به گزارش ایرنا این کتاب که در 108 صفحه چاپ شده در بردارنده 81 عکس از آیین ها و عزاداری های سالار شهیدان امام حسین (ع) در ماه محرم از سال 84 تا کنون است.
آیین های عزاداری در شهرستان بشرویه نظیر هر کدام از مناطق و شهرهای این دیار از قدمت و اصالت کهنی برخوردار است که ذهن و نگاه هر بیننده ای را به سمت خود جلب کرده و در معرض دید هنرمندانه هنرمندان قرار دارد.
عکاس کتاب شکوه اندوه در رابطه با ثبت عزاداری های بشرویه از 12 سال پیش تا کنون در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: قسمتی از برجسته ترین خاطرات مذهبی هر فردی در جامعه ما با آیین های سوگواری ماه محرم گره خورده است.
محسن مقداری افزود: هر فردی که در زمینه های هنری فعالیت می کند همیشه به دنبال راهی است تا با بهره گیری از هنر خود بتواند نقطه عطف های جریان ها و اموری که پیرامونش می گذرد را ثبت کند.
وی اضافه کرد: کتاب شکوه اندوه حاصل شور و اشتیاق برای ثبت عزاداری های خالصانه مردم دیار بشرویه برای سرور و سالار شهیدان است که این عزاداری ها در نوع خود بی نظیر و منحصر بفرد هستند.
به گزارش ایرنا، مقداری اظهار کرد: آیین های عزاداری بشرویه نظیر علم گردانی، نخل گردانی و صلات کشی دارای قدمت چند صد ساله هستند که همه ساله عکاسان زیادی از دیگر نقاط کشور برای ثبت این آیین ها را به این شهرستان می کشاند.
وی گفت: ثبت این مراسم ها علاوه بر احترام و ارج نهادن به ارزش ها و آیین های عزاداری ماه محرم در بین مردم ما، موجب میشود اسنادی مصور و گویا در رابطه با این مراسم ها برای آیندگان و نسل جدید به جا بماند.
محسن مقداری عناوین و رتبه های برتر در جشنواره های ملی و بین المللی نظیر رتبه اول دومین جشنواره ملی عکس بیرجند در قاب ایران در بخش مردم نگاری 1391، رتبه برتر پنجمین جشنواره ملی عکس مشهد در بخش مستند، برگزیده بخش عکاسی پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر 1391، برگزیده جشنواره عکس آل ثانی قطر 2013 ، برگزیده جشنواره عکس طبیعت آمریکا 2014 PSA International Nature Division ، برگزیده جشنواره عکس ال آرژانتین 2014 را در کارنامه خود دارد.
شهر بشرویه در 300 کیلومتری شمال غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*7550* 6054*خبرنگار- نرگس سینایی* انتشار - مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.