مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تأکید کرد: در زباله گاه‌های استان گاهی زباله‌ها سوزانده می‌شوند که گازهای سرطان زا را در محیط زیاد می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه در زباله گاه‌های استان گاهی زباله‌ها سوزانده می‌شوند که گازهای سرطان زا را در محیط زیاد می‌کنند، گفت: این امر چشم انداز را نازیبا می‌کند و از سویی سرطان زاست و از طرف دیگر زمانی که تجزیه شوند موجب آلودگی خاک و آب می‌شوند.

به گزارش جماران، حسن اکبری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به فعالیت حدود ۴۳ زباله گاه مشخص در استان، اظهار کرد: عمده‌ترین مشکل در زباله گاه‌ها این است که ترانشه‌های اصولی ندارند و باعث می‌شود کیسه‌های پلاستیکی توسط باد جابه جا شوند و آلودگی ایجاد شود.

وی افزود: در زباله گاه‌ها چون پوشاندن زباله به صورت منظم و روزانه انجام نمی‌گیرد در دسترس سگ‌های وحشی و ولگرد قرار می‌گیرند و می‌توانند زمینه انتقال بیماری را فراهم کنند و از طرف دیگر تعادل جمعیتی این حیوانات بهم می‌ریزد و عوارض جبران ناپذیری دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه بازیافت به صورت اصولی انجام نمی‌شود، اظهار کرد: باتوجه به شیوع کرونا، با افراد زباله‌گرد که این زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کردند برخورد شد.

اکبری با بیان اینکه متأسفانه زیرساخت تفکیک در مبدا وجود ندارد و ایجاد این زیرساخت در ابتدا نیاز به آموزش‌های لازم و ایجاد مشوق‌هایی دارد، ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست نقش اجرایی در این زمینه نقش اجرایی نداشته و فقط ناظر است.

وی با بیان اینکه کل مسئله امور اجرایی با شهرداری‌ها، در خارج از شهرها به عهده دهیاران و مجمتع‌های بین راهی و حاشیه جاده‌ها با بحشداری‌هاست، یادآور شد: هیچ کار اجرایی در مورد پسماند نمی‌توانیم انجام دهیم و تنها وظیفه ما این است که در زمینه تفکیک زباله از مبدا و بازیافت استاندارد نظارت اصولی انجام دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: در بیشتر شهرها جمع‌آوری و انتقال به نحو مطلوبی صورت می‌گیرد و مردم همکاری خوبی دارند، اما در مورد دفع پسماند و یا مدیدیت پسماند جمع‌آوری شده وضعیت خوبی نداریم.

 اکبری با تاکید بر هم‌افزایی تمام ارگان‌ها و نهادها در این موضوع، یادآور شد: موضوع مدیریت پسماند خط قرمز ماست و بهانه‌هایی چون کمبود اعتبار و شرایط اقتصادی بهانه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.