در این مناظره که به همت دانشگاه بیرجند و با هدف بررسی رویکرد فرهنگی و اجتماعی برگزار شد، نماینده ستاد انتخابات حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در پاسخ به پرسشی در مورد شرایط لازم برای ایجاد اشتغال، گفت: برای ایجاد اشتغال به صلح، آرامش، و دوری از فضای تنش نیاز است؛ با شعار نمی توان زمینه اشتغال افراد جویای کار را فراهم کرد.
محمدرضا آقا ابراهیمی اضافه کرد: برای فراهم کردن زمینه اشتغال بدون توجه به جهان خارج و جذب سرمایه گذاری و استفاده از توان داخلی نمی توان به اهداف مورد نظر دست یافت و نمونه آن را در اتحاد جماهیر شوروی سابق، کره شمالی و آلبانی می توان دید.
وی بیان کرد: مسایل جهانی اقتصاد به هم تنیده هستند، برای اشتغال باید وارد جهان شد، برای فروش، باید کیفیت تولید در حد استاندارد جهانی باشد، در غیر این صورت محصول بدون مشتری خواهد ماند.
رئیس سابق دانشگاه بیرجند با بیان اینکه اقتصاد ایران در دولت گذشته با رکود رو به رو شد، گفت: مشکل اصلی نبود بازار فروش، سرمایه در گردش بود، زیرا منابع دولتی مشخص است،آنچه هم هست، مربوط به پرداخت حقوق کارمندان، اجرای برخی پروژه های عمرانی و یارانه است.
وی با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی ناچار به جذب سرمایه گذاری خارجی هستیم یادآور شد: در دولت یازدهم کارهای زیادی برای رفع ایران هراسی؛ لغو تحریم ها و ... انجام شد که به عنوان برگ زرینی در تاریخ ایران ثبت و ماندگار خواهد شد.
این فعال سیاسی با اشاره به اینکه در ایران برخی نهادهای بزرگ؛ مالیات پرداخت نمی کنند، گفت: برای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در داخل با وجود منابع عظیم با موانعی رو به رو هستیم.
آقا ابراهیمی خطاب به دانشجویان حاضر در مناظره یادآور شد: اقتدارگرایان ، اقتصاد کشور را نابود کردند، شما با رای خود اجازه ندهید، این جریان بار دیگر با اسم، شکل و قالب دیگر به قدرت برسد.
در این مناظره ، حجت الاسلام صفدر الهی راد، نماینده ستاد انتخابات حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در خراسان جنوبی با بیان اینکه این مناظره در فضای علمی و فرهنگی تشکیل شد، افزود: توقع داریم، فضای احترام و ادب و تقوا رعایت شود؛ در محیط علمی دانشجو در جست و جوی واقعیت هاست.
وی بیان کرد: برای ایجاد اشتغال باید از نیروهای متخصص داخلی، کارآمد، نیروی جوان استفاده کرد نه از افراد مسن، از کسانی استفاده شود که حوصله و توان کار کردن داشته باشند.
وی به وجود تخصص و بهره مندی از علم برای ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت: اگر، آقایان نقدی به عملکرد دولت قبلی دارند، در نشست نمایندگان آنها باشد، نه اینکه هر نقدی و اشکالی دیده می شود به دولت های نهم و دهم نسبت داده شود.
وی خطاب به نماینده ستاد روحانی یادآور شد: اگر روحیه تحول ندارید، ادعا نکنید چهار سال قبل آقای روحانی که رئیس جمهوری همه مردم ایران است؛ با شرایط موجود اداره امور را به دست گرفت.
وی با طرح این پرسش که راه ایجاد اشتغال چیست، تاکید کرد: دانشگاه بیرجند از 40 سال گذشته تاکنون افراد زیادی در رشته های مختلف تربیت کرد، آنها ظرفیت های واقعی این جامعه هستند که باید از وجودشان استفاده شود.
الهی راد با اذعان به اینکه تنها در فضای صلح و آرامش می توان اشتغال ایجاد کرد، گفت : این یک واقعیت است نمی توان، چشمان خود را به روی آن بست ، فضا آن نیست که رئیس جمهوری مرتب از کدخدا صحبت کند.
همچنین محمدعلی قاسم زاده نداف، نماینده ستاد محمد باقر قالیباف در خراسان جنوبی با تبریک روز جوان و انتقاد از سخنان آقا ابراهیمی نماینده ستاد روحانی گفت: این بزرگوار که در حوزه سیاسی و علمی فعالیت دارد و آنچه که گفت، دور از شان یک عضو هیات علمی دانشگاه با مرتبه استادی است.
وی یادآور شد: یکی از اهداف انقلاب اسلامی ایران توسعه مدل بومی در عرصه اقتصادی است، آنهایی که از این پدیده سخن می گویند، توسعه غربی مد نظرشان است .
وی خطاب به آقا ابراهیمی اضافه کرد: جلوی قاچاق کالا و ارز را بگیرید، خیلی از مشکلات جامعه رفع می شود.
وی مدعی شد که شماری از افراد منسوب به دولت یازدهم نقش زیادی در کالای قاچاق دارند، ایران فقیر نیست، منابع عظیم نفت و گاز دارد، در چهار راه اقتصاد جهانی قرار دارد، بسیاری از کشورها نسبت به موقعیت ایران افسوس می خورند.
قاسم زاده نداف بیان کرد: این توان در هسته های دانش بنیان وجود دارد که می تواند اقتصاد کشور را مدیریت کند.
وی همچنین از اینکه فضای مناظره در حال تبدیل شدن آتش به اختیار است، انتقاد کرد و خواهان پاسخ به پرسش ها شد.
نماینده ستاد حسن روحانی در پاسخ به پرسش نقش و اشتغال زنان در جامعه گفت: دولت یازدهم موفق به کاهش تورم از 44 درصد به 9درصد شد و نرخ منفی اقتصاد را مثبت کرد و بعد از 50 سال آمار تراز تجارت کشور برای نخستین بار مثبت شد.
آقا ابراهیمی بیان کرد: آواری که دولت های نهم و دهم ایجاد کرد، دولت تدبیر و امید با ظرفیت ها و امکانات موجود در حال جمع کردن آن است.
این عضو سابق سپاه پاسداران و جانباز جنگ تحمیلی ادامه داد: بعد از 38سال نماینده، روسیه در مشهد با یکی از نامزدها صحبت کرد، واقعا این یک ننگ در تاریخ انقلاب است ، ما آوار شما را جمع می کنیم ، مبارزه با کالای قاچاق بر عهده نیروی انتظامی و رسیدگی به پرونده هم در صلاحیت دادگاه است.
وی در ادامه گفت: ارباب ما امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل (ع) است، اما ارباب شما چین و روسیه هست.
وی با بیان اینکه اجرای طرح تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران نشان داد، شما به زنان که نیمی از جمعیت را تشکیل می دهند، اعتقادی ندارید.
همچنین در ادامه الهی راد نماینده ستاد آقای رئیسی از احمد بخشی مجری مناظره خواست بی طرفی خود را حفظ کند، و به کنایه گفت، آقای مجری از اسحاق جهانگیری دعوت کند، در خراسان جنوبی ستادی برپا کند، انصاف این است، نماینده دولت های نهم و دهم اینجا بودند که چنین نیست.
وی خطاب به آقا ابراهیمی اظهار کرد: در زمان دولت احمدی نژاد در وزارتخانه ها علیه او صحبت کردند، اسناد آن هم موجود است،ما تعصب نداریم، شما می خواهید مشکل روحانی را توجیه کنید.
الهی راد با حالت احساسی و با صدای بلند بیان کرد: وای به حال دولتی که برای ایجاد اشتغال و رفع مشکل نگاهش به بیرون باشد، چرا این دولت چهار سال شعار داد، ملت را معطل کرد.
وی ادامه داد: ما مخالف مذاکره نیستیم، تمام دولت های بعد از انقلاب مذاکره کردند، آگاه باشید، نگاه به بیرون به رفع مشکل اشتغال و بها دادن به نیمی از جمعیت کشور کمک نخواهد کرد.
همچنین محمدعلی قاسم زاده نداف ، نماینده ستاد قالیباف اظهار کرد که نگرش آنها به بانوان که حدود نیمی از جمعیت جامعه ایران را تشکیل می دهند، این است که با توجه به ظرفیت هایی که در این قشر وجود دارد، آنها در برخی عرصه ها در حال پیشی گرفتن از مردان هستند.
وی با اشاره به اینکه یک پنجم جمعیت ایران در تهران زندگی می کنند، مدعی شد دولت یازدهم در کار شهرداری تهران کارشکنی کرد و از سه هزار و 400 مدیریت در شهرداری 544 نفر زن هستند.
وی نگاه نامزد مورد حمایت خود را نسبت به بانوان مثبت خواند و اضافه کرد: از ظرفیت بانوان حداکثر استفاده خواهد شد.
این عضو سابق سپاه پاسداران افزود: اعتقادم این است که خسارتی که جریان انحرافی به کشور وارد و چنین خسارتی هم فتنه به کشور وارد کرد.
قاسم زاده نداف در ادامه به تهدید خارجی از طریق نفوذ اشاره کرد و گفت: غرب در صدد است با نفوذ، رفتار ایران را تغییر دهد، که این فتنه و انحراف است.
همچنین آقا ابراهیمی نماینده ستاد روحانی در مورد سئوال مهم ترین مشکل ایران چیست، و چه راهکاری ارایه می کنید، گفت: برجام سیاست نظام بود و هیچ نامزدی علیه آن در مناظره صحبت نکرد، بنابر این باید مواظب بود.
در ادامه مناظره، الهی راد با نقد سخنان نماینده ستاد روحانی گفت: دولت های اصلاحات و اعتدال معتقد به وابستگی به غرب هستند.
قاسم زاده نداف از ستاد انتخابات قالیباف هم اظهار کرد که مهم ترین مطالبه جامعه، سیاسی نیست، بلکه مطالبه ها نخست اجتماعی، اقتصادی ، فرهنگی و سپس سیاسی است .
وی یادآور شد: مهم ترین مشکل جامعه اشتغال جوانان است ، گرانی و بیکاری افزایش یافته است، برای ازدواج جوانان وام 10میلیون تومانی در نظر گرفته شد، با این مبلغ نمی توان مقدمات خواستگاری، مراسم عقد و عروسی را فراهم کرد؛ برای پرداخت آن کرامت انسان را از بین می برید و از یارانه استفاده ابزاری می کنید.
از نمایندگان ستاد هر سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری در استان پرسیده شد، آیا در مدیریت کشور با سلیقه و محدودیت رو به به رو هستیم، الهی راد با بیان دیدگاه هایش در پاسخ گفت: مقام معظم رهبری چهار سال قبل فرمودند نسبت به آمریکا بدبین هستم.
قاسم زاده نداف هم اظهار کرد که شادی و نشاط اجتماعی در صدر برنامه و توجه نامزد مورد حمایت او قرار دارد.
وی ادامه داد: امروز به جرم سرهنگ بودن مورد هجمه قرار داریم، به نشاط اجتماعی در چارچوب ارزش های اسلامی معتقد هستیم.
به گفته این فعال سیاسی، جوانان و اقشار مختلف جامعه به شادی و نشاط نیاز دارند یکی از چالش های جدی که قشر جوان جامعه با آن رو به روست، افسردگی ناشی از مسایل اقتصادی است ، آقایان به ارمغان آوردند ، وعده دادند.
آقا ابراهیمی از ستاد آقای روحانی در مورد تورم گفت: تورم یعنی افزایش قیمت ، افزایش قیمت کالا در جامعه داریم اما به شدت قبل نیست و ما هرگونه وابستگی به خارج را محکوم می کنیم.
از الهی راد در مورد نقش و جایگاه مخالف در دولت سئوال شد، گفت: آقای روحانی قطعا یک آدم دروغگوست، این رئیس جمهوری عزیز ما، منتقدان را بزدل و بی سواد و... یاد کرد.
قاسم زاده نداف فرماندار سابق بیرجند در دولت دهم هم در مورد دو قطبی شدن جامعه گفت: دو قطبی شدن به نفع دشمن است که می خواهد با سیاه و سفید، هیجان عمومی را تحریک و مردم را به خیابان ها بکشاند .
به گفته وی صداقت و توجه به منافع ملی مانع دو قطبی شدن می شود همه در یک کشتی نشسته ایم، برای نجات خود نباید کف کشتی را سوراخ و خود و دیگران را غرق کنیم.
وی در ادامه گفت: نباید به دشمن کد بدهیم که تعدادی از درون حاکمیت از دیوار عربستان بالا رفتند، و اگر در کنار روسیه و چین هستیم، برای تحصیل منافع ملی است.
آقا ابراهیمی در ارتباط با موضوع بالا اظهار کرد: با رای دان به روحانی در سال 92 فضای دانشگاه نسبت به قبل بهبود یافته است .
وی در ادامه با طرح این پرسش چرا با کسانی که از دیوار سفارت عربستان در تهران بالا رفتند، برخورد نشد، گفت: لازم است همه به قانون احترام بگذاریم.
نمایندگان ستاد هر سه داوطلب ریاست جمهوری در بخش پایانی مناظره به طرح برخی دیدگاههای خود پرداختند، قاسم زاده نداف خطاب به آقا ابراهیمی گفت: آقایان در مورد جنگ بزرگ نمایی کردند، آنچه شما را از جنگ نجات داد، فرهنگ قرانی و عاشورایی بود.
وی بیان کرد: آمریکا به کشورهای مختلف حمله کرد، اما در حمله به ایران ناتوان است ، اگر سلیمانی ها نبودند، شما را به پای میز مذاکره راه نمی دادند .
وی در ادامه گفت: جریان اصلاحات قصد دارد از نردبان روحانی بالا برود و خود را دایه بهتر از مادر معرفی می کند.
حجت الاسلام صفدر الهی راد، نماینده ستاد انتخابات رئیسی نیزجریان اصلاحات را جریان دیکتاتوری در انقلاب دانست و خطاب به آقا ابراهیمی گفت: شما رئیس دانشگاه بیرجند بودید، چرا در زمان شما برخی نشریه های دانشجویی تعطیل شد.
وی ادامه داد: شما هرگاه در انتخابات مختلف رای نیاوردند، اتوبوس و اموال مردم را آتش زدید، شما دیکتاتور هستید، ملی گرا نیستید و همانند سرویس های جاسوسی خارجی برای کشور مشکل ایجاد کردید.
الهی راد در ادامه یادآور شد: آقای روحانی، احتمالا تا زمان تنفیذ حکم رئیس جمهوری بعدی ، رئیس جمهوری ایران است.
هم اکنون ستاد انتخابات چهار نامزد از 6 نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که 29 اردیبهشت ماه برگزار می شود، در بیرجند فعال است
2047/1860
خبرنگار: عباسقلی اشکورجیری انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.