علی حسینی نسب روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: عشایر شهرستان از ابتدای امسال یک هزار و 800 تن لبنیات، 120تن پشم، کرک و مو و 600 تن گوشت قرمز تولید کردند و با تولیدات خود نقش موثری در تحقق اقتصادی مقاومتی ایفا می کنند.
وی ادامه داد: در زمینه صنایع دستی نیز حوله، پشتی، قالیچه، گلیم و گبتانی (بلوچی دوزی لباس زنانه) توسط عشایر شهرستان تولید می شود.
وی با بیان اینکه در راستای حل مشکلات معیشتی عشایر همه ساله توسط امور عشایری آرد بین این قشر توزیع می شود، اظهار کرد: در 6 ماهه نخست امسال 660 تن آرد و سال گذشته نیز یک هزار و 320 تن آرد و 45 تن برنج بین عشایر توزیع شد.
وی بیان کرد: در سال جاری 450 میلیون تومان اعتبار برای امور عشایری شهرستان مصوب شده که تاکنون اختصاص نیافته است.
مدیر امور عشایری درمیان با اشاره به اینکه همه ساله طرح زنجیره گوشت قرمز در شهرستان اجرا می شود، گفت: امسال برای اجرای این طرح تعداد 48 نفر از عشایر برای دریافت تسهیلات با نرخ چهار درصد به میزان 300 میلیون تومان به بانک کشاورزی معرفی شده اند.
وی ادامه داد: در سال گذشته هم نیز 96 نفر از عشایر برای دریافت 530 میلیون تومان در راستای اجرای زنجیره گوشت قرمز به بانک عامل معرفی شدند.
وی فرسودگی خودرو های آبرسان، کمبود اعتبار، کمبود علوفه بر اثر خشکسالی های اخیر، عدم مجوز برای حفرچاه در نقاط مرزی برای تامین علوفه عشایر و نیاز ضروری به توزیع کالاها و موادغذایی یارانه ای بین عشایر را از مهمترین مشکلات عشایر شهرستان بیان کرد.
در شهرستان درمیان 10 طایفه عشایری شامل عرب خزاعی، عنانی، بهلولی، بلوچی، کلندرزهی، نخعی، نهتانی، بهمدی و تاجیک ساکن هستند.
براساس آمار سال 1387 تعداد 2 هزار و 895 خانوار شامل 17هزار و 591 نفر در شهرستان درمیان زندگی می کنند، 30 درصد جمعیت شهرستان را عشایر تشکیل می دهند.
شهرستان درمیان با وسعت پنج هزار و 797 کیلومتر مربع از شمال به شهرستان قاینات از جنوب به شهرستان سربیشه و از غرب به شهرستان بیرجند و شرق به طول 70 کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد.
شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در 105 کیلومتری شرق بیرجند قرار دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*7556*6054*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.