غلامرضا قوسی روز دوشنبه در نخستین همایش تکریم از شبانان و گله داران استان خراسان جنوبی که با حضور دبیر قرارگاه محرومیت زدایی قرب کوثر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیرجند برگزار شد افزود: نشان می دهد جمعیت عشایر با وجود خشکسالی های پی در پی خود را با شرایط وفق داده اند.
وی با بیان اینکه شبانان و گله داران نقش اساسی و ارزنده ای در تامین امنیت غذایی کشور دارند گفت: هر کدام از شبانان خود یک تولید کننده هستند و نقش اساسی در امنیت غذایی ایفا می کنند.
وی بیان کرد: در حال حاضر 15 هزار و 676 خانوار معادل 81 هزار نفر عشایر در استان وجود دارد که 80 درصد آنها در مناطق مرزی چهار شهرستان درمیان، سربیشه، زیرکوه و نهبندان مستقر هستند.
مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه 13 درصد جمعیت خراسان جنوبی را عشایر تشکیل می دهند گفت: خراسان جنوبی در جایگاه چهارم کشور از نظر جمعیت عشایری است و هفت درصد عشایر کشور در این استان مستقر هستند.
به گزارش ایرنا وی اظهار کرد: در حال حاضر 34 درصد جمعیت دامی استان با وجود بیش از یک میلیون و 200 هزار راس دام سبک و سنگین، 30 درصد تولیدات دامی و 25 درصد صنایع دستی استان توسط عشایر تامین می شود.
وی به سه چالش موجود در زمینه امنیت غذایی اشاره کرد و گفت: ابتدا اینکه جهان به سمت گرسنگی پیش می رود قیمت مواد غذایی در حال افزایش است و امکان خرید آن توسط همگان میسر نیست.
قوسی نبود تعادل در مصرف مواد غذایی و گره خوردن تامین امنیت غذایی به تخریب محیط زیست و منابع طبیعی را از دیگر چالش های تامین مواد غذایی عنوان کرد.
وی ادامه داد: اکنون می توان مانند زمان های گذشته با استفاده درست از نزولات آسمانی و روش های نوین، بدون تخریب محیط زیست و منابع طبیعی، مواد غذایی مورد نیاز را تامین کرد.
وی با تاکید بر اینکه برای کمبود مواد غذایی نیازمند دست های توانمند عشایر و شبانان هستیم گفت: عشایر و چوپانان باید به اینکه تولید کننده بوده و در عرصه های منابع طبیعی و بیابان ها مشغول فعالیت هستند به خود ببالند.
قوسی بر استفاده از روش های نوین توسط شبانان و گله داران برای افزایش بهره وری، درآمدزایی و تولید بیشتر مواد غذایی تاکید کرد و افزود: برای حمایت از عشایر تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آنها قرار می گیرد.
دبیر قرارگاه محرومیت زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی از دیگر سخنرانان این همایش بودند که به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار شد.
7557*3028* خبرنگار- رقیه محمدی * انتشاردهنده- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.