محمد فرهادی روز سه شنبه در اولین کار گروه اجرایی مدیریت جامع حوزه های آبخیز خراسان جنوبی، افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون اقدام های خوبی در زمینه عمران و آبادانی روستاها انجام شده است، متاسفانه امروز شاهد بسیاری روستاهایی هستیم که خالی از سکنه شد.
وی ادامه داد: اقداماتی همچون راهسازی، مدرسه سازی، آب، برق، خانه های بهداشت و سایر اقدامات اموری ضروری در مناطق روستایی هستند اما چیزی که شاید به وجود آورنده معضلی به عنوان مهاجرت شده است، موازی کاری هایی بود که ما را از توانمند سازی روستاییان غافل کرده است.
به گفته وی امروزه اگر مهاجرت بی رویه روستاییان را به حواشی شهرها شاهد هستیم مسلما در امر معیشت و اشتغال آنها کوتاهی کردیم و فعالیت ها در یک چارچوب منظم انجام نشده است.
به گزارش ایرنا، فرهادی با اشاره به اینکه حل این معضل نیاز به فعالیت در چارچوب منظم دارد، افزود: با این کار هم جلوی بسیاری از موازی کاری ها گرفته خواهد شد و هم شاهد هدر رفت منابع مالی نخواهیم بود.
وی تصریح کرد: هدف از برگزاری اینگونه کارگروه ها فقط بحث تامین بودجه نیست بلکه به اجرا درآوردن مدیریتی مدون است که به وسیله آن بتوانیم از توانمندی های مردم بهترین استفاده را ببریم.
وی اظهار کرد: مدیریت مدون یعنی اینکه فقط برای مردم این توقع را ایجاد نکنیم، همه کارها وظیفه دولت است بلکه از توان و ظرفیت مردمان بومی هر منطقه ای به نحو شایسته استفاده کنیم که این خود نوعی مسئولیت پذیری را در مردم ایجاد خواهد کرد.
وی در توضیح هدف از برگزاری این کار گروه، تاکید کرد: بررسی موارد در این کارگروه فقط مختص آبخیزداری نیست بلکه مباحثی همچون بومگردی، صنایع دستی، محصولات کشاورزی و ... را شامل می شود که گستره دامنه آن در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
سرپرست معاونت امور هماهنگی و امور عمرانی استانداری، در ادامه بیان کرد: آنچه باید در مدیریت جامع حوزه های آبخیز ملاک قرار گیرد استفاده از توان بومی استان چه از لحاظ نیروی انسانی و چه عمرانی است که امیدواریم با همکاری دستگاه ها و نهاد های مربوط با دبیرخانه کارگروه این امر به زودی محقق شود.
وی در مورد پروژه های آبخیزداری و ترسیب و تعمیم کربن در استان هم توضیح داد: این پروژه ها اگر به صورت موفق اجرا و در قالب پروژه های ملی عنوان شود خواهیم توانست پروژه های بین المللی را هم در ارتباط با این مهم در استان دنبال کنیم

** 235 روستای بالای20 خانوار استان درگیر مساله مهاجرت هستند
مدیر پروژه مدیریت جامع حوزه آبخیز خراسان جنوبی هم در این جلسه اظهار کرد: 235 روستای بالای 20 خانوار چهار شهرستان مرزی سربیشه، نهبندان، زیرکوه و درمیان این استان درگیر مساله مهاجرت به شهرها هستند.
محسن یوسفی تاکید کرد: تعداد روستاهای بالای 20 خانوار در سربیشه 79 روستا، درمیان 59 روستا، زیرکوه 53 روستا و نهبندان 44 روستا شناسایی شده که مهاجرت از این روستاها بسیار قوت گرفته است.
به گفته وی عمده مهاجران در خراسان جنوبی جوانان روستایی هستند که برای ادامه تحصیل یا کار در واحد های تولیدی، صنعتی، و خدماتی به شهرها مهاجرت می کنند و بیشتر در حاشیه های شهر ساکن می شوند.
وی مهمترین عوامل مهاجرت در استان را بیکاری، پایین بودن درآمد، کاهش بارندگی، تاثیر بادهای 120 روزه سیستان، افزایش عرصه های بیابانی، تهدید ریزگردها و تحصیل عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، یوسفی توانمند سازی روستاها و ایجاد اشتغال با درآمد مناسب، حمایت از سازمان های مردم نهاد، جلوگیری از آسیب های ناشی از بلایای طبیعی و اجرای پروژه های محرک بازآفرینی و بهبود خدمات زیر بنایی را از مهمترین راهکارهای مبارزه با این معضل اجتماعی بیان کرد.

** 2 پروژه بین المللی مشارکتی ترسیب کربن و RFLDL / تجربه ای موفق در برنامه های توسعه پایدار روستایی
مدیر پروژه مدیریت جامع حوزه آبخیز استان، 2 پروژه بین المللی مشارکتی ترسیب کربن و RFLDL ، را تجربه ای موفق در برنامه های توسعه پایدار روستایی دانست و عنوان کرد: این پروژه ها در چارچوب 2 سازمان بین المللی خواروبار کشاورزی ملل متحد
«فائو» و سازمان ملل متحد «UNDP» تصویب و به اجرا در آمده است.
به گفته وی نهادینه شدن مشارکت، انسجام سازمانی و استفاده از هم افزایی پتانسیل های موجود از مهمترین اصول این پروژه هاست.
وی ادامه داد: آنچه که برای اجرای این پروژه ها اهمیت دارد این است که برای اجرای موفقیت آمیز توسعه روستایی، جوامع محلی و نهادهای اجرایی باید با هم، همسو شوند زیرا مشارکت و توسعه روستایی با یکدیگر ارتباط نزدیک و تنگاتنگی داشته و تکمیل کننده هم هستند.

** آب و خاک از مهمترین منابع زیربنای توسعه پایدار کشور است
یوسفی تصریح کرد: آب و خاک از مهمترین منابع زیربنایی توسعه پایدار کشور است که با توجه به اهمیت اتخاذ این رویکرد در توسعه منابع آبخیز ها، طرح ملی مدیریت جامع حوزه های آبخیز در اولویت های کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: موجود نبودن برنامه منسجم بین بخشی همچون وجود موازی کاری و تمرکز بر بودجه ریزی، عدم مشارکت های مردم در برنامه ریزی ها و در نظر نگرفتن توان زیستی حوزه آبخیز از مهمترین چالش ها و موانع بر سر راه این طرح است.
وی پایداری و ارتقا اکوسیستم طبیعی در حوزه آبخیز، هم افزایی و همگرایی درون سازمانی، توانمندی بهره برداران مجاز و جوامع محلی و توسعه پایدار و نظام مند منابع مالی، انسانی، اجتماعی، فیزیکی و سرمایه های طبیعی حوزه آبخیز را از مهمترین اهداف مورد انتظار در این طرح بیان کرد.
وی در ادامه اجرای پروژه های ترسیب و تعمیم کربن در شهرستان های سربیشه و خوسف را از پروژه های موفق در این زمینه عنوان کرد و افزود: ارایه مدل ترسیب کربن در مناطق خشک و نیمه خشک، احیای مناطق تخریب یافته و بهبود شاخص توسعه انسانی مردم منطقه و توانمند سازی گروه های توسعه از مهمترین اهداف این 2 پروژه در استان هستند.
پروژه ترسیب کربن شهرستان سربیشه در منطقه حسین آباد غیناب، و تعمیم ترسیب کربن شهرستان خوسف در منطقه سرچاه عماری در مساحتی بالغ بر 98 هزار هکتار شامل 17 روستا با جمعیت هزار و 85 نفر و 336 خانوار صورت می گیرد که فعالیت این پروژه در سال 93 در پنج روستای این شهرستان به صورت پایلوت(نمونه آزمایشی) آغاز شد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
3215*2047*خبرنگار- محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشاردهنده - عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.