حجت الاسلام محمد علی تابعی در خطبه های نماز جمعه این هفته بیرجند در مسجد امام حسین(ع) افزود: ایرانیان مردمانی فرهیخته، اهل هنر و ادب هستند، مسلما در روز طبیعت آنچه دور از عقلانیت باشد، از آن پرهیز خواهند کرد.
وی با بیان اینکه 13فروردین، روز طبیعت و روز رستاخیز است، یادآور شد: باید از زنده شدن طبیعت درس گرفت، کسانی که در این روز از خانه های خود در روستاها و شهرها خارج و به طبیعت پناه می برند تا در کنار هم باشند و این رسم به فرهنگ تبدیل شد باید از کینه ها و عداوت پرهیز کرد.
امام جمعه موقت بیرجند تاکید کرد: خروج مردم از منزل، پناه بردن آنها به طبیعت نباید موجب هنجار شکنی و عامل تخریب و ایجاد حریق در محیط زیست شود، در چنین روزی باید مراقب فضاهای طبیعی به عنوان نعمت الهی و نیز فضای سبز دست کاشت باشیم.
تابعی در ادامه با اشاره به 12 فروردین که روز جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: مردم ایران در 12فروردین ماه سال 1358، یعنی حدود 2 ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با مراجعه به آرای عمومی با 98.2درصد به استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران رای دادند.
وی یادآور شد: رای بالای مردم به نظام جدید ، همانند مشارکت آنها در پیروزی انقلاب آگاهانه بود، باید از نظام اسلامی که از دستاوردهای عظیم انقلاب است، حفاظت و مراقبت کرد.
امام جمعه موقت بیرجند در ادامه اظهار کرد: نظام اسلامی ایران بر خلاف برخی نظام ها بر اساس نیاز جامعه شکل گرفت و به نیازهای اجتماعی نه خواسته های افراد توجه جدی دارد طوری که خیلی از خواسته ها نیاز مردم نیست، زیرا نظام متاثر از وحی ، امامت و ولایت است .
وی در ادامه با اشاره به شعار سال 1396که رهبر معظم انقلاب آن را « اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال» نامگذاری کردند، افزود: برای تحقق اصول و اهداف اقتصاد مقاومتی باید از تمام ظرفیت ها، قابلیت ها و توانمندی ها داخلی استفاده کرد.
تابعی با بیان نقش محوری و اصلی دولت در اجرای اهداف اقتصاد مقاومتی یادآور شد: مردم و مسئولان در هر رده ای هستند، مسئولیت دارند در این عرصه حضور جهادی داشته باشند.
وی خواهان ترغیب بیشتر مردم به مصرف کالاهای تولید داخلی شد و گفت: برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید اصل ریاضت را پذیرفت، حقوق و پاداش ها متعارف باشد و افراد زیاده خواهی نکنند.
وی در ادامه به بحران هایی که سال گذشته برخی کشورهای اسلامی از جمله عراق، سوریه، لبنان، یمن و بحرین و ... با آن رو به رو بودند، گفت: مسیری که این کشورها انتخاب کردند، درست است، آنها شهدایی را تقدیم کردند گرچه با مشکلاتی رو به روند ، پیروزی در انتظار آنهاست.
امام جمعه موقت بیرجند در ادامه با اشاره به فضلیت های ماه رجب عنوان کرد که بر اساس روایت و حدیث در ارزش و فضلیت این ماه هیچ تردید وجود ندارد و با توجه به عبادت های ویژه ، این ماه از ارزش کیفی بالایی برخوردار است .
وی در ادامه به آثار معنوی روزه در ماه رجب اشاره کرد و گفت: ذکر در این ماه ارزش زیادی دارد، که مراتب ذکر گاهی زبانی و گاهی قلبی است که موجب تغییر و تحول در انسان ها می شود .
وی تاکید کرد: تمام وجود انسان باید ذکر خدا باشد به فرموده پیامبر اکرم(ص) وقتی انسان مطیع خدا باشد، خالق جهان هستی به او توجه دارد، ممکن است انسان توبه کند، و با خدای خویش عهد و پیمان ببندد که مرتکب گناه نشود، باید دل ها پاک باشد تا مورد لطف و رحمت الهی قرار گیرد.
وی بیان کرد: اگر دل ها قابلیت پیدا کرد، آن وقت پاک می شود وقتی مطیع خدا باشیم، خداوند هم مشکل ما را رفع می کند.
وی عنوان کرد: در ماه رحب انسان با عبادت و ذکر نزد خدا منزلت پیدا می کند و یکی از عبادت های این ماه اعتکاف است که روزهای 13، 14و 15رجب برگزار می شود و جوانان زیادی برای انجام اعتکاف در مساجد حضور پیدا می کنند.
به گفته تابعی اعتکاف سنت رسول الله است، جوانان از این فرصت حداکثر استفاده را بکنند تا نهایت بهره نصیب آنها شود زیرا، رجب ماه ذکر، بندگی و تقرب الهی است و ادعیه های مختلفی دارد که باید در این بستر حرکت کرد.
2047*خبرنگار و انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.