پیمان حاجی رضایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وظیفه پارک علم و فناوری افزایش ثروت در جامعه از طریق تقویت فرهنگ نوآوری و فناوری است و اگر زیرساخت لازم برای حفظ افراد نخبه و فناور در استان ایجاد شود به ایجاد اشتغال و افزایش سرانه درآمد استان کمک می کند.
وی بیان کرد: بیش از 170 شرکت دانش بنیان و فناور در استان وجود دارد که فقط 16 شرکت مستقر در ساختمان پارک علم و فناوری از معافیت مالیاتی بهره مند هستند.
وی گفت: طبق قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری از پرداخت هرگونه مالیات معاف هستند و در استان های دیگر هر شرکت دانش بنیان در هر شهر استان با استفاده از این قانون از معافیت استفاده می کند ولی در خراسان جنوبی فقط شرکتی از این قانون بهره مند می شود که در پارک علم و فناوری مسقر باشد.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری خراسان جنوبی تصریح کرد: مشکلاتی مثل بیکاری و فقر با استفاده از ظرفیت نخبگان و فناوران رفع می شود و این افراد لزوما نخبه نیستند و معدل بالای دانشگاهی ندارد اما برای رفع هر مشکل ایده و راهکار دارند.
وی افزود: تعریف نخبه در شکل عام آن به فردی گفته می شود که در درس خواندن و نمره گرفتن ساعی است و در نهایت می تواند به درجه استادی دانشگاه برسد ولی افرادی را می شناسیم که با مدرک دیپلم یا فوق دیپلم به دلیل داشتن خلاقیت و نوآوری شرکتی را ایجاد کرده که چندین نفر به طور مستقیم در آن شرکت کار می کنند.
به گفته حاجی رضایی، فرد فناور متفکر است و از فکرش در حوزه های محتلف بهره گیری می کند، فناور پس از یافتن راه حل برای یک معضل هم برای خود کار ایجاد کرده و هم به دیگران منفعت می رساند.
وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری به موضوع اقتصاد مقاومتی تاکید کردند و این نوع اقتصاد درون زاست یعنی اگر کشور تحریم شد با خلاقیت و نوآوری ظرفیتی ایجاد شود که مشکلی برای آحاد جامعه ایجاد نشود و فرد فناور می تواند اینگونه مشکلات ناشی از تحریم را رفع کند.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: در صنعت به ازای هر سه میلیارد ریال یک شغل ایجاد می شود اما شرکتی را می شناسم که 15 نفر در آن به طور مستقیم کار می کنند و همه امکانات و تجهیزات آن شرکت به 500 میلیون ریال نمی رسد.
وی اظهار کرد: حوزه فناوری به مثابه یک هایپر مارکت بزرگ است که محصول آن همه حوزه ها مثل کشاورزی، بهداشت، قضا و ... را در بر می گیرد و هر کس بر اساس نیاز خود به آن مراجعه کرده و رشد این حوزه منوط به حمایت مجموعه حاکمیت و قوای کشور است.
وی یکی از مهمترین راه های حمایت از شرکت های فناور را ایجاد بازار مناسب توسط حاکمیت برای آنها دانست و گفت: در خراسان جنوبی با وجود اینکه استانی دانشگاهی و فرهنگی هستیم اما زیرساخت لازم در حوزه فناوری هنوز وجود ندارد.
حاجی رضایی گفت: پارک علم و فناوری باید بتواند به شرکت های دانش بنیان در استان یک فضای فیزیکی برای فعالیت بدهد و تامین این بودجه و امکانات به تنهایی توسط پارک علم فناوری مشکل است و نیازمند حمایت همه دستگاه های مربوط است.
وی افزود: نخستین شاخص توسعه برای هر منطقه راه استاندارد است که متاسفانه از آن محروم هستیم و به همین دلیل امکان ایجاد صنعت بزرگ هم در استان وجود ندارد.
وی اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به بضاعت های موجود در استان برای ایجاد اشتغال پایدار باید در حوزه فناوری اطلاعات (آی تی) و فناوری اطلاعات و ارتباطات (آی سی تی) سرمایه گذاری شود.
این کارشناس گفت: منطقه خراسان جنوبی محصولاتی شاخص مثل زرشک، عناب و زعفران را دارد اما در زمینه فرآوری این محصولات مشکلاتی وجود دارد.
وی بیان کرد: مواد معدنی خراسان جنوبی به شکل خام و به قیمت پایین صادر و بعد در کشور چین و ایتالیا با فرآوری به قیمت گزاف فروخته می شود.
حاجی رضایی افزود: اگر نیازهای اولیه نخبگان در استان ایجاد شود، افراد به جای مهاجرت، در استان مانده و با تفکر خلاقیت زمینه ایجاد اشتغال برای خود و دیگران را ایجاد می کنند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*7559*3028* خبرنگار- امیرشاهین نایبی فر * انتشار- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.