رییس انجمن دیرینه شناسی ایران در این همایش با بیان این که طبس بهشت زمین شناسی ایران است افزود: اکنون تمام دانشگاه ها و دانشجویان زمین شناسی کشور، منطقه طبس را به عنوان محل بازدید خود انتخاب می کنند و کارگاه و آزمایشگاه آنان در این شهرستان است به دلیل اینکه کامل ترین برش های پالئوزوئیک خاورمیانه را در اینجا داریم.
علیرضا عاشوری ادامه داد: اولین نقشه های زمین شناسی ایران با همکاری کارشناسان سازمان ملل در طبس انجام گرفته و از سه منطقه شیرگشت، ازبکوه و شتری تهیه شده است.
وی تاکید کرد: طبس جایگاهی منحصر به فرد در خاورمیانه دارد که بهترین فضا را برای زمین شناسان و دانشجویان این علم فراهم کرده است.
وی با بیان این که این همایش سالانه در مراکز استان ها برگزار می شود ابراز امیدواری کرد این همایش را هر پنج سال در شهرستان طبس برگزار شود.
نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی در این همایش گفت: طبس ظرفیت ژئوپارک شدن را داراست و تحقق آن دور از دسترس نیست و این سمینار کمک می کند تا ما به آن نزدیک شویم.
محمدرضا امیرحسنخانی افزود: اما آنچه اهمیت دارد اقتصاد بعد از ژئوپارک است که بتوانیم استفاده کنیم.
وی بیان کرد: منطقه نایبند طبس به عنوان ماسوله کویر ثبت ملی است اما کمتر به آن توجه شده و همچنین پناهگاه یوزپلنگ آسیایی است که اینها پروژه های عظیمی است.
وی اظهار کرد: مردم باید شیرینی ژئوپارک را بچشند و این سمینار بسیار خوبی است و از این طرح حمایت می کنیم.
معاون استاندار خراسان جنوبی و فرماندار ویژه طبس هم گفت: طبس بزرگترین شهرستان خاورمیانه با وسعت 57 هزار کیلومتر است که برابر با 17 کشور اروپایی است.
سیدمهدی طلائی مقدم افزود: شهرستان طبس دارای سه بخش مرکزی، دیهوک و دستگردان با جمعیت بالغ بر 80 هزار نفر است.
وی پیوند بین معدن وگردشگری در اقتصاد را از راه های برون رفت از مشکلات بوجود آمده در اثر خشکسالی های پیاپی در شهرستان طبس برشمرد و افزود: این آمادگی را داریم که در شهرستان طبس زمینه ایجاد ژئوپارک جهانی را فراهم کنیم.
وی با اشاره به گردشگردی و استفاده از ظرفیت های شهرستان گفت: در طبس ظرفیت های خوبی داریم، توریسم مذهبی، کویر، آبادی ها، مکان های ییلاقی که دعوت می کنم حتما بازدید کنید.
همایش انجمن دیرینه شناسی ایران روزهای 17 و 18 اسفند ماه در طبس برگزار می شود که روز نخست آن به ارائه مقالات برگزیده اختصاص یافت و دومین روز آن به زمین گردشگری(ژئوتوریسم) پرداخته خواهد شد.
ذخیره زمین شناسی شهرستان طبس بیش از پنج میلیارد تن است و ذخیره معدنی پروانه های بهره برداری صادر شده است بیش از 860 میلیون تن و ذخیره زغالسنگ شهرستان طبس، 76 درصد ذخایر زغالسنگ کشور را شامل می شود.
این شهرستان با 75هزار نفر جمعیت، 57 هزار کیلومترمربع مساحت دارد و از آن با عنوان پهناورترین شهرستان استان و ایران از نظر مساحت یاد می شود.
شهر طبس در 270کیلومتری غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
7217*6054* خبرنگار - سجاد نجفی* انتشار دهنده - مریم پنجابی*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.