به گزارش ایرنا، بر اساس نظرات علمای شیعه و سنی دوری از اسلام، پراکندگی و غفلت مسلمانان و تفرقه و اختلاف شان باعث دوام سلطه دشمنان بر آنان شده است و امروز آنان بر این باور هستند که باید با تقویت وحدت بین مسلمانان نگذاریم دشمنان با تفرقه افکنی بین مسلمانان به اهداف خود نزدیک شوند.
البته به اذعان کارشناسان دینی، وحدت اسلامی به معنای یکی شدن مذاهب نیست چرا که این وحدت نه شدنی است و نه منظور داعیان این وحدت است، مقصود از وحدت اسلامی همبستگی مسلمانان و اتحاد پیروان مذاهب گوناگون با وجود اختلافات مذهبی در برابر دشمنان اسلام و بیگانگان است.
براساس نظرات علمای شیعه و سنی بین دو مذهب شیعه و اهل تسنن مشترکات بسیاری است که باید این دو گروه بر محور این مشترکات به هم نزدیک شوند و برای حفظ و تعالی اسلام با همدیگر همکاری و همیاری داشته باشند.
شیعه و سنی هر دو مسلمان و در اعتقادات، احکام، اخلاق و ... دارای مشترکات زیادی هستند و امروز آنان دشمن واحدی به نام استکبار جهانی دارند که باید با تکیه بر این مشترکات و نادیده گرفتن اختلاف های جزیی، توطئه های دشمنان را دفع و اتحاد و برادری خود را تقویت کنند.
البته وحدت و برادری بین شیعه و اهل سنت در خراسان جنوبی در تمام کشور مثال زدنی است، بطوری که به عقیده بسیاری از شخصیت های سیاسی و مذهبی خراسان جنوبی شهرستان درمیان به عنوان نماد وحدت در کشور به دارالتقریب خراسان جنوبی معروف است.
رمز و راز این برادری و اخوت بین شیعیان و اهل تسنن منطقه از قرن های گذشته وجود داشته و پس از انقلاب نیز مستحکم تر شده است.
اما دشمنان نظام اسلامی طی این سال ها همواره سعی داشته و دارند تا به بهانه های مختلف این وحدت را مخدوش کنند که خوشبختانه همیشه تیرشان به سنگ خورده و مردمان این دیار اعم از شیعه و سنی نشان داده اند که هیچ چیز نمی تواند در میان آن ها اختلاف بیندازد.

**اتحاد مسلمانان باعث دفع فتنه های دشمنان می شود
امام جمعه اهل سنت شهر اسدیه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم مسلمانان را امر به وحدت کرده است، گفت: براساس آیات قرآن کریم وحدت مسلمانان باعث عزت آنان می شود و از طرفی دیگر اگر مسلمانان با یکدیگر اختلاف و نزاع داشته باشند، عزت و غیرت آنان در سطح جهان از بین می رود.
مولوی سید احمد عبدالهی با تاکید بر اینکه اتحاد مسلمانان باعث دفع فتنه های دشمنان اسلام می شود، اضافه کرد: پایان شجره خبیثه داعش در کشور های مسلمانان نشان از اتحاد مسلمانان بود.
وی عنوان کرد: باید اتحاد مسلمانان در تمام زمینه ها در سطح بین المللی تقویت شود تا شاهد ترویج اسلام ناب محمدی در سطح جهان باشیم.
مولوی عبدالهی افزود: باید مسلمانان در عمل در راستای اتحاد خود با تاکید بر مشترکات تلاش کنند چرا که با اتحاد مسلمانان دشمنان نخواهند توانست هیچ گزند و آسیبی به آنان بزنند.
به گفته وی اگر به سنت رسول الله(ص)، اصحاب و بزرگان دین اسلام نظری بیفکنیم متوجه می شویم که سیره و روش همه آنان بر مدار اتحاد اسلامی و انسجام میان مسلمانان استوار بوده است.
وی ایجاد گروهک های تروریستی، افزایش قتل و کشتار در کشورهای اسلامی و ایجاد موج اسلام هراسی در جهان غرب را از مهمترین توطئه های دشمنان علیه اسلام ذکر کرد و افزود: مسلمانان باید در جهان کنونی هوشیار و متحد باشند، زیرا دشمنان اسلام در صددند با تفرقه افکنی و اختلاف، در صفوف آنان رخنه کنند.

**وحدت نه یک تاکتیک بلکه یک راهبرد، باور و استراتژی است
امام جمعه اسدیه هم در گفت و گو با ایرنا وحدت را یک اصل عقلانی در مناسبات اجتماعی دانست و گفت: قبل از اینکه سراغ آیات و روایات برویم، عقل اقتضا می کند که حیات، تعالی و پیشرفت یک جامعه در گروم اتحاد و همدلی افراد آن جامعه است.
به گفته حجت الاسلام علیرضا حسینی بر اساس اصل عقلانی چه در یک جامعه و یا پیروان مذاهب مختلف افراد دارای اخلاق و عقاید متفاوت هستند که باید برای رسیدن به تعالی، همدلی و پیشرفت با یکدیگر اتحاد داشته باشند.
وی با تاکید براینکه براساس شرع و عقل باید انسانها و مسلمانان با وحدت در کنار یکدیگر زندگی کنند، گفت: در آیات محکمات قرآن کریم که صریح و روشن هستند، مسلمانان سفارش به وحدت شده اند.
وی عنوان کرد: همچنین ائمه اطهار(ع) در روایات مختلف مسلمانان را توصیه به وحدت کرده اند و پیشرفت و غلبه مسلمانان بر دشمنان را در اتحاد دانسته اند.
حسینی وحدت را نه یک تاکتیک بلکه یک راهبرد، باور و استراتژی دانست و افزود: باور به اتحاد و وحدت اعتقاد عقلی و دینی است.
وی ادامه داد: علت اینکه عقل و نقل و بزرگان و علمای دینی تاکید بر وحدت دارند بر این است که وحدت امت اسلام را تقویت و دشمنان را خار و ذلیل می کند.
امام جمعه اسدیه گفت: دشمنان با برنامه ریزی ها و راه اندازی فتنه های مختلف به دنبال هستند که بر امت اسلام غالب و مسلمانان را در سطح جهان تضعیف کنند.
حسینی با اشاره به اینکه دشمنان برای تضعیف امت اسلام و مسلمانان بر روی اصل تفرقه سرمایه گذاری می کنند، گفت: آنان یک روز بر مباحث قومیت و یک روز بر تکفیر و مساله مذهب برنامه ریزی می کنند تا امت اسلام را به جان یکدیگر بیندازند و خودشان از آب گل آلود ماهی بگیرند.
وی یادآور شد: یکی از مهمترین شگردهای دشمن در اجرای جنگ روانی علیه مسلمین، ایجاد تفرقه در میان آحاد ملت می باشد لذا امروز اتحاد و وحدت برای ملت ایران و انسجام و همگرایی برای امت اسلامی و جهان اسلام مهمترین نیاز و بهترین سپر دفاعی در مقابل فتنه های دشمنان است.

**اتحاد و وفاق مسلمانان اصل ضروری در جهان اسلام
امام جمعه اهل سنت طبس مسینا هم در گفت وگو با ایرنا از اتحاد، همبستگی و همدلی مسلمانان به عنوان اصل ضروری در جهان اسلام یاد کرد و گفت: عزت و اقتدار مسلمانان در گرو وحدت است چرا که تفرقه باعث زبونی و تضعیف مسلمانان می شود.
مولوی سید فقیر حسینی با بیان اینکه در قرآن کریم مسلمانان به اتحاد و اتفاق توصیه شده اند، بیان کرد: وحدت مسلمانان باعث شکست و نابودی گروهک تروریستی داعش شد.
وی با بیان اینکه امروز مساله کفر و اسلام در جهان مطرح هست و دشمنان قسم خورده از صدر اسلام تنها هدفشان تفرقه بین مسلمانان بوده است، اضافه کرد: دشمنان اسلام به هیچ عنوان اتحاد و همبستگی شیعه و سنی را نمی خواهند و همواره برای ایجاد تفرقه تلاش می کنند.
وی عنوان کرد: پیامبر گرامی اسلام نماد وحدت است چرا که در صدر اسلام به خوبی توانست بین قبایل مختلف اتحاد ایجاد کند و در این برهه از تاریخ مسلمانان با اتحاد خود توانستند بر تمام جهان حکومت داشته باشند.
امام جمعه اهل سنت طبس مسینا گفت: تاکنون دشمنان برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان اقدامات مختلفی از جمله ایجاد گروهک های تروریستی را انجام دادند که باید ما مسلمانان در برابر توطئه های دشمنان هوشیار باشیم تا اقتدار مسلمانان در سطح جهان تقویت و حفظ شود.
وی یادآور شد: تنها راه مقابله با جریانهای تکفیری و استکبار جهانی وحدت می‌باشد لذا هفته وحدت فرصتی مناسب برای به نمایش گذاشتن اتحاد جهان اسلام است.

**اتحاد نداشتن مسلمانان به دین اسلام ضربه می زند
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی هم در گفت و گو با ایرنا افزود: وحدت مسلمین در جهان اسلام یک ضرورت است به خصوص در عصر حاضر که ما شاهد دسیسه های شوم و مختلف دشمنان هستیم.
حجت الاسلام رضایی گفت: دشمنان هر روز برای تفرقه بین مسلمانان فتنه جدیدی را برنامه ریزی می کنند آنان یک روز طالبان، یک روز القائده و در چند سال گذشته هم داعش را به وجود آوردند.
وی گفت: فتنه داعش از همه سنگین تر بود و هزینه های بسیار سنگینی را بر جهان اسلام تحمیل کرد آنان با راه اندازی این گروهک تروریستی درصدد بودند تا اسلام را در سطح دنیا بدنام کنند.
به گفته وی نیاز است همه مسلمانان به ویژه علما و اندیشمندان جهان اسلام با وحدت و یکپارچگی جلوی این دسیسه های شیطانی بدخواهان مسلمین را بگیرند.
رضایی بیان کرد: در چند سال گذشته نسل کشی زیادی در منطقه خاورمیانه رخ داده که با برنامه ریزی های دشمنان، مسلمان در مقابل مسلمان با هزینه خود مسلمانان به میدان نبرد می رود.
وی اظهارکرد: دشمنان با راه اندازی گروهک تروریستی داعش تفکری را در سطج جهان ترویج می کردند که نه تنها با تفکر اسلام همخوانی ندارد بلکه با تفکر یک انسان آزاده هم سازگاری ندارد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی امام راحل را پرچمدار تبیین وحدت عملی در بین امت اسلام دانست و ادامه داد: وحدت مسلمانان باعث یاس دشمنان می شود.
رضایی با تاکید بر اینکه نباید بگذاریم که گروه حداقلی استکبار جهانی برای امت اسلام تصمیم بگیرند و آن را مدیریت کنند، اضافه کرد: براساس آیات قرآن کریم و روایات معصومین رمز موفقیت مسلمانان در گرو اتحاد و همدلی آنان است.
وی عنوان کرد: عدم اتحاد مسلمانان در مقابل توطئه های استکبار جهانی به اصل دین اسلام ضربه می زند و اسلام را به عنوان دینی خشن و مسلمانان را به عنوان انسان هایی خشونت طلب معرفی می کند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه بین مسلمانان اشتراکات زیادی وجود دارد، گفت: خداوند متعال، پیامبر، قرآن و قبله ما مسلمانان یکی است که باید مسلمانان با تکیه بر این مشترکات از پرداختن به مسائل جزئی خودداری کنند.
به گفته وی وحدت به این معنا نیست که مسلمانان دست از اصول مذهب خود بردارند بلکه باید ضمن احترام گذاشتن به اصول و عقاید یکدیگر در راستای ترویج اصل دین اسلام تلاش کنند.
12 تا 17ربیع الاول به مناسبت ایام سالروز ولادت حضرت محمد (ص) به عنوان هفته وحدت مسلمانان نامگذاری شده است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
گزارش: حکیمه مصطفایی * انتشار: مریم پنجابی
7556* 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.