مسافرت در فرهنگ ایرانیان از گذشته های دور جایگاه خاصی نزد مردم دارد، آنها سفر را نوعی کسب تجربه و دانش می دانند، نوروز، طولانی ترین جشن ایرانیان است که حدود 2 هفته طول می کشد و از مهمترین جشن هاست.
مسافرت به مناطق مختلف کشور و دیدن اقوام و خویشاوندان یکی از آداب پسندیده در این مدت است.
با توجه به تاکید مکرر مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی، گردشگری از صنایع مولد سرمایه و اشتغال زاست مه مورد توجه قرار گرفته است.
صاحب نظران علم اقتصاد معتقدند، اگر کشوری بتواند از ظرفیتهای موجود استفاده کند و چرخ این صنعت را به حرکت در آورد شاهد شکوفایی در عرصه اقتصادی خواهد بود.
افزایش تولید داخلی، ورود ارز،ایجاد اشتغال، افزایش سرمایه گذاری، توسعه سیستم حمل و نقل زمینی، هوایی و راه آهن و ... از مزایای رونق صنعت گردشگری است.

** خراسان جنوبی با اقلیم متنوع
خراسان جنوبی سومین استان پهناور ایران با 151هزار کیلومتر مربع مساحت با شرایط اقلیمی متنوع در شرق کشور قرار دارد.
این سرزمین به دلیل قابلیت های بی نظیر، از پیشینه تاریخی طولانی برخوردار است و از حدود 2 هزار و 200 اثر شناسایی شده تاریخی، فرهنگی، معنوی و چشم اندازهای طبیعی آن تاکنون 800 اثر برای حفاظت در فهرست میراث فرهنگی ثبت شده است.
از مجموع آثار ثبت شده، باغ اکبریه، مجموعه قنات بلده و بیابان لوت در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید.
با توجه به موقعیت جغرافیایی استان، در طول سال خصوصا ایام نوروز 11شهرستان آن ، روستاهای هدف گردشگری و همچنین مناطق حفاظت شده آن پذیرای مسافران زیادی است.

** بیرجند، بهارستان علم و ادب
بیرجند در فاصله حدود 500 کیلومتری شهرهای مشهد، زاهدان، کرمان و یزد قرار دارد.
یکی از بناهای معروف آن مدرسه شوکتیه به عنوان سومین مدرسه به سبک جدید بعد از دارالفنون و رشدیه تبریز است.
بند دره، بافت تاریخی بیرجند، ارگ کلاه فرنگی، باغ ها و عمارت های اکبریه و رحیم آباد، بند امیرشاه، آبشارهای چارده و گیوک،کوه باقران، خانه اعتمادی نیا و ... از جاذبه های دیدنی بیرجند است.

** قاینات، سرزمین طلای سرخ
قاین از شهرهای تاریخی استان است که به استناد متون تاریخی سابقه آن به پیش از اسلام می رسد.
به استناد شواهد و یافته های باستان شناسی، سابقه استقرار و سکونت بشر در غار خونیک در 18 کیلومتری جنوب قاین به 30 تا 35 هزار سال پیش از میلاد می رسد.
قلعه کوه قاین، مسجد جامع، آرامگاه بوذرجمهر قاینی، خانه سلطانی، آبگرم روستای گرماب، پل سنگی و ... از جمله جاذبه های دیدنی این شهرستان است.

** طبس، دیار نخل و نارنج
این شهرستان با 57 هزار کیلومترمربع مساحت نخستین شهرستان پهناور ایران است و فاصله دورترین روستاهای شمالی و جنوبی آن بیش از 400 کیلومتر است.
آستان حسین ابن موسی الکاظم(ع)، باغ گلشن، چشمه آبگرم معدنی مرتضی علی(ع)، روستاهای نایبند و خرو ، بافت تاریخی اصفهک، سد تاریخی کریت،بقعه پیر حاجات و ... از جمله جاذبه های گردشگری طبس است.

** فردوس، سرزمین یاقوت سرخ
فردوس در فاصله 200 کیلومتری بیرجند قرار دارد، آبگرم فردوس، امامزاده سید محمد و سید ابراهیم، کاروانسرای خوشاب، کویر و دشت مظفری، آب انبار، قنات بلده و ... از جاذبه های گردشگری آن است.

** نهبندان، شهر دیرینه های پایدار
نهبندان، جنوبی ترین شهر استان است، قلعه نهبندان ، آسبادها، قلعه شاهدژ، جنگل بنه احمد شاهی، تالاب کجی نمکزار، آسبادهای خونیک، چنارهای کهنسال دره آدینه و دریاچه نمک شلیر از مناطق گردشگری آن است.

** سرایان، سرزمین آب انبارها
کاروانسرای سرایان، مسجد جامع، بازار میثم، آسیاب آبی کاه کو، آرامگاه تورانشاه، آب انبار کمال، خانه تاریخی هروی و جهانی، منطقه حفاظت شده کمر سرخ و قلعه سیاه کوه، منطقه نمونه گردشگری مصعبی کریمو و ... بخشی از جاذبه های تاریخی این منطقه است.

** سربیشه، دیار روستاهای تاریخی
سربیشه در حاشیه شمال شرقی دشت لوت و در جنوب شرقی بیرجند در محور بین المللی بیرجند - زاهدان واقع است و 110 کیلومتر مرز با افغانستان دارد.
از باغ مود، مزار کاهی، روستاهای ماخونیک و چشنت، روستای لانو، مزار گلبانگ، کارگاه های سنتی پارچه بافی شورستان، مسجد تاریخی پخت، مجتمع آبدرمانی آب ترش و ... را می توان از جمله جاذبه های آن یاد کرد.

** بشرویه، شهر چهار صفه ها
تپه های باستانی متعلق به دوران پیش از تاریخ و آثاری مانند قلعه دختر یا پل ترناو مربوط به دوران تاریخی در بشرویه نشان از قدمت زیاد این منطقه باستانی دارد.
بشرویه به دلیل وجود خانه های چهار صفه و بادگیرهای فراوانش به شهر چهار صفه ها معروف است.
بافت تاریخی بشرویه، منزل مستوفی، مسجد جامع میانده، آسیابهای آبی، کارونسرای اصفاک و پایاب نیگنان، مسجد جامع ارسک، منطقه گردشگری سرند و... از جاذبه های دیدنی بشرویه است.

** درمیان، سرزمین قلاع تاریخی
شهرستان درمیان که در شرق خراسان جنوبی قرار دارد، از لحاظ وجود آثار فرهنگی و تاریخی از غنی ترین شهرستان های استان است که به دلیل وجود قلعه های زیاد به دیار قلاع تاریخی معروف است.
قلعه درخش، بورنگ، فورگ، مسک، طبس مسینا، قلعه نو گاویج، قلعه کل حسن صباح، مسک و ... از جمله قلعه های شهرستان است.

** خوسف، دیار گل های نرگس
شهر خوسف در 36 کیلومتری غرب بیرجند و در حاشیه بیابان لوت قرار دارد، وجود کتیبه های تاریخی در نزدیکی خوسف و وجود محوطه های قبل از اسلام نشان از قدمت آن دارد.
سنگ نگاره کال جنگال، آرامگاه ابن حسام خوسفی، مسجد جامع، آبگرم لوت، ارگ شیبانی، کویر خور، روستای گردشگری آرک و خور و ... از جاذبه های گردشگری آن است.

** زیرکوه، دیار چهار فصل
زیرکوه از شرق 150 کیلومتر مرز با افغانستان دارد و قدمت این شهرستان با توجه به شواهد موجود به دوران نوسنگی( هزاره های پنج و ششم قبل از میلاد) می رسد
اوج پیشرفت زیرکوه در دوران تیموری تا صفوی است.
آثار این دوره در محل های مختلف مانند زردان، افین، شاهرخت، بمرود، چاه اله داد و چاه رو مشاهده می شود.
مسجد جامع افین، غار پهلوان استند، رباط زردان، منطقه حفاظت شده شاسکوه، دق پترگان، روستای تاریخی افین، روستای تاریخی بمرود، دره زیبای آهنگران، باغستان زهان، کویر همت آباد، و ... از جاذبه های این شهرستان است.
*7557* 2047 * خبرنگار- رقیه محمدی * انتشار دهنده - عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.