محمد سنجری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اجرای پروژه های بین المللی ترسیب کربن در استان نمونه موفقی از واگذاری امور به مردم و بخش تعاون است.
وی، توسعه محلی، افزایش انگیزه و توانمندسازی منابع انسانی با رویکرد حفظ محیط زیست را از مهترین اهداف این طرح برشمرد و گفت: اعتماد به مشارکت مردم در همه عرصه ها سبب تقویت اعتماد به نفس و روحیه کار جمعی خواهد شد.
وی عنوان کرد: این شرکت دارای رتبه بندی در زمینه آب و خاک، منابع طبیعی، حوزه کشاورزی و باغبانی است، کل مبلغ آورده شرکت پنج میلیارد و 600 میلیون ریال است.
به گزارش ایرنا، سنجری اظهار کرد: در اجرای این طرح زیر حوزه آبخیز اجرایی پروژه به مساحت 51 هزار و 230 هکتار و انجام مطالعات پایه آن، شناسایی شد.
معرفی پروژه در سطوح محلی استانی و ملی، بسیج و سازماندهی جوامع محلی، تقویت ظرفیت کمیته های روستایی و جوامع محلی و اجرای فعالیت های مرتبط با کنترل فرسایش بادی از جمله دستاوردهای پروژه یاد شده است که مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به آن اشاره کرد که موفقیت پروژه بین اللملی احیای اراضی جنگلی تخریب یافته باعث تمدید آن شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، مدیر اجرایی پروژه بین اللملی احیای اراضی جنگلی تخریب یافته در سرایان، اسفندماه 95 افزود: این پروژه سال 90 و به مدت پنج سال در این شهرستان آغاز شد و اکنون با نظر ارزیاب به مدت 2 سال دیگر تمدید شد.
یوسفی، احیای اراضی تخریب یافته سرایان را پروژه ای بین اللملی معرفی کرد که با مشارکت جمهوری اسلامی ایران و سازمانی جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) اجرا می شود.
وی عنوان کرد: 75 درصد اجرای پروژه ملی و بقیه آن مانده بین اللملی است.
وی گفت: این پروژه 400 هزار هکتار وسعت دارد که 150 هزار هکتار آن در خراسان جنوبی و بقیه آن در کرمان اجرامی شود، در پایلوت اولیه آن در استان 51 هزار و 230 هکتار از اراضی جنگلی تخریب شده سرایان انجام می شود.
این پروژه در شهر سه قلعه و سه روستای بسطاق، دوست آباد و زنگویی انجام می شود و حضور زنان در سه قلعه بیشتر از دیگر مناطق است.
مدیر اجرایی پروژه بین اللملی احیای اراضی جنگلی تخریب یافته سرایان، گفت: در پروژه یادشده طرح جامع مدیریت آبخیزداری، نهال کاری، مدیریت هرزآب، احداث باد شکن ، نهالکاری و … بیشتر در زمینه کشاورزی، اجرای الگوهای کشت جایگزین انجام شده است.
یوسفی یادآور شد: این پروژه مشابه ترسیب کربن با هدف توانمندسازی جوامع محلی و در راستای حفظ و احیای محیط زیست و منابع طبیعی اجرا می شود.
وی تاکید کرد: برای حفظ منابع طبیعی، باید چهار مرحله دیگر نیز اجرا می شد به این منظور با آگاهی بخشی به مردم کمیته های روستایی و صندوق های خرد اعتباری شکل گرفت.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان دوشنبه ، 12تیر ماه به برنگاران، گفت: پروژه بین المللی ترسیب کربن که از پروژه های موفق و الگویی در دنیاست در پنج شهرستان استان اجرا می شود.
علیرضا نصرآبادی، افزود: اجرای این پروژه در شهرستان های نهبندان، طبس، فردوس، سرایان و بشرویه به تصویب رسید.
وی با بیان اینکه این پروژه در نگاه کلی با هدف افزایش اکسیژن و کاهش دی اکسید کربن جو و نیز افزایش پوشش گیاهی انجام می شود، یادآور شد: برای اجرای این پنج پروژه بین المللی در استان به مدت پنج سال، 150 میلیارد ریال اعتبار ملی پیش بینی شده است.
نصرآبادی ادامه داد: پدیده گرمایش زمین، کمبود آب و تخریب سرزمین از جمله معضلات زیست محیطی است که امروز بشر با آن مواجه است و تبعات زیادی را به همراه دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557* 2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.