غلامرضا قوسی روز پنجشنبه به ایرنا، افزود: این مقدار آب با 15 دستگاه تانکر دولتی و 10 دستگاه تانکر خصوصی برای هفت هزار خانوار عشایری در 480 نقطه استان حمل شد.
وی بیان کرد: از مجموع بودجه هزینه شده برای آبرسانی به عشایر تاکنون هفت میلیارد و 500 میلیون ریال اختصاص یافته است و پیگیر اختصاص بقیه مبلغ هزینه شده هستیم.
وی اظهارکرد: سال گذشته از محل بند ج تبصره 6 قانون بودجه 6 میلیارد ریال برای آبرسانی به عشایر مصوب شد که در سال جاری پنج میلیارد و 500 میلیون ریال اختصاص یافت.
به گفته وی همچنین سال 95 از محل ماده 10 و 12مدیریت بحران استان 12میلیارد و 220 میلیون ریال بودجه برای آبرسانی به عشایر مصوب شد که تاکنون مبلغی ابلاغ نشده است.
بیشتر عشایر استان در شهرستان های مرزی زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان و تعدادی هم در دیگر شهرستان های خراسان جنوبی زندگی می کنند.
برخی از عشایر در نقاط سخت گذر منطقه زندگی می کنند که حمل آب برای آنها مشکلات زیادی دارد.
این مسئول با بیان اینکه برای کاهش ضرر و زیان عشایر و باقی ماندن این قشر در عرصه تولید، آبرسانی سیار از چند سال گذشته در دستور کار قرار گرفت، اضافه کرد: برخی از عشایر در نقاط سخت گذر منطقه زندگی می کنند که حمل آب کار سختی است.
زندگی عشایری در خراسان جنوبی قدمت کهن و دیرینه ای دارد و طایفه های دلاکه، نهتانی، بهلولی، براهویی، تیموری، اردنی، دهمرده، کلندرزهی و ماهیرودی از مشهورترین طوایف عشایری خراسان جنوبی هستند.
جامعه عشایری استان با دارا بودن یک میلیون و 200 هزار راس دام، 34 درصد دام سبک استان را در اختیار دارد.
جمعیت عشایر خراسان جنوبی در سال 1387بر اساس سرشماری عشایر کشور، 81 هزار نفر بود که از این تعداد، 40 هزار و 933 مرد و بقیه زن هستند.
13درصد جمعیت خراسان جنوبی عشایر هستند که هفت درصد جمعیت عشایر کشور در این استان سکونت دارند، خراسان جنوبی از نظر تعداد جمعیت عشایری بعد از فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان در جایگاه چهارم قرار دارد.
در حال حاضر 43 هزار و 489 نفر از عشایر استان در 135 کانون هدایتی و حمایتی اسکان و ساماندهی شده اند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
*7556 **2047*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری *
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.