بررسی وضعیت کودکان کار و خیابانی، چهارشنبه آخر سال و پل های عابر پیاده از مهم ترین موضوع های قابل بررسی در این شورا بود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه وضعیت کودکان کار و خیابانی زیبنده جامعه اسلامی نیست، افزود: دستگاه های متولی ، طبق قانون باید به این موضوع رسیدگی کنند.
حجت الاسلام یدالله وحدانی نیا، افزود: حضور کودکان کار و خیابانی در گوشه و کنار شهر، حقیقت تلخی است باید از روی دلسوی با آن برخورد کرد و بی تفاوت از کنار آن نگذشت.
به گفته وی این گروه از کودکان، مواجه با آسیب های اجتماعی حتی غیر قابل برگشت هستند جدای از اینکه ممکن است برخی اصل و نسب و خانواده داشته باشند یا از راه نامشروع به دنیا آمده باشند، ساماندهی این گروه در معرض خطر وظیفه را بر همه دلسوزان نظام سنگین تر کرده است.
وی اظهار کرد: گاهی این کودکان برای تامین مخارج اعتیاد سرپرستان خانوار مجبور به حضور در چهار راهها می شوند، در برخی موارد افرادی سودجو در کمین این کودکان هستند و از آنها سوء استفاده می کنند.
به گفته حجت الاسلام وحدانی نیا، در بعضی مناطق گزارش می شود، افرادی به ظاهر در لباس کودکان کار دیده می شوند، اما در زمینه های دیگری فعالیت دارند و با مخاطبان خاصی در ارتباط هستند.
این مقام قضایی در ادامه عنوان کرد: ساماندهی کارشناسی این معضل نیازمند همدلی و همراهی متولیان امر است، در غیر این صورت انداختن توپ در میدان دیگری خواهد بود.

** ساماندهی کودکان کار باید ریشه ای بررسی شود
همچنین مدیرکل زندان ها، اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ساماندهی وضعیت کودکان کار و خیابانی نیاز به بررسی ریشه ای دارد، اظهار کرد: این مهم نیاز به کار پژوهشی است تا ریشه های تاثیر گذار آن کارشناسی بررسی شود.
علی هاشمی، گفت: شاید تاکنون پژوهش زیادی در مراکز علمی در این زمینه انجام شده باشد، مسلما کافی نبود، زیرا آسیب های برآمده از این معضل به صورت کارشناسی و ریشه ای دنبال نشده است.
به گفته وی تنها راه مبارزه با این آسیب اجتماعی شناسایی و ایجاد شناسنامه هویتی برای این کودکان است زیرا از این طریق به راحتی می توان ارکان حمایتی دستگاه های مربوطه را ساماندهی کرد.
وی توضیح داد: شناسنامه هویتی این گروه از کودکان به ما کمک خواهد کرد که درک درستی از نوع حمایت آنها داشته باشیم، ممکن است تعداد زیادی بیشتر نیاز به حمایت معنوی تا حمایت مالی داشته باشند.
هاشمی تصریح کرد: باید سعی کرد، بیشتر این کودکان را جذب کرد تا اینکه با عمل مان دافع آنها باشیم، و این مهم نیازمند حضور روانشناسان و مددکاران اجتماعی در این مسیر خیرخواهانه است.
هاشمی در ادامه ایجاد بازارچه های مخصوص و سازماندهی شده برای افرادی که نیازمند کارند را یکی از مهمترین راه های جلوگیری از این معضل بیان کرد و یادآور شد: این بازارچه ها می تواند مانع بسیاری از آسیب های اجتماعی که برگفته از این معضل است ،بگیرد.

** کمپین نه گفتن به چهارشنبه سوری آخر سال
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند، هم با تشکر از مردم ایران از ابراز همدردی با خانواده شهدای آتش نشان در حادثه ساختمان پلاسکو، عنوان کرد: با توجه به ادای احترام به این شهیدان، نه گفتن به چهارشنبه سوری آخر سال 95 همتی اجتماعی نیاز دارد.
موسی میرزایی، افزود: رسانه ها در آگاهی بخشی جامعه به این موضوع می توانند نقش مهمی ایفا کنند زیرا نه گفتن جان زیادی از هموطنان را که شاید در سالهای گذشته به خطر افتاده است محافظت کند.
وی اظهار کرد: با توجه به آگاهی بخشی مردم و اطلاع رسانی مکرر در این زمینه اقدام پیشگیری در این زمینه انجام و به اصناف از قبیل آپاراتی ها و ... برای جمع آوری مواد آتش زا و قابل اشتعال، تذکر داده شد.
وی در جایگاه مسئول حقوقی شهرداری بیرجند هم ایجاد پل های عابر پیاده در مناطق مختلف شهر را طبق قانون و خواسته مردمی عنوان کرد و افزود: تمامی این پل ها کاملا قانونی احداث شده است.
وی در پاسخ به سئوال بعضی از اعضای شورا در مورد اینکه کسی از این پلها استفاده نمی کند، اظهار کرد: شهرداری در این مورد به امنیت جان عابران پیاده کمک می کند، استفاده نکردن عابران پیاده از این پل ها بر عهده شهرداری نیست.
وی تصریح کرد: اقدام های شهرداری در حوزه شهری کاملا قانونی و قابل استناد است و شهرداری آماده پاسخگویی به تمام سوالات مردمی خواهد بود.
شورای پیشگیری از وقوع جرم خراسان جنوبی بنا به نیاز هر ماه یا 2 ماه یکبار در محل دادگستری خراسان جنوبی برگزار می شود.
موضوع شورا و تکیه آن به بحث کودکان کار و خیابانی مربوط به مطالبه خبرنگاران استان و رسیدگی هرچه سریعتر به این معضل در نشست خبری یکشنبه یکم اسفند ماه دادستان خراسان جنوبی شکل گرفت.
در ادامه خبرنگاران از مجموعه دادگستری خراسان جنوبی به خاطر اهمیت بخشی به این مطالبه عمومی قدردانی کردند.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
*3215*2047*خبرنگار- محمد رسول ابراهیمی اسفدن*انتشاردهنده-عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.