به گزارش ایرنا علی دلخروشان روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در چند روز گذشته با توجه به کاهش دما و استفاده مردم از وسایل گرمایشی شاهد افزایش آمار مسمومیت به علت گازگرفتگی در استان هستیم.
وی ادامه داد: روز گذشته در گزیک یک خانواده سه نفره به دلیل سوخت ناقص ناشی از چراغ نفتی و یک مرد 35 ساله در یکی از روستاهای اطراف درح به دلیل روشن کردن چراغ نفتی در حمام دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شدند.
وی گفت: همچنین در 2 روز گذشته یک مرد 23 ساله در مهرشهر بیرجند به دلیل نشت گاز از لوله بخاری و زن 42 ساله ای در معصومیه به دلیل روشن کردن پیک نیک در حمام دچار گازگرفتگی شدند.
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه با تماس به موقع و اقدامات درمانی مناسب توسط کارشناسان اورژانس وضعیت تمامی مسمومان مطلوب است، اظهار کرد: نخستین و مهمترین اقدام برای نجات فردی که دچار مسمومیت با مونوکسید کربن شده رساندن اکسیژن و هوای تازه به فرد است.
دلخروشان ادامه داد: به همین دلیل به محض مشاهده فردی که دچار مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن شده، باید پنجره‌ها را باز کرد تا هوای تازه سریع وارد اتاق شود و در صورت امکان، فرد مسموم را از محل خارج کرد.
به اساس گزارش مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی خراسان جنوبی طبق آمار اورژانس استان، سال گذشته بر اثر وقوع 81 حادثه مسمومیت با مونوکسیدکربن، 117 نفر در استان دچار مسمومیت شدند و متاسفانه 5 نفر نیز جان باختند.
از لحاظ تعداد حادثه در این مدت شهرستان نهبندان با 17 حادثه، از لحاظ تعداد مسمومان شهرستان قاینات با 43 مسموم و از لحاظ تعداد فوتی شهرستان های بیرجند و قاینات هر کدام با 2 فوتی بیشترین آمار مسمومیت با منوکسیدکربن در استان را به خود اختصاص دادند.
بیشترین علل مسمومیت با منوکسیدکربن در استان استفاده از زغال و چوپ و روشن کردن وسایل گازسوز غیراستاندارد در محیط بسته برای گرمایش است و از سایر علل نیز می توان به خوابیدن در کنار چاه موتورهای گازوئیلی، روشن بودن خودرو در پارکینگ و محیط سر بسته، استفاده از پیکنیک برای گرمایش داخل خودرو و نشت گاز از لوله های دودکش بخاری، آبگرمکن و پکیج اشاره کرد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557* 6054* خبرنگار - رقیه محمدی* انتشار - مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.