تیم های خراسان رضوی و مازندران به ترتبب با 487 و 421 امتیاز دوم و سوم شدند.
همچنین در مهارت های فردی کردستان با 251 امتیاز، اصفهان 178 امتیاز و خراسان جنوبی با 153امتیاز مقام های اول تا سوم را کسب کردند.
در بخش تیم های زورخانه ای خراسان جنوبی، کردستان و کرمان اول تا سوم شدند و در قسمت کشتی پهلوانی تیم های شهرستان های تهران، مازندران و خراسان جنوبی به ترتیب اول تا سوم شد.
این جشنواره یادبود دانش آموز شهید پهلوان « سعید طوقانی» ویژه دانش آموزان دوره متوسطه اول برگزار شد.
کشتی پهلوانی در چهار وزن برگزار شد که در وزن 50+کیلوگرم دانیال ملکی از شهرستان های تهران، مصطفی مصلحی از خراسان جنوبی و نوین بهزادنیا از کردستان با غلبه بر حریفان خود مقام های اول تا سوم را کسب کردند.
همچنین در وزن 60+ کیلوگرم، علی شیخی از اصفهان اول شد، مهدی محرومی از فارس دوم و علی شیخ جعفری سوم شد.
در وزن 85+ کیلوگرم، سهیل یوسفی از خراسان رضوی ، فردین طالبی از همدان و سالار حبیبی از شهرستان های تهران عنوان های اول تا سوم را کسب کردند.
در وزن 100+ کیلوگرم ، مصطفی طغانی از خراسان رضوی اول شد، امیررضا ژیانی از شهرستان های تهران دوم و علیرضا رمضان زاده از مازندران سوم شد.

** هنرهای فرد
سنگ، 60 - کیلوگرم، سینا طاهر زاده از چهار محال و بختیاری ، ابوالفضل لرستانی از مازندران و سجاد بایرامی نیا از کرمان اول تا سوم شدند.
سنگ، 60+ کیلوگرم، فرید فلاح از یزد اول، امیر اردلانی از کرمانشاه دوم و علی یادگاری از همدان مقام اول تا سوم را کسب کردند.

**کباده ، 60 - کیلوگرم، علی اصغر اکبری از خراسان جنوبی اول شد، مهدی بیابانی و ماهان کوتاهی هر دو از کردستان مقام های دوم و سوم را به دست آوردند.
کباده، 60+ کیلوگرم ، محمد جواد بشیری از همدان با غلبه بر حریفان خود بر سکوی قهرمانی ایستاد ، امیرحسین حاجی محمدیان از سمنان و محمد محمدی از فارس دوم و سوم شدند.
همچنین در چرخ چمنی 60+ کیلوگرم، صالح شهابی از چهار محال و بختیاری ، مهیار چوپان زاده از سمنان و سامان جابری نسب از کرمان اول تا سوم شدند.
در رشته میل بازی، 60- کیلوگرم ، امیرحسین دهقانی از خراسان جنوبی، ابوالفضل بزرگ از کرمان و محمد طالبی از کردستان اول تا سوم شدند.
عباس لامعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در آیین اختتامیه جشنواره یاد شده گفت: برای نخستین بار جشنواره کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه ای دانش آموزان کشور در این استان برگزار می شود.
وی به جنبه معنوی برگزاری این جشنواره در بیرجند اشاره کرد و یادآور شد: برگزاری چنین جشنواره هایی برای مناطقی کم برخوردار از جمله خراسان جنوبی یک افتخار است.
وی خطاب به دانش آموزان شرکت کننده در جشنواره اضافه کرد: الگوی شما پوریای ولی و جهان پهلوان تختی است که درس ایثار، اخلاص و فداکاری را به ما آموختند و شما دانش آموزان الگوی صبر و گذشت برای همسالان خود هستید
لامعی بیان کرد: مقام معظم رهبری ، کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه ای را بخشی از تاریخ و فرهنگ ایران می دانند و تاکید زیادی به گسترش آن از سوی دانش آموزان دارند.
هدف از برگزاری این رقابت ها استعداد یابی عنوان شد و در مجموع 30 دانش آموز برای عضویت در تیم ملی برگزیده خواهند شد.
ورزش پهلوانی و زورخانه ای به مجموعه حرکات ورزشی با وسایل ویژه همراه با آداب و رسوم خاصی گفته می شود که با فرهنگ و تاریخ ایران پیوند عمیقی دارد.
در واقع انجام حرکت های پهلوانی در زمره فعالیت های اصلی ایرانیان در دوره باستان بود و پهلوانان در ورزش باستانی علاوه بر داشتن قدرت جسمانی، صفات اخلاقی را همواره سر لوحه زندگی خود قرار می دهند.
گروهی بر این باورند ورزشکاران زورخانه ای در گذشته آیین رزم را فرا می گرفتند؛ و ابزار ورزش باستانی به جنگ افزارهای دوران قدیم شباهت داشت .
شعار ورزش باستانی پرورش روح و جسم است و یکی از اصلی ترین آداب زورخانه رعایت مواردی از قبیل فروتنی، از خود گذشتگی، مردانگی، کمک به فقیران و ... به شماری می روود.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 هجری شمسی با تاکید امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در مسیر جهانی کردن ورزش زورخانه ای و آشنایی جوانان و نوجوانان با این ورزش تلاش های بسیاری انجام شد و فدراسیون بین المللی ورزش زورخانه ای در 20 مهر 1383 خورشیدی با مشارکت 22 کشور تشکیل شد.
هدف این کار پشتیبانی و ارایه کمک های فنی به کشورهای در حال توسعه، مشارکت در گسترش روابط دوستی میان تمام ورزشکاران است که فدراسیون ملی را در چارچوب برنامه های خود قرار داد.
آیین پهلوانی و زورخانه ای 25 آبان 1389 در فهرست میراث معنوی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد(یوسنکو) به ثبت جهانی رسید .
2047* خبرنگار و انتشار* عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.