آفات چوبخوار در اثر تنش‌های محیطی از جمله خشکسالی‌ متوالی به جان درختان خراسان جنوبی افتاده‌ به طوری که ۲۶ هزار هکتار از باغات این استان به انواع این آفات آلوده شده و مبارزه با آنها در اولویت قرار گرفته است.

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: سریال ادامه‌دار خشکسالی از ۲۰ سال گذشته در استان کویری خراسان جنوبی آغاز شد و در قسمت‌های ابتدایی این سریال تلخ، با کاهش شدید بارندگی و کم‌آبی به نمایش درآمد.

کمبود منابع آبی و برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی در سال‌های بعد آبرسانی سیار به حدود ۵۰۰ روستای این استان مرزی و فرونشست زمین در برخی دشت‌های استان را در پی داشت.

در قسمت‌های بعدی این قصه تکراری بارندگی‌ها به حدی کاهش یافت که خشک شدن قنوات، کاهش شدید سطح درآمد مردم به خصوص روستاییان را در پی داشت و هزار و ۷۰۰ روستای خراسان جنوبی خالی از سکنه شد ولی با همت مردم و حمایت‌های دولت، چرخ تولید در روستا متوقف نشد.

چند سالی است که جولان آفات چوبخوار هم به مشکلات قبلی اضافه شده و در سال جاری به دلیل تداوم خشکسالی‌ حالت طغیانی به خود گرفته‌ است.

آفات چوبخوار از جمله پروانه چوبخوار پسته، سوسک شاخک بلند رزاسه، سوسک چوبخوار شاخک بلند درختان میوه، سوسک طوقه‌خوار و پروانه فری یا کرم خراط به صورت میانگین به ۲۰ تا ۷۰ درصد درختان این استان خسارت زده‌اند.

طغیان این آفات به گونه‌ای است که سموم قوی هم اثرگذار نیست و کشاورزان مجبورند برای جلوگیری از انتقال این آفت به سایر باغات نسبت به کف‌بری درختان خود اقدام کنند و در عین ناباوری نظاره‌گر مرگ درختان چندین ساله خود باشند.

تنها راه مقابله و جلوگیری از شیوع این آفات قطع درختان آلوده و جمع‌آوری آن از سطح باغات است، همچنین تغذیه مناسب و آبیاری به موقع درختان راهکار پیشگیری از این آفات طغیانگر است.

آفات به دلیل این که مدیریتی بوده و به چگونگی مدیریت باغ و مزرعه بستگی دارد، تاکنون زیر پوشش حمایت بیمه‌ای قرار نگرفته‌ که این موضوع دغدغه کشاورزان را بیشتر کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.