به گزارش ایرنا موسی سلیمانی روز پنجشنبه در بازدید از سایت الگویی ترویجی پنبه این شهرستان افزود: در راستای حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی خرید تضمینی وش مرغوب، سفید، عاری از آفت زدگی، مواد خارجی و سالم از کشاورزان برای هر کیلوگرم بین سه هزار و 100 تومان تا سه هزار و 250 تومان توسط مراکز خرید تضمینی انجام می شود.
وی گفت: پیش بینی می شود امسال چهار هزار و 860 تن وش پنبه از یکهزار و 800 هکتار سطح زیر کشت این محصول در شهرستان سرایان برداشت شود.
'کار برداشت پنبه از اواسط مهر آغاز می شود و تا پایان دی ماه ادامه دارد.'
مدیر جهاد کشاورزی سرایان با بیان اینکه روش جمع آوری محصول پنبه به صورت سنتی دستی و به وسیله کارگر انجام می شود افزود: در حال حاضر یکهزار و 320 بهره بردار پنبه در شهرستان مشغول فعالیت هستند و در فصل برداشت پنبه برای برداشت هر هکتار از اراضی زیر کشت این محصول 50 تا 60 نفر روز نیروی انسانی به کار گرفته می شود.
وی بیان کرد: پنبه یکی از محصولات استراتژیک بوده که صنعتی بودن این محصول اهمیت آن را بیش از پیش می کند، همچنین پنبه نقش بسزایی در صنایع نساجی، بهداشتی و روغن کشی دارد به همین دلیل از آن به طلای سفید یاد شده است.
سلیمانی گفت: پنبه کاران سرایان محصول برداشت شده را به کارخانجات پنبه پاک کنی شهرستان تحویل داده و پس از اینکه در کارخانجات پنبه پاک کنی پاک شد، به صورت محلوج به صورت بسته بندی عدل در می آید و برای فرآوری به استان های دیگر ارسال می شود.
وی عنوان کرد: از آنجا که پنبه در زمان رشد آب زیادی مصرف می کند، به دلیل سابقه کشت این محصول در شهرستان سرایان و علاقه مندی کشاورزان به کشت آن و وجود صنایع تبدیلی در این شهرستان در سال جاری سایت الگویی ترویجی پنبه با هدف صرفه جویی و مصرف بهینه آب در شهرستان سرایان عملیاتی شد.
وی گفت: در این سایت پنبه به صورت ردیفی کاشته شده و سیستم آبیاری نوین تیپ در راستای کاهش مصرف آب اجرا شده است.
سلیمانی در رابطه با کاشت نشایی در این سایت اظهار کرد: کارشناسان شهرستان اقدام به تولید نشای پنبه به صورت بومی کردند و کاشت پنبه در سطح 2 دهم هکتار از این سایت نیز با هدف کاهش مصرف آب انجام شد.
وی توسعه مکانیزاسیون در کشت پنبه، صرفه جویی و مصرف بهینه آب، افزایش عملکرد در واحد سطح، معرفی ارقام جدید و کاهش هزینه های تولید را از اهداف اجرای سایت الگویی پنبه در سرایان عنوان کرد.
وی یادآور شد: کشاورزان با روش های آبیاری قطره ای، روش های جدید آبیاری، کشت مکانیزه و استفاده از کشت نشایی سبب افزایش راندمان آب و افزایش عملکرد در واحد سطح شدند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557*3028*خبرنگار - رقیه محمدی* انتشار- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.