کارشناس رسانه‌های دیجیتال اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان از الزام ثبت‌نام مدیران کانال‌های تلگرامی با بیش از پنج‌هزار کاربر خبر داد.

به گزارش جماران، اکبر نوری اظهار کرد: مدیران کانال‌های تلگرامی با بیش از پنج‌هزار عضو باید در سامانه ساماندهی کانال‌های تلگرامی ثبت‌نام کنند تا بتوانند به فعالیت قانونی خود ادامه دهند، افزود: مدیران کانال‌هایی که بیش از پنج‌هزار عضو دارند باید در سامانه «سرآمد و ساماندهی» تعیین شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشانی‌های www.samandehi.ir و www.saramad.ir  ثبت‌نام کنند تا کدی به نام «شامد» (شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال) به کانال تلگرامی ثبت شده آنان تعلق گیرد.

وی با اشاره به اینکه این ثبت‌نام به صورت کشوری بوده و همه امور آن به شکل اینترنتی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: با مراجعه به سامانه سرآمد، فقط ثبت‌ مشخصات مدیر و کانال‌ تلگرامی انجام می‌گیرد و مجوزی ارائه نمی‌شود.

نوری در پاسخ به این سئوال که در صورت عدم ثبت‌نام کانال‌های مذکور چه پیامدی در انتظار آنان خواهد بود، گفت: هنوز دستورالعملی در این خصوص نیامده ولی در صورت عدم ثبت‌نام، مدیران کانال باید پاسخ‌گوی عمل خود باشند.

کارشناس رسانه‌های دیجیتال اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت‌: ششم آذرماه پارسال، بر اساس بند یک مصوبه نشست سی و چهارم شورای عالی فضای مجازی با موضوع «انتشار انبوه محتوا در شبکه‌های اجتماعی و نیز در راستای صیانت از حقوق شهروندی و مالکیت معنوی دارندگان محتوای دیجیتال در فضای مجازی»، لازم شد همه صاحبان کانال و خدمات مشابه آن در تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی فعال در کشور که بیش از پنج‌هزار عضو و کاربر دارند، نسبت به ثبت کانال خود اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه برای این کار مهلت مشخصی در نظر گرفته شد، ادامه داد: در پایان این مهلت در ١٥ اسفندماه، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال از احراز هویت حدود نیمی از کانال‌های تلگرامی با بیش از پنج‌هزار عضو در کشور خبر داد، به گفته وی تعداد کانال‌های ثبت شده تا این تاریخ از مرز ۵۵۰۰ مورد گذشت.

نوری با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امتیازاتی برای ثبت‌کننده‌های این کانال‌ها قائل شده است، افزود: این ثبت که با صدور یک کد یونیک و منحصر به فرد برای ثبت‌کننده کانال صورت می‌گیرد، به منزله برخورداری کانال به ثبت رسیده، از مجوز تبلیغات نیز است.

کارشناس رسانه‌های دیجیتال اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه هنوز هیچ دستورالعملی در خصوص فعالیت رسانه‌های دیجیتالی در زمینه انتخابات صادر نشده است، خاطرنشان کرد: به زودی دستورالعمل‌ها در این زمینه ارسال و در این زمینه اقدام خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.