مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی با اشاره به کاهش 59 درصدی بارندگی های این استان، گفت: از خشکسالی در 91 درصد پهنه این استان خبر داد.

براساس آمار دوره ۱۰ ساله تا آخر اسفند سال گذشته که مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی ارائه کرد، ۹۱ درصد مساحت خراسان جنوبی متاثر از خشکسالی است.

به گزارش جماران، علیرضا خندان‌رو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این مقدار ۹ درصد در وضعیت نرمال، ۲۰ درصد خشکسالی خفیف، ۳۵ درصد خشکسالی متوسط، ۲۵ درصد خشکسالی شدید و ۱۱ درصد خشکسالی بسیار شدید است.

وی افزود: شهرستان‌های طبس و بشرویه جزو مناطق بسیار شدید خشکسال هستند.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی ۲۰ سال متوالی خشکسالی را تجربه کرده است گفت: در ۲ سال زراعی گذشته بارش‌های تقریبا خوبی را در استان داشتیم اما از اثرات خشکسالی‌های بلندمدت کم نکرد، علیرغم اینکه در سال زراعی گذشته بارندگی‌های خوبی داشتیم باز هم استان در شرایط خشکسالی قرار دارد.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی با اشاره به بارندگی‌های استان در سال آبی جاری (اول مهر ۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) گفت: میانگین بارندگی‌های استان در سال آبی جاری ۳۸ میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته ۶۹ درصد و نسبت به دوره بلندمدت ۵۹ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: کاهش بارندگی‌های سال آبی جاری در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و در این مدت بیشترین بارندگی استان از ایستگاه نهبندان با ۶۱ میلیمتر و کمترین از ایستگاه طبس با ۱۸ میلیمتر به ثبت رسیده است.

خندان‌رو با اشاره به پیش‌بینی فصلی بارندگی در سال جاری هم گفت: برای اردیبهشت امسال بارندگی‌های نرمال و برخی نقاط کمتر از نرمال و برای تیر و مرداد ماه هم وضعیت نرمال پیش‌بینی شده است اما در این ۲ فصل بارندگی قابل ملاحظه‌ای را در استان نداریم.

وی درباره پدیده تغییر اقلیم اظهار داشت: تغییر اقلیم پدیده‌ای است که اکثر دانشمندان آن را قبول و بر روی آن تاکید دارند؛ این پدیده براساس آمار و شواهد رخ داده و نمی‌توان آن را انکار کرد ما هم نمی‌توانیم با این پدیده مقابله کنیم بلکه باید سازگاری داشته باشیم.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی یکی از اثرات تغییر اقلیم را افزایش دما دانست و گفت: براساس آمار ابتدای فصل بهار امسال در استان به صورت میانگین سه درجه افزایش دما را نسبت به بلندمدت داشته‌ایم.

وی افزود: ما در سالیان قدیم هم دوره‌های خشکسالی را داشتیم و آمارها هم این موضوع را نشان می‌دهد ولی هیچ وقت خشکسالی با این دوره طولانی یعنی ۲۰ ساله را نداشته‌ایم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.