حسین امامی روز سه شنبه در نهمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان افزود: با انتخاب الگوهای کشت کم مصرف توسط کشاورزان، در حوزه مصرف آب و برق در بخش کشاورزی استان صرفه جویی های مناسبی شد.
وی گفت: امید است با ادامه این روند هدف نهایی شرکت آب منطقه ای به عنوان تعادل بین مصارف و آب تجدید شونده در استان برقرار شود.
وی بیان کرد: همکاری خوبی بین شرکت آب منطقه ای، سازمان جهاد کشاورزی، شرکت توزیع برق و سایر دستگاه های اجرایی مربوط وجود دارد که بدون همکاری و مشارکت آنها این موفقیت قابل دسترسی نبود.
به گزارش ایرنا، امامی، اظهار کرد: برداشت بی رویه آب در برخی مناطق روستایی سبب قطعی آب در بعضی ها روستا و حاشیه شهر شد که برای ساماندهی این مهم، مقرر شد به صورت تفاهم نامه ای، مالکان این واحدها برداشت آب در پیک مصرف را به حداقل برسانند.
وی عنوان کرد: همواره شرکت آب فاضلاب روستایی برای تامین آب مورد نیاز این مناطق تلاش می کنند اما به علت مصرف بی رویه برخی مشترکان برنامه ریزی ها مختل و سبب ناپایداری شبکه های تامین آب روستایی شده است.
وی عنوان کرد: سالانه حدود 44 میلیون متر مکعب آب توسط شرکت آب فاضلاب شهری و 22 میلیون متر مکعب توسط آب و فاضلاب روستایی در استان مصرف می شود.
به گفته امامی، 98 درصد جمعیت شهری و حدود 70 درصد جمعیت روستایی تحت پوشش شرکت های آب و فاضلاب استان هستند، همچنین سرانه مصرف آب در مناطق شهری به ازای هر نفر 207 لیتر در شبانه روز و روستایی برای هر فرد 150 لیتر در نظر گرفته شده است.
وی به مصرف بی رویه آب در روستاها اشاره کرد و گفت: 810 خانه کارگری و خانه باغ در مناطق روستایی استان با حجم مصرف سالانه 83 هزار و 287 متر مکعب آب موجود است که حداقل سالانه 10هزار تا 20 هزار ریال یارانه از دولت دریافت می کند.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه از آب شرب خانگی برای مصارف باغ خانه ها استفاده می شود، باید 30 لیتر در شبانه روز برای هر فردی که در واحد تولیدی صنعتی مشغول است سرانه مصرف منظور شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی افزود: سال جاری علی رغم اینکه در وضعیت خشکسالی به سر می بریم اما با همکاری بخش کشاورزی شاهد کاهش 20 درصد مصرف برق در سه سال گذشته در استان بودیم.
امامی در ارتباط با وضعیت استفاده از آب شرب شهری برای مصارف فضای سبز ، یادآور شد: در بیشترها شهرها بخش عمده ای از آب مورد نیاز فضای سبز از آب شرب جدا شد، 90 درصد مصارف فضای سبز شهر فردوس از آب شرب شهری جداسازی شد.
وی، میزان هدر رفت آب در شبکه های آبی استان را 28 تا 30 درصد اعلام کرد و یادآور شد: تلاش داریم در گام نخست این میزان به 15 درصد کاهش یابد.
وی با اشاره به مصرف آب شرب در واحدهای صنعتی افزود: واحدهای صنعتی موظف شوند برای مصرف صنعتی خود ظرفیت ذخیره سازی در غیر پیک مصرف ایجاد کنند.
امامی ادامه داد: در پیک مصرف برای هر کیلووات حداقل 10 دلار برای زیرساخت برق هزینه می شود لذا یکی از برنامه های وزارتخانه این است که در پیک مصرف چاه های آب شرب و کشاورزی خاموش شود.
وی با اشاره به هفته صرفه جویی آب در اول تیرماه گفت: زمستان گذشته شاهد بارندگی های مناسبی در استان بودیم اما در سال جاری بارندگی ها کاهش یافت، کماکان بخش عمده استان در شرایط خشکسالی شدید به سر می برد لذا می توان با صرفه جویی در مصرف آب منابع آبی استان را حفظ کرد.
بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در آبان ماه سال 95، 59درصد از جمعیت 769هزار نفری استان در شهرها و بقیه در روستاها زندگی می کنند.
مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی بیست و سوم خرداد ماه جاری در گفت و گو با ایرنا میانگین بارندگی سال زراعی جاری استان تاکنون را 88 میلی میلی متر ذکر کرد و گفت: خراسان جنوبی از نظر کاهش بارندگی و خشکسالی پنجمین استان کشور است.
علیرضا خندان رو، افزود: هرچند میانگین بارندگی در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل 31 درصد افزایش دارد، اما نسبت به بلند مدت با 25 درصد کاهش رو به روست.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557* 2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.