که حدود 780 هزار نفر جمعیت دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557*3028*
گزارش: رقیه محمدی * انتشار: رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.