خلیل خلیلی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تقویت و حمایت هیات های استانی نظارت و ارزیابی، تاکید و الزام بر رفتار قانون مند در تمامی زیر نظام ها به ویژه در دانشگاه آزاد اسلامی از نخستین گام های اساسی برای مقابله با چالش افزایش بی رویه موسسه ها و مراکز آموزش عالی در استان است.
وی اظهار کرد: هر چند چالش تامین منابع مالی موضوع مهمی است، اما بیکاری فارغ التحصیلان، تشدید، ترکیب و عوارض مهاجرت، مشکلات امنیتی حاصل از گسترش بی رویه آموزش عالی در منطقه، تغییر ترکیب جنسی، افزایش نرخ طلاق ناشی از این موضوع چالش های امروز منطقه به طور خاص و در نظام آموزش عالی به طور عام است.
وی بیان کرد: همکاری، هماهنگی رئیسان و سرپرستان مراکز آموزش عالی با هیات استانی و تبعیت از قانون از ضروری ترین اقدامات اولیه برای این منظور است.
به گزارش ایرنا، خلیلی اظهار کرد: در حال حاضر 10 هزار و 727 دانشجو در مقاطع مختلف در دانشگاه بیرجند مشغول تحصیل هستند که از این تعداد 303 نفر در مقطع کاردانی، هفت هزار و 318 نفر کارشناسی، 2 هزار و 612 کارشناسی ارشد و 494 در مقطع دکتری هستند.
وی تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه بیرجند را 340 نفر دانست و افزود: از این تعداد 201 نفر استادیار، 39 نفر مربی، 81 نفر دانشیار و 19 نفر استاد هستند.

** فعالیت 46 موسسه آموزش عالی در خراسان جنوبی
وی یادآور شد: در حال حاضر 46 موسسه آموزش عالی در استان در حال فعالیت است که 28 مورد آن خارج از مرکز استان و در سایر شهرستانها مشغول ارایه خدمت هستند.
وی ادامه داد: از مجموع واحدهای آموزشی استان، سه واحد آموزش عالی دولتی شامل دانشگاه بیرجند، دانشگاه صنعتی بیرجند و بزرگمهر قاین و 2 موسسه آموزش عالی غیر دولتی غیر انتفاعی هرمزان بیرجند و پیروزان فردوس است.
رئیس دانشگاه بیرجند گفت: در حال حاضر 16 دانشگاه جامع علمی کاربردی، پنج واحد دانشگاه آزاد اسلامی، پنج واحد دانشگاه فنی و حرفه ای و آموزشکده، 13 واحد دانشگاه پیام نور، سه پردیس دانشگاه فرهنگیان و 6 مرکز پژوهشی در شهرستان های بیرجند، طبس، فردوس، نهبندان و قاین در حال فعالیت است.
خلیلی عنوان کرد: بر اساس آخرین آمار مربوط به سال 94 ( سالنامه آماری موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی) تعداد دانشجویان موسسات آموزش عالی دولتی شامل دانشگاه بیرجند 11 هزار و 44 دانشجو، دانشگاه صنعتی بیرجند هزار و 773 دانشجو و دانشگاه بزرگمهر قاین هزار و 114 دانشجو دارد.

** هرمزان، نخستین موسسه آموزش عالی غیردولتی استان
به گفته وی، موسسه آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی هرمزان بیرجند در سال 90 به عنوان نخستین مرکز آموزش عالی غیر انتفاعی استان آغاز به کار کرد و در حال حاضر 309 دانشجو در این مرکز مشغول به تحصل هستند.
وی به مختصری در مورد تاریخچه دانشگاه بیرجند اشاره کرد و افزود: همزمان با خردادماه سال 1354 هسته اولیه این دانشگاه با تاسیس آموزش عالی در یکصد دومین نشست شورای گسترش آموزش عالی شکل گرفت.
وی اضافه کرد: این دانشگاه در سال 1356 با پذیرش 120 دانشجو در سه رشته ریاضی، شیمی و فیزیک کار خود را آغاز کرد، هدف از تاسیس موسسه آنگونه که در گزارش طرح جامع دانشگاه آمده ، پرورش تحصیل کردگان مورد نیاز برای توسعه، تحول اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و رفاهی منطقه است.
به گفته خلیلی به تدریج آموزشکده کشاورزی در سال 58، آموزشکده فنی سال 67 و دانشکده ادبیات و علوم انسانی در سال 69 در استان تاسیس شد.
وی ادامه داد: همچنین در بهار 72 آموزشکده کشاورزی و آموزشکده فنی و مهندسی به دانشکده کشاورزی و دانشکده مهندسی ترقی یافت و سال 81 دانشکده هنر به عنوان پنجمین دانشکده به جمع دانشکده های بیرجند پیوست.
در حال حاضر جمعیت دانشجویی خراسان جنوبی که بر اساس سرشماری آبان ماه سال 1395، 769هزار نفر جمعیت دارد، حدود 50هزار نفر است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557* 2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.