به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان طبس، دکتر محمد جلال هادیان، افزود: در راستای کنترل بهداشتی حمل دام و جلوگیری از انتشار بیماری های واگیر دار و مشترک بین انسان و دام از جمله آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان این 2 محموله به وزن 32 تن که از مبدا مشهد به مقصد کرمان در حرکت بود توقیف و پس از تکمیل پرونده به مراجع قضایی ارجاع داده شد.
وی عنوان کرد: این 2 متهم توسط شعبه دادگاه کیفری 2 شهرستان طبس جمعا به پرداخت مبلغ 6 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده و محموله های یاد شده به مبدا بارگیری برگشت داده شد.

** برگزاری یک دوره آموزشی ترویجی با موضوع تب کریمه کنگو در خراسان جنوبی
مسئول آموزش و تحقیقات اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: یک دوره آموزشی ترویجی با موضوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق شبکه ویدئو کنفرانس در بیرجند برگزار شد.
مهدی عارفی نیا اظهار کرد: با توجه به اینکه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در برخی از مناطق کشور در سال جاری مشاهده شده است، برگزاری یک دوره آموزشی در این مورد ضروری به نظر می رسید که بلافاصله با هماهنگی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بیرجند این دوره آموزشی برگزار شد.
وی اضافه کرد: این دوره آموزشی در 2 روز و با مشارکت 350 نفر از کارشناسان امور دام جهاد کشاورزی، کارشناسان دامپزشکی و دامداران و تولیدکنندگان برگزار و مخاطرات ناشی از شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، راه های پیشگیری و مباحث بهداشتی مطرح و بهره برداران بیشتر با این بیماری آشنا شدند.
عارفی نیا در ادامه بیان کرد: در سال گذشته نیز بیش از 11 دوره آموزشی با موضوعات آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تب مالت، آنتروتوکسمی، انگل های داخلی و خارجی بدن دام از طریق ویدئو کنفرانس برای بهره برداران استان برگزار شده است.

** رعایت نکردن ضوابط بهداشتی سبب بازگشت عوامل بیماریزا می شود
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بر لزوم رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای تاکید کرد و گفت: بی توجهی به مباحث بهداشتی سبب بازگشت عوامل بیماری زا می شود.
دکتر علیرضا رفیعی پور افزود: در سال گذشته و از ابتدای سال جاری توانستیم با تشدید نظارت، کنترل و فعالیت های بهداشتی قرنطینه ای به ویژه در مناطق مرزی و جاده های ورودی و خروجی استان از شیوع بیماری های واگیردار به صنعت دام و طیور استان جلوگیری کنیم.
وی رعایت ضوابط بهداشتی توسط تولیدکنندگان را مهم دانست و گفت: اگر مشارکت و همراهی تولیدکنندگان در مباحث قرنطینه ای کم رنگ باشد و این مباحث جدی گرفته نشود، دامپزشکی حتی با تلاش شبانه روزی نمی تواند از شیوع بیماری ها پیشگیری کند.
رفیعی پور بیان کرد: برنامه های دامپزشکی در حوزه پیشگیری از عوامل بیماریزا از طریق پست های قرنطینه، واکسیناسیون، سمپاشی، ضد عفونی، کنترل و نظارت بر تردد و جابجایی دام و طیور با دقت و حساسیت در حال اجراست.

** در فصل گرما کنه ها را جدی بگیریم
سرپرست شبکه دامپزشکی سربیشه ، گفت: دامداران در فصل گرما کنه های بدن دام و جایگاه را که عامل ایجاد بیماری زردی وتب کریمه کنگو هستند جدی بگیرند.
سید حمید محمدی افزود: یکی از بیماری منتقله از کنه ها، بنام زردی معروف است، عامل بیماری انگل خونی است و بعنوان بیماری مشترک بین انسان و دام تلقی نمی شود، ولی به علت تغییراتی که در گوشت ایجاد می کند، گوشت دام های آلوده غیر قابل مصرف است.
وی علایم این بیماری در دام را شامل تب، عدم اشتها، عدم نشخوار، کم خونی، لاغری، زردی مخاطات چشم، کاهش تولید شیر و گوشت، نقاط خونریزی روی مخاط چشم، تورم غدد لنفاوی پیش کتفی که به شکل خیاری کوچک در جلو کتف قابل لمس است، بی حالی و فلجی و در نهایت مرگ ذکر کرد.
سرپرست شبکه دامپزشکی سربیشه عمده ترین روش پیشگیری از این بیماری را رعایت بهداشت، استفاده از محل نگهداری دام مناسب و سمپاشی اماکن دامی و یا شعله دادن آنها و مبارزه با کنه ها است.
وی افزود: روش دیگر پیشگیری تزریق واکسن تیلریوز است که معمولا در ازت مایع تا منفی197 درجه سانتیگراد نگهداری می شود که واکسن در فصول سرد که کنه ها فعالیتی ندارند و در دام های غیر آبستن ترزیق می شود و تا مدت یکسال ایمنی ایجاد می کند.
محمدی در ادامه افزود: سمپاشی جایگاه‌های دام به منظور کاهش بیماری‌های محتمل و ارتقای سطح بهداشتی دامداری‌ها انجام می‌گیرد که شهرستان سربیشه نیز در این زمینه اقدامات قابل توجهی انجام داده است.
وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در این زمینه، تصریح کرد: در سال 95 بیش از 7500 مترمربع جایگاه دام سمپاشی شده است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
پست الکترونیکی به نشانیyahoo.com irnabirjand94@
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
3215* 6054 * خبرنگار- محمد رسول ابراهیمی اسفدن- انتشار دهنده - مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.