حجت الاسلام علیرضا حسینی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته بیرجند که در مصلی المهدی (عج) برگزار شد، گفت: مردم فهیم استان برای تامین آب روستاها و شهرهای دارای تنش آبی بخشی از درآمدهای خود را نذر یا وقف کنند.
هفته جاری اعلام شد، پنج شهر و 174 روستای خراسان جنوبی با خطر تنش آبی رو به روست.
امام جمعه اسدیه مرکز شهرستان درمیان از مجمع خیرین آبرسانی و کسانی که به مناسبت های مختلف بخشی از اموال خود را برای امام حسین(ع)، نذر می کنند ، خواست برای رفع تشنگی مردم روستاهای استان به مسئولان کمک کنند.
وی همچنین از افرادی که بخشی از اموال و سرمایه خود را وقف فعالیت های مذهبی، احداث مدرسه و مسجد، امور بهداشتی و درمانی و ... می کنند، خواست برای تامین امنیت این ماده حیاتی در مناطقی از استان که با کمبود آب رو به روند، اقدام کنند.
این کارشناس امور فعالیت های دینی در ادامه تاکید کرد، اهمیت این ماده راهبردی بر کسی پوشیده نیست، مردم می توانند با توجه به آبرسانی سیار به 426 روستا و آبادی در خراسان جنوبی به نسبت توان مالی خود برای رفع تشنگی مردم این روستا نذر کنند.
وی بیان کرد: آب یکی از مهم ترین نعمت های الهی است، لذت زندگی در آب است و سخن معروف هرجا آب هست، آبادانی نیز است .
وی همچنین اظهار کرد که به فرموده امام رضا(ع) هشتمین امام شیعیان جهان، اگر آب نباشد و کیفیت نداشته باشد، آبادانی نیست و به فرموده ائمه اطهار بهترین نوشیدنی در دنیا و آخرت آب است و به روایتی، اولین مساله که در قیامت پرسیده می شود، آب است.
وی با اشاره به شرایط اقلیمی استان که در منطقه گرم و خشک قرار دارد، افزود: خشکسالی مساله جدیدی نیست، مردم استان و ایران باید خود را با این پدیده طبیعی به عنوان یک حقیقت طبیعی وفق دهند.
وی اضافه کرد: در حالی که 15 درصد یک میلیون و 648 هزار کیلومتر مربع مساحت ایران از پوشش گیاهی مطلوب برخوردار است، 85 درصد آن در منطقه گرم و خشک و کم آب واقع است.
وی به خراسان جنوبی ها توصیه کرد، همان طور ژاپنی ها و مردمان مجمع الجزایر شرق آسیا موفق شدند با استفاده از تجربه و بهره گیری از پشرفت های علمی با زلزله بیش از هفت ریشتر به عنوان یک پدیده طبیعی کنار آمدند باید ما هم با این حقیقت طبیعی خود را وفق دهیم.
وی در ادامه با بیان اهمیت آب و صرفه جویی در مصرف آن و پرهیز از اسراف این کالای راهبردی یادآور شد: در بین نعمت هایی که خدا در اختیار بندگانش قرار داد، از « آب، آتش و گوسفند» یاد شده است.
امام جمعه اسدیه اظهار کرد که به فرموده امام صادق (ع) پایداری دنیا به « آب، آتش و نمک» است و نزد فلاسفه یونان قدیم ، برخی به این باور بودند، مادر مواد در جهان آب است.
دبیر کمتیه امور فرهنگی وزارت نیرو در استان از آب به عنوان یکی از ارزشمندترین نعمت های الهی یاد کرد و گفت: وظیفه ماست در حفظ این نعمت الهی که اهمیت آن بسیار است، در مصرف آن صرفه جویی کنیم.
این کارشناس مذهبی یادآورشد: عمق چاه ها در بسیاری مناطق ایران از جمله خراسان جنوبی در گذشته نه چندان دور 50 متر بود، اکنون به 250 متر رسیده است.
وی در همین حال تاکید کرد که عمق چاه در دشت سرایان و درمیان به بیش از 250متر رسید، زنگ خطر را نسبت به اسراف در این ماده حیاتی در استان به صدا در آمده است.
وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت راهبردی این کالای با ارزش اقتصادی ، موضوع آب در شورای امنیت ملی کشور نیز مطرح شد.
حجت الاسلام حسینی به جنگ خاموش آب در ترکیه، عراق و افغانستان اشاره کرد و گفت: یکی از موضوع های اساسی اختلاف میان کشورهای منطقه، آب شیرین است.

** کشاورزان صرفه جویی کنند
دبیر کمیته امور فرهنگی سازمان های تابعه وزارت نیرو در خراسان جنوبی عنوان کرد: با توجه به ادامه 19سال خشکسالی و وجود بحران کم آبی و بی آبی، نکته مهم در این میان صرفه جویی در بخش کشاورزی استان است.
حجت الاسلام حسینی افزود: در حالیکه به ساکنان 426 روستا و آبادی استان با تانکر های سیار آبرسانی می شود، عده ای از چاه های عمیق و نیمه عمیق با دبی بالا آب برداشت و محصول پر آبخواه تولید می کنند.
وی بدون ذکر آمار بیان کرد: در سال 1391 سود خالص چند کالای راهبردی استان شامل عناب، زرشک، انار و ... برابر با سود یک واحد تولید لاستیک استان بود که از 2هزار و 800 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق برداشت شده بود.
به گفته حسینی، 90درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می شود، میزان مصرف خانگی چهار درصد است ، مردم خراسان جنوبی که به قناعت، سخت کوشی و صرفه جویی مشهورند، در مصرف درست آب، برق و سوخت و ... همکاری کنند، تا تابستان گرم 96 با کمترین مشکل سپری شود.
وی در همین حال خواستار ایجاد سایه بان برای کولرهای آبی شد و از بانوان استان هم خواست از شستشوی حیاط و جلو منزل با آب شرب که با هزینه بالا تامین می شود، پرهیز کنند.
وی همچنین از خانواده ها خواست برای صرفه جویی در مصرف آب و برق با توجه به توسعه فرهنگ آپارتمان نشینی، برای ساعتی در روز پنجره های ساختمان را باز کنند.
حسینی در همین حال از همراهی، قناعت و تدبیر مردم استان در مصرف آب و برق و نیز صبر مردم 426 روستای بدون آب قدردانی کرد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
2047* خبرنگار و انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.