والدین باید مراقب پوست و موی فرزند خود باشند تا به شپش سر مبتلا نشوند.

یک کارشناس بهداشت با اشاره به اینکه با آغاز سال تحصیلی و وجود ویروس کرونا ممکن است توجهات نسبت به پوست و مو کمتر شده باشد، گفت: والدین باید مراقب پوست و موی فرزند خود باشند تا به شپش سر مبتلا نشوند.

به گزارش جماران، زهرا نجاتی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با بازگشایی مدارس، احتمال وجود شپش در سر دانش‌آموزان بسیار خواهد بود و براساس معاینات انجام شده، چند مورد ابتلا در مدارس دیده شده است.

وی در مورد راه‌های پیشگیری از شپش، تصریح کرد: رعایت بهداشت فردی، حمام کردن منظم و شانه زدن موهای سر، شستشو دادن منظم شانه و لباس‌ها و پرهیز از استفاده از وسایل شخصی دیگران از جمله این راه‌هاست.

این کارشناس بهداشت با بیان اینکه لباس‌ها و ملحفه‌ها باید مرتبا شسته و زیر نور آفتاب خشک شوند تا بهداشت فردی رعایت شود، ادامه داد: دو راه انتقال برای شپش وجود دارد که در انتقال مستقیم تماس مستقیم با افراد آلوده باعث انتقال می‌شود که در مدارس ابتدایی ممکن است این امر همه گیر شود.

این کارشناس بهداشت با بیان اینکه انتقال غیرمستقیم نیز از طریق اشیاء آلوده صورت می‌گیرد، افزود: خارش شدید و قرمزی پوست سر و بروز عفونت ثانویه از جمله علائم این بیماری است.

وی با بیان اینکه در این موارد می‌توان از شامپوهایی که توسط مراکز بهداشت توصیه می‌شود استفاده کرد، افزود: همچنین می‌توان مخلوط آب و سرکه سفید بهداشتی را به تمام قسمت‌های سر مالیده و به خوبی ماساژ داد و پس از بیست دقیقه شست و شانه کرد؛ بعد از خشک شدن موها می‌توان رشک‌ها را از سر بیرون کشید.

این کارشناس بهداشت بیان کرد: در خانه برای جلوگیری از ابتلای دیگر افراد خانواده باید آلودگی از تمامی لوازم مورد استفاده افراد پاک شود.

نجاتی‌پور با تاکید بر استفاده دانش‌آموزان از ماسک در مدارس، تصریح کرد: دانش آموز باید یاد بگیرد پس از برداشتن ماسک دست‌هایش را بشوید.

وی ادامه داد: هرچند در مدارس ژل ضدعفونی کننده دست تعبیه شده، اما هر دانش‌آموز باید در مدرسه ژل ضدعفونی کننده خاص خود را داشته باشد.

این کارشناس بهداشت افزود: والدین در صورت مشاهده علائمی همچون بی حالی و خستگی در فرزند خود، از فرستادن دانش‌آموزان به مدارس خودداری کنند و قبل از حضور در مدرسه در سامانه سلامت ثبت‌نام و هر هفته تمدید کنند.

نجاتی‌پور با بیان اینکه دانش‌آموزان حداقل وسیله را در مدرسه به همراه داشته باشند، ادامه داد: کیف دانش‌آموزان باید هر روز صدعفونی شود.

وی بیان کرد: لباس‌ها عامل انتقال ویروس هستند و بعد از آمدن از مدرسه باید شسته شوند.

این کارشناس بهداشت با بیان اینکه نیاز به داشتن خوراکی‌های زیاد در کیف دانش‌آموزان نیست، افزود: دانش‌آموزان باید در خانه تغذیه کامل را برای تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشند، شب‌ها زود بخوابند و صبح ها قبل از رفتن به مدرسه همراه تمام خانواده صبحانه میل کنند.

نجاتی پور خاطرنشان کرد: دانش‌آموز باید بطری آب شخصی همراه داشته باشد و والدین به جای داشتن اضطراب و نگرانی در مورد فرستادن کودکانشان به مدرسه اصول بهداشتی را به فرزندانشان یاد دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.