علی مرادخانی جمعه شب در نخستین جشنواره ملی مجسه های نمکی تالاب کجی نمکزار نهبندان خراسان جنوبی که با حضور هنرمندان 11 استان برگزار شد، افزود: حضور مردم و افراد ناشناس در حوزه های مختلف به فرهیختگی منطقه و ایجاد یک معرفت عمومی به موضوع هنر کمک می کند.
وی اظهار کرد: در آینده نزدیک شاهد حضور افراد علاقه مند بسیاری در این جشنواره خواهیم بود و این جشنواره چند سال آینده به عنوان یکی از جشنواره های شاخص مطرح خواهد شد.
وی تصریح کرد: در حوزه هنرهای تجسمی کارهای زیادی انجام شده، امروز در این مکان هم هنرمندان و هم ،افراد بومی منطقه شرکت کردند.
همچنین فرماندار نهبندان پیشنهاد کرد که دبیرخانه دایمی جشنواره یاد شده تشکیل شود که سال آینده با شناخت نقاط ضعف و قوت سطح خدمات بالاتر رود.
اصغر نظافت افزود: توجه به صنعت توریسم در طرح توسعه نهبندان مطرح است و امیدواریم نقطه تالاب کجی نمکزار به عنوان زمینه توسعه این صنعت را در منطقه فراهم کند.
وی اظهار کرد: ورود هر گردشگر خارجی چندین شغل در منطقه ایجاد می کند،از نیمه دوم سال 1395 تا امروز بیش از هزار و 500 گردشگر خارجی وارد نهبندان شدند.
این جشنواره با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی و با حضور امام جمعه نهبندان،مدیران کل حفاظت محیط زیست،فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهردار بیرجند و تعدادی از هنرمندان استان برگزار شد.
در مرحله اول جشنواره 201 اثر از 22 هنرمندان استان ، اوایل دی ماه تا پایان بهمن ماه 1395 به دبیرخانه جشنواره رسید و پس از داوری 30 گروه از 11 استان به مرحله راه یافتند.
در پایان مراسم در بخش آزاد، « زینب اسما ارسیان » و صفورا فدایی مقام اول، سعید نصری و محسن احسانی مقام دوم را کسب کردند.
در بخش ویژه محیط زیست، پری شاهیوندی و صدیقه پورچنگیز مقام اول، مجتبی جانفدا و حدیثه رنجبر مقام دوم را کسب کردند.
تالاب کجی نمکزار نهبندان با دارا بودن چشم اندازی بسیار زیبا، در 75 کیلومتری نهبندان و در حاشیه محور این شهرستان به بیرجند قرار گرفته است.
مساحت این تالاب 22 هزار هکتار و 765 متر مربع می باشد و با وجود خشکسالی های چند سال اخیر در این شهرستان، اما همچنان زنده و پایدار مانده است.
پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی این تالاب 14 گونه برآورد شده و از این پرندگان مهاجر می توان به عقاب طلایی، زاغ بور، دال، زاغی، گنجشک درختی، پرستو، هدهد، دم جنبانک ابلق، چکاوک کاکلی، هوبره، سبزه قبا، جغد کوچک، بلدرچین معمولی و زاغ نوک قرمز اشاره کرد.
پرنده « زاغ بور» منحصربه فردترین و پرنده آندمیک ایران (تنها در ایران وجود دارد) به شمار می آید و تالاب کجی نمکزار نهبندان زیستگاه این پرنده زیباست.
زاغ بور جز آن دسته از پرندگانی است که فقط در ایران و آن هم در استان های سمنان و یزد و بویژه در خراسان جنوبی و شهرستان نهبندان زندگی می کند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7559*2047* خبرنگار- امیرشاهین نایبی فر* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.