محمدرضا رفیعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 114 سازه ذخیره آب با ظرفیت ذخیره سازی چهار میلیون متر مکعب در بشرویه وجود دارد.
وی میانگین سالانه حجم روان آب های جاری در منطقه بشرویه را 10 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: از این میزان فقط چهار میلیون متر مکعب در سازه ها و سدهای موجود ذخیره و حدود 6 میلیون متر مکعب به دشت ها و بیابان سرازیر می شود.
وی میزان بارندگی در سال زراعی گذشته را 61 میلیمتر عنوان کرد و گفت: با توجه به میزان بارندگی مطلوب سال زراعی گذشته نسبت به سال های قبل، حجم رواناب جاری شده در بشرویه از ابتدای امسال تاکنون 13 میلیون متر مکعب بوده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بشرویه اظهار کرد: اقلیم خشک و کویری بشرویه، کمبود ریزش های جوی و خشکسالی های پی در پی روند افت سفره های آب زیرزمینی در این منطقه را سرعت داده است.
وی گفت: با ادامه این روند و کاهش منابع آبی، نه تنها کشاورزی بلکه معیشت مردم با مشکلات جدی روبرو می شود و بر همین اساس اجرای طرح های احداث سازه های ذخیره آب برای حفظ این رکن اساسی حیات، ضروری است.
وی از اجرای عملیات احداث سازه سنگ و ملاتی حوزه آبخیز جگرکوه در روستای خدآفرید بشرویه در سال جاری خبر داد و افزود: این عملیات با حجم 189 متر مکعب و تخصیص اعتبار 340 میلیون ریال اجرا شده است.
رفیعی تخصیص اعتبارات دولتی برای حفظ منابع آبی و استفاده بهینه و مطلوب از آب های جاری شده در پی ریزش های جوی را ضروری دانست و گفت: معیشت بیشتر ساکنان این منطقه وابسته به حوزه کشاورزی است و کاهش و اتلاف ذخایر آبی تهدیدی جدی برای مردم این شهرستان است.
شهر بشرویه در 300 کیلومتری شمال غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*7550*3028*خبرنگار- نرگس سینایی * انتشار دهنده- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.