زعفران به مدیر مسئولی ابوالفضل زاهدی چاپ و منتشر می شود، ادامه مطلب به این شرح است: «دکتر روحانی با ابراز رضایت از عملکرد آقای پرویزی استاندار سابق خراسان شمالی، اظهار امیدواری کرد که با استفاده از تجربیات موفقی که در محل قبلی مأموریت داشته، در خراسان جنوبی که مورد توجه ویژه دولت از لحاظ رفع محرومیتها و توسعه اقتصادی است، هم منشأ خدمات خوبی بوده و به توسعه و پیشرفت استان اهتمام نماید.»
این بخشی از سخنان دکتر روحانی در جلسه هیأت دولت در هفتم تیرماه امسال است که دست به تعیین استاندار خراسان جنوبی زده بودند، هم اینک حدود 7 ماه و نیم است که خراسان جنوبی میزبان استاندار جدید از خطه مهربان شمال خراسان شده است.
اقدامات و عملکرد قبلی این استاندار در خراسان شمالی نشان از قاطعیت و پشتکار و موفقیت وی در انجام اقدامات رو به جلوی آن استان دارد.
روزنامه زعفران جهت چاپ اولین شماره خود به سراغ بالاترین مقام اجرایی دولت در استان رفته تا شما خوانندگان عزیز را از آخرین نظرات وی و دیدگاه های مبتنی بر توسعه استان که خط مشی اصلی این روزنامه است آگاه نماید.
در ادامه می توانید این گفت و گو را که در اتاق کار استاندار انجام شد دنبال کنید.
روزنامه جدیدی را با نام زعفران با شعار روزنامه ای برای توسعه استان خراسان جنوبی راه اندازی کرده ایم و خیلی خوشحالیم که در اولین شماره وقت خود را در اختیار این روزنامه قراردادید تا با درج دیدگاه های حضرت عالی در زمینه توسعه استان خراسان جنوبی، این روزنامه را با چاپ اولین شماره اش منتشر کنیم.
برای شروع مصاحبه باید عرض کنم واقعیت این است که این منطقه دچار ظلم تاریخی است و به همین جهت از توسعه و پیشرفت باز مانده است.
بفرمایید که از نظر شما توسعه و پیشرفت چه معنا و مفهومی دارد و چگونه به توسعه دست می یابیم؟
به نام خدا، خیلی خوشحالم که روزنامه جدیدی به استان اضافه می شود چرا که وقتی رسانه ها در استان مستقر شوند و کار و فعالیت کنند باعث توسعه استان می شوند. نامی هم که انتخاب کرده اید هم متناسب است با مهم ترین و معروف ترین محصول استان و هم اسم زیبایی است.
خوب توسعه در دنیا در همه کشورها با نگاه های متفاوت یا شرایط متفاوت دنبال می شود و آنچه که مهم است تلاش حکومت هایی است که زیر ساخت های لازم را در همه زمینه ها برای استقرار جمعیت و آرامش مردم خود فراهم می کنند.
توسعه قطعا یک جانبه و یک بعدی نیست و آنچه که برای ما مهم است توسعه متوازن همه بخش ها است؛ حوزه های اجرایی، عمرانی، خدماتی و زیر ساختی استان و امیدوار هستم که بتوانیم در این مسیر قدم برداریم.
البته سختی شرایط با توجه به کمبود منابع مالی برای ما وجود دارد اما تلاش است تا به مناطق محروم و دور افتاده و کم برخوردار توجه بیشتری بشود.
مناطق محروم و دور افتاده استان در همه زمینه ها نیازمند توجه است ولی بعضی از آن ها ضروری است.
توسعه بدون داشتن نیروهای انسانی توانمند با ایده های خلاق و پرسشگر و پیگیر ممکن نیست، چون اگر این ها نباشند بقیه موضوعات خیلی نمی توانند باعث توسعه استان بشوند.
اگر نگاه مدیران، نیروهای سیاسی و اجتماعی و نخبگان استان در سطح عالی دنبال و پیگیری بشود این ها باعث توسعه استان خواهد شد.
در کنار این ها، ایجاد زیر ساخت های اولیه در منطقه ضروری است و فکر می کنم که بخش عمده ای از نیاز برای توسعه در استان خراسان جنوبی آب است.
ممکن است راه باشد، راه آهن باشد، ریل باشد، دانشگاه باشد، آموزش و پرورش باشد، ولی اگر آب نباشد عملا در نگه داشتن جمعیت با چالش مواجه می شویم.
هرچند در راه توسعه استان موارد و موضوعات مهمی از جمله زیر ساخت هایی مثل راه آهن و ریل، جاده های اصلی، توسعه های معدنی و استفاده از ظرفیت معدن، مرز که با افغانستان داریم و استفاده از مرز و گذرگاه های جدید و معابرهایی مثل یزدان و گمرک یزدان هست که باید به آن توجه شود.
در شش هفت ماهی که من به این استان آمده ام با همین دیدگاه مسائل را دنبال کردیم و بخشی از این ها در مسیر اجرا قرار گرفته و بخشی از این ها اعتباراتی را دریافت کرده و بعضی ها هم زمان بر است و باید پیگیری استانداری را داشته باشد.
آنطور که در صحبت های حضرتعالی عنوان شد گویا مهمترین دغدغه شما و نیاز ضروری و استراتژیک استان بحث آب است. بفرمایید در این زمینه چه اقداماتی را تاکنون دنبال کرده اید و چه مسیری را در دست اجرا دارید؟
در حوزه آّب ما دوتا بخش را دنبال می کنیم، یکی طرح های ضروری فوری برای تامین آب شرب استان است، در این زمینه طرح انتقال آب از دشت آهنگران در منطقه زیر کوه، پیگیری شده و امیدوار هستیم در آینده نزدیک اعتبار این طرح برای خرید لوله انتقال آب فراهم شود.
در کنار این طرح، یک طرح مطالعاتی دیگر در دشت خوشاب در منطقه درمیان و سربیشه را شروع کردیم که پیگیری می کنیم مطالعاتش کامل شود که البته ممکن است یک سال زمان ببرد.
در این مورد بعد از مطالعات و پاسخگویی تخصیص اعتبار آن را از وزارت نیرو خواهیم گرفت تا به عملیات اجرایی برسد که پیش بینی ما این است که بتوانیم 10 میلیون متر مکعب آب از این دشت به داخل استان سرازیر بکنیم.
طرح دیگری برای طبس داریم که تخصیص 10 متر مکعب آب را به ما ابلاغ کردند که کلیه کارهای مقدماتش را انجام دادیم که در ادامه ردیف اعتباری هم برای آن صورت خواهد گرفت.
در کنار این طرح ها یک طرح با سازمان زمین شناسی کشور توافق کردیم که یکی از چاه های آهکی و کارستی در ارتفاعات طبس زده شود که اگر آزمایش ها انجام بشود و نتیجه مثبت باشد آن ها را هم موقتی برای آب شرب طبس اجرا خواهیم کرد تا طرح اصلی اجرایی شود.
در کنار این سه پروژه کوچک، پروژه مهم دیگری برای انتقال آب شرب به استان خراسان جنوبی به میزان حدود 45 میلیون متر مکعب از طرح انتقال آب عمان به کرمان داریم که مذاکرات خوبی با وزارت نیرو و پیمانکارها و سرمایه گذاران این طرح انجام دادیم تا بتوانیم از تونل صفا این آب را منتقل بکنیم و با خرید تضمینی آب از پیمانکار به صورت Bot بتوانیم نیاز 30 ساله استان را به آب تامین کنیم.
البته بخش عمده ای از این طرح فعال شده و چون اصرار داریم که این پروژه ها ابتدا عملی شود آنها را تاکنون رسانه ای نکردیم اما چون سؤال کردید این مقداری که بطور جدی فعال شده را اعلام کردم و امیدوارم که به سرانجام برسد.
طرح انتقال آب از دریای عمان به خراسان رضوی هم که مطالعات خیلی سنگینی داشت در حال انجام است که اگر این اتفاق بیفتد هم بحث شرب و هم بحث صنعت را دنبال خواهیم کرد تا سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی از این پروژه منتفع بشوند.
البته پروژه هایی که عرض کردم اگر اجرایی شود و به بهره برداری برسد ما می توانیم برخی از منابع آب موجود در استان را در اختیار حوزه صنعت قرار بدهیم، البته وضعیت استان این اجازه را به ما نمی دهد که از این آب در بحث کشاورزی استفاده کنیم.
به گفته حضرتعالی بحث راه آهن دومین ضرورت استان است که این خود از مطالبات جدی مردم است. در این زمینه آخرین اقدامات و اخبار چیست؟
در این مورد و خیلی موارد دیگر ما به دنبال اجرایی کردن کارها هستیم تا بعد از اجرایی شدن اطلاع رسانی کنیم.
در مورد آب و راه آهن من این دو موضوع را در دیدار با رئیس جمهوری مطرح کردم و از ایشان خواهش کردم که کمک بکنند.
در مورد ریل، مطالعات محور چابهار- زاهدان- بیرجند- مشهد به تازگی درحال انجام است و بخشی هم در حال اجرا است.
مثلا زاهدان به ایرانشهر تازه شروع شده و از چابهار تا ایرانشهر هم پیشرفت خوبی داشته است ولی چون فاصله استان با زاهدان طولانی است اگر می خواستیم ریل گذاری را فقط با این کار گره بزنیم سال ها طول می کشید.
از آقای رئیس جمهوری خواهش کردم این طرح ما را به عنوان یک قطعه از طرح اصلی کمک بکنند که بتوانیم بیرجند را به کال شور وصل بکنیم تا مرکز استان ما به چند شهرستان وصل شود.
در کنارش بتوانیم راه آهن فردوس - جزین را دنبال کنیم که با 60 کیلومتر به ریل اصلی وصل می شود.
طبس که به شبکه ریلی وصل است، لذا در این صورت می توانیم نیاز بخش عمده استان را به ریل تامین بکنیم تا در آینده طرح اصلی اجرایی بشود.
با مکاتبات و مذاکراتی که با وزیر راه و معاونین وزارت راه صورت گرفت دو قطعه از این محور مطالعاتش کامل شد که حدود 85 کیلومتر است و در شرف مناقصه است و امسال هم تخصیص سال گذشته را به مبلغ 16 میلیارد تومان که مربوط به سال گذشته است جهت اجرا ابلاغ کردند.
چون اصل کار هزینه سنگینی حدود 100 میلیارد تومان پول نیاز دارد به دنبال راه کاری برای سرمایه گذاری هستیم که در این مورد با آستان قدس و قرارگاه خاتم الانبیاء صحبت هایی کرده ایم و جلسات متعددی برگزار کرده ایم که هم آستان قدس به صورت مکتوب اعلام آمادگی نموده است و هم فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء؛ سردار عبدالهی اعلام آمادگی نموده اند.
داریم سعی می کنیم تا فرمول سرمایه گذاری را مشخص کنیم تا انشا ا... این توافق ها نهایی شود و در این دولت اتفاق مثبتی برای مردم این استان بیفتد و بتوانیم کلنگ اجرایی را بزنیم.
- در چند روز گذشته یک بحثی در مورد بخشی از صحبت های شما با هنرمندان راه افتاده و گفته شده که شما به بحث خوشحالی و شاد بودن مردم خراسان شمالی و رقص مردم آنجا اشاره کرده اید و باعث واکنش های متفاوت از سوی افراد و نهادهای مختلف شده، در این زمینه می فرمایید که واقعیت صحبت های شما چه بوده است؟
ببینید بنده در یک جلسه با هنرمندان حدود یک ساعت صحبت کرده ام و در آخر هم به نشاط و شادمانی مردم اشاره کردم و گفتم که در خراسان شمالی مردم شادترند و در مجالس عروسی زنان و مردان با آیین های سنتی ضمن حفظ چارچوب های اخلاقی که دارند جداگانه شادی می کنند و می رقصند، این که مسأله بدی نیست.
من که نگفتم مختلط و خارج از چارچوب و ابتذال، من خود خانواده دارم،مگر ما می توانیم بپذیریم یا اجازه دهیم که زن و فرزندانمان به طور مختلط با دیگران برقصند، ما هم شرع داریم، هم عرف، هم اخلاق و هم شرف.
متاسفانه عده ای برداشت اشتباه کردند و از یک ساعت صحبت من همان قسمت آخر را به گونه ای دیگر تفسیر کردند و شایعه راه انداختند که البته این حرکات درست نیست.
جناب استاندار! بحث بعدی مسأله راه و جاده های استان خراسان جنوبی است . یادم هست که طرح دو بانده کردن محور بیرجند، قاین مربوط به مجلس شهر است که به تصویب رسیده بود اما تاکنون هنوز اجرایی نشده که البته الان در چند نقطه از این محور شاهد انجام عملیات جاده سازی هستیم .
از طرفی دیگر جاده خوسف تا تقاطع راور کرمان به شدت ضعیف و باریک و فاقد استانداردهای لازم است در حالی که روز و شب در این محور باریک و مستعمل با آسفالت معیوب و مخروب، کامیون و تریلی و دیگر وسایل نقلیه تردد می کنند.
همچنین در دیگر نقاط استان جاده ها وضعیت مناسبی ندارند و باید عملیات تکمیلی روی آن صورت گیرد.
بفرمایید در این حوزه چه اقداماتی در دست دارید و چه خواهید کرد؟
ما در مورد راه در مسیر بیرجند - قاین متمرکز هستیم، من از آقای دکتر نوبخت خواهش کردم در این زمینه کمک کنند که ایشان 50 میلیارد تومان اعتبار علاوه بر اعتبارات مصوب جاری تخصیص دادند تا به همه پیمانکاران پرداخت شود و اینها هم کار کنند، که در این چند ماهه کاملا مشخص است که در حال کار هستند.
در کنار این مسیر، مسیر فردوس تا سرایان و سرایان به بیرجند برای ما مهم است. همچنین بشرویه هم از این مسیر می تواند به مرکز استان متصل شود، لذا بنا داریم هرچه بدهی به پیمانکاران داریم همگی پرداخت شود، تا پیمانکاران فعالتر شوند. همچنین به دنبال تکمیل کردن مسیر بیرجند - سربیشه هستیم، علاوه بر این صد کیلو متر روکش مانده در محور سربیشه - نهبندان انجام خواهد شد که در این مورد مناقصه انجام شده و پیمانکار هم مشخص شده که بزودی اجرا خواهد شد.
همچنین محور بیرجند- خوسف - عرب آباد را سعی می کنیم تا به محور شریانی تبدیل کنیم که اگر این محور شریانی شد، می تواند پلیس در این مسیر مستقر شود و همچنین می توانیم پس از تصویب آن نسبت به زیر ساخت و توسعه آن تلاش بیشتری بکنیم.
ولی در همین سال جاری هم، راهسازی و آسفالت انجام شده است. انشاا... محور فردوس دیهوک - طبس و راور هم در حال رسیدگی است، اما اینکه چرا در این مسیر ها بهسازی و زیر سازی و توسعه آنها دیر انجام می شود به خاطر این است که دهها قطعه را در یک پروژه طولانی دیده اند.
لذا در مبلغ اختصاص داده شده به هر قطعه، مبلغ ناچیزی می رسد و لذا پیشرفت کار کند می شود که البته این به خاطر فشار نماینده هاست که هر کدام درحوزه نمایندگی خودشان، می خواهند پروژه ها به انجام برسد.
الان مهم ترین پروژه مسیر بیرجند - تربت است چرا که بار ترافیکی آن بالا است و همان طور که مشاهده می کنید در محور بیرجند - قاین در نقاط مختلف پروژه، دو بانده کردن جاده درحال انجام است.
بفرمایید در مورد راه های هوایی و وضعیت پروازها چه اقداماتی را دنبال می کنید؟
در مورد راه های هوایی زیاد مشکلی نداریم و حتی به تعداد پروازها دو پرواز اضافه کردیم، به طوریکه حداقل روزی دو پرواز را به تهران داشته باشیم. مشهد هم دو پرواز در هفته داریم که خوب است.
همچنین بنا داریم پرواز کیش را راه بیندازیم و امیدوارم که بتوانیم از این ظرفیت جدیدی که با ورود هواپیماهای جدید به کشور ایجاد می شود استفاده کنیم.
فرودگاه بیرجند عنوان بین المللی دارد، آیا این عنوان با وضعیت موجود تناسب دارد؟ به نظر می رسد شاخص های بین المللی بودن یک فرودگاه در فرودگاه بین المللی بیرجند دیده نمی شود؟
در مورد بین المللی بودن فرودگاه بیرجند، تعداد پرواز های خارجی ما کم است چرا که مسافر نداریم مگر سفر به عتبات عالیات از جمله عراق و مکه و مدینه در عربستان، لذا بهتر است که غلو نکنیم چراکه وقتی می گوییم بین المللی، این مفهوم و معنای خود را دارد درحالی که دراین سطح نیستیم.
اما به فکر ایجاد سالن خارجی در فرودگاه هستیم چراکه برای پرواز های خارجی مثلا به عراق وجود چنین سالنی نیاز است.
بحث مهم بعدی مسأله مرز خراسان جنوبی با افغانستان است. بفرمایید درجهت توسعه این ظرفیت و صادرات و واردات کالا به افغانستان چه اقداماتی صورت گرفته است؟
امسال به مرز ماهیرود 20میلیارد تومان اختصاص دادیم تا راه ماهیرود به فراه کامل شود. همچنین بهسازی راه بین سربیشه - ماهیرود کامل خواهد شد، بازارچه و گمرک یزدان نیز از جمله پیگیری های ما با افغانستان بوده که اقداماتی خوبی انجام شده که امیدواریم تاپایان سال خبر خوشی به مردم بدهیم.
یکی از توانایی های جناب عالی جذب بودجه، علاوه بربودجه سالانه به استان است. مثلا در خراسان شمالی پنج برابر بودجه سالانه یعنی 1300 میلیارد تومان جذب نمودید که این خود رقم بالایی است، بفرمایید آیا دراین استان هم، چنین مبالغی را تاکنون جذب نموده اید؟
تاکنون به همت همراهی رئیس جمهوری و وزرا توانسته ایم مبالغی را علاوه بربودجه استانی، نزدیک به صد میلیارد تومان جذب کنیم که امیدواریم با حضور رئیس جمهوری که به زودی جهت یک سفرکاری برای افتتاح طرح های مختلف بهداشتی- درمانی، عمرانی و فرهنگی تشریف می آورند بتوانیم باز هم اعتباراتی را برای این استان جذب کنیم.
بخشی از پروژه های اختصاصی و کلنگ زنی سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی به شرح ذیل است:
بیمارستان رازی، سیمان باقران، پروژه توسعه کویر تایر، گازرسانی به برخی شهرستان های استان و روستاها، پروژه مجتمع فرهنگی و هنری فردوس پس از یازده سال، دو بانده کردن برخی جاده های استان و چندین پروژه دیگر .
جناب پرویزی ضمن تشکر از جنابعالی و پاسخ های شفاف به سؤالات مطروحه، چند سؤال شخصی است که مطرح می کنم که در جواب این سؤال ها، پاسخ های کوتاه شما کفایت می کند.
در شبانه روز چند ساعت مشغول به فعالیت هستید؟
8 تا 9 ساعت فعالیت جسمی دارم اما از نظر ذهنی شاید تمام وقت درگیر مسایل استان هستم.
چقدر به امور خانه و خانواده می رسید؟
با وقت کمی که دارم به ندرت می توانم وقتی را در اختیار خانواده بگذارم، ولی از خانواده ام باید تشکر کنم که در مسیر کار و تلاش همواره مرا همراهی می کنند.
چقدر ورزش و تفریح می کنید؟
متاسفانه وقتی برای ورزش و تفریح ندارم به جز چند روز در سال که با خانواده به سفر کوتاه می روم.
حاشیه ها:
* گفتنی است روابط عمومی استانداری نیز در زمینه سخنان استاندار که در نشست با هنرمندان برگزار شده بود اطلاعیه جداگانه ای صادر کرده که منظور نظر استاندار در آن تشریح شده: استاندار خراسان جنوبی که سبقه و سابقه فرهنگی زادگاهش خراسان شمالی که به عنوان« سرزمین گنجینه فرهنگ ها» شناخته شده است را در خاطر داشت و در آنجا زنان اقوام گوناگون با حفظ مواریث و فرهنگشان، در نهایت پوشیدگی، در حالی که هنرمندان موسیقی سنتی در مراسمات مختلف هنرنمایی می کنند، در این مجالس حضور می یابند را یادآور شد و افزود: در خراسان شمالی که مراسم سنتی برگزار می شود ؛ «زنان می رقصند، مردان می رقصند که این شادمانی با آموزه های دینی منافاتی ندارد .»
آنچه بدیهی است رقص ذکر شده بیشتر حرکات موزون که یک هنر آیینی است مد نظر بوده که در دیگر نقاط ایران عزیز از جمله خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کردستان، لرستان و بسیاری استان های دیگر اجرا می شود و رقص مختلط و هنجارشکنانه که نه تنها با آموزه های دینی بلکه با اخلاقیات انسانی نیز در تضاد است، مد نظر نبوده است و قطعا آقای استاندار که وابسته به خاندان معظم سادات است ، نه تنها با این ابتذال مخالف بوده و نه تنها این برداشت ناصواب و تحریف شده را به شدت تکذیب کرده، بلکه آن را بشدت تقبیح می نماید.
* ساعت مصاحبه با استاندار به ناگاه از ساعت 12.5 ظهر به ساعت 12 تغییر کرد.
* مسؤول حراست حوزه استاندار از ورود گوشی به داخل اتاق استاندار جلوگیری کرد و البته توضیحاتی داد که به ظاهر منطقی بود هرچند کمی باعث اخلال در کار مصاحبه شد و ما را به زحمت انداخت.
* جلسه دیگری هنگام مصاحبه با استاندار در حال برگزاری بود که استاندار به جهت اهمیت مصاحبه با تاخیر به جلسه ورود نمودند.
* برخورد گرم و صمیمی استاندار با مصاحبه کننده و عکاس همراه فضای راحتی را ایجاد کرد که البته طرفین در هنگام مصاحبه جدی و مقتدرانه سؤال کردند و جواب شنیدند.
* هماهنگی و همراهی مدیرکل تشریفات در برگزاری به موقع مصاحبه جای تقدیر و تشکر دارد و البته قابل توجه سایر مدیرانی که برخی اوقات به زعم خود کلاس زیادی می گذارند.
2047* خبرنگارو انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.