پس از اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی که به منظور قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در بخش‌های مختلف اجرا شد و کاهش چشمگیر موارد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را اغلب استان‌های کشور در پی داشت، برخی محدودیت‌ها برای از سرگیری فعالیت‌های روزمره مردم و مشاغل لغو شد اما رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری هوشمند همچنان مورد تاکید وزارت بهداشت و متخصصان است.

به دلیل قدرت بالای سرایت پذیری ویروس کرونا و از طرفی نبود واکس و داروی قطعی برای درمان بیماری ناشی از این ویروس پیچیده، هرگونه رفتار فردی و اجتماعی به ویژه ترددهای غیرضروری و تجمعات بر روند افزایشی یا کاهشی ابتلا به کرونا تاثیر مستقیم دارد.

از این رو بود که استاندار خراسان جنوبی در نشست دیروز ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا گفت: با توجه به اینکه رنگ ‌بندی شهرها براساس شاخص‌های تعیین شده، هر چند روز تغییر می‌کند لذا نمی‌توان گفت یک منطقه به طور مطلق سفید است لذا رعایت نکات بهداشتی همچنان باید مورد توجه عموم مردم باشد.

محمدصادق معتمدیان افزود: علاوه بر مردم که ملزم به رعایت پروتکل‌ها هستند، ضوابط بهداشتی در دستگاه‌های اجرایی هم باید به طور دقیق مدنظر باشد.

وی تاکید کرد: مدیران برای حضور مردم در محیط اداره باید نسبت به تامین امکانات بهداشتی مورد نیاز کارکنان و ارباب رجوع جدیت داشته باشند.

محل کار به عنوان مکانی که ساعت‌های زیادی را در آن سپری می‌کنیم و احتمالا با افراد متعددی برخورد داریم، یکی از محیط‌های مستعد برای انتقال ویروس کرونا محسوب می‌شود لذا برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به این ویروس، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این محیط‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است.

به گزارش دبیرخانه شورای اطلاع رسانی استان خراسان جنوبی در گام نخست، فاصله گذاری اجتماعی به منظور کاهش تماس افراد با یکدیگر باید رعایت شود.

برقراری ارتباط از طریق تلفن، شبکه‌های اجتماعی و ویدئو کنفرانس از جمله راه‌های کاهش مواجهه چهره به چهره کارکنان است. در صورتی که مواجهه چهره به چهره ناگریز است، حداقل زمان ممکن و حداکثر فاصله (۲ متر) رعایت شود.

همچنین در محیط‌هایی که کارکنان با ارباب رجوع سر و کار دارند، موانع شیشه‌ای یا پلاستیکی به عنوان حائلی بین این افراد تعبیه شود. استفاده از خودکار شخصی توسط متصدیان و کارکنان و قرار ندادن وسایل و لوازم التحریر برای استفاده عموم و مراجعان از دیگر مواردی است که خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش می‌دهد.

دست‌ها به طور مرتب با آب و صابون یا با استفاده از مواد ضدعفونی کننده بر پایه الکل، به خصوص بعد از دست زدن به اشیای آلوده و پس از استفاده از سرویس بهداشتی، پاکسازی شوند. در محیط کار از دست دادن، روبوسی کردن و بغل کردن یکدیگر جدا خودداری کنید.

تماس نداشتن دست‌ها با چشم، دهان و بینی، استفاده از وسایل حفاظت فردی مناسب شامل دستکش و ماسک، پرهیز از تماس مستقیم دست با دکمه‌های آسانسور، لپ تاپ، تبلت، صفحه کلید کامپیوتر، گوشی تلفن، موبایل، دستگیره در و نظایر آن و عدم استفاده از دستمال مشترک برای تمیز کردن میز و صندلی و سایر وسایل (ترجیحا هر یک از کارکنان از دستمال نظافت شخصی استفاده کنند یا استفاده از دستمال نظافت یکبار مصرف) همگی جزو مواردی است که در محیط کار باید رعایت شود.

درخصوص بهداشت ابزار و تجهیزات نیز گندزدایی سطوح دارای تماس مشترک شامل دیوار و کف، درها، دستگیره درها، میز و صندلی، شیرآلات، نرده پله‌ها، آسانسور، تخت، کمد، کابینت، گوشی تلفن، دستگاه‌های کارتخوان، کف پوش‌ها، کلید و پریزها و سایر وسایل عمومی باید مدنظر قرار گیرد.

استفاده از هواکش و باز گذاشتن درها و پنجره‌های سالن‌ها و اتاق‌های کار، حذف یا بلااستفاده کردن آبخوری‌ها و آب سردکن‌ها به صورت موقت، وجود سطل‌های با در پدالی به همراه نایلون درون آن در تمامی محل‌ها، قرار دادن محلول ضدعفونی کننده دست در محل‌های مشخص مانند ورودی‌ها، کنار آسانسورها و گندزدایی منظم تمامی سطوح به طور مرتب و حداقل بعد از هر شیفت کاری از جمله مواردی است که در راستای حفظ بهداشت ساختمان باید رعایت شود.

در صورت نیاز به برگزاری جلسات، تهیه مواد گندزدایی کننده با پایه الکل ۷۰ درصد و دستکش یکبار مصرف برای ورود به جلسه در اختیار مدعوین قرار دادن، انتخاب سالن با گنجایش مناسب و چیدن صندلی‌ها به فاصله ۲ - ۱ متر از هم، جریان داشتن حداقل ۱۲ مترمکعب هوای تازه با در نظر گرفتن شرایط آسایش حرارتی در سالن، حذف وسایل اضافی سالن و روی میز جلسه، گندزدایی سالن و همه سطوح، دستگاه‌ها، دسته و پشتی صندلی، کیبورد، ماوس و میکروفون قبل و بعد از جلسه از جمله مواردی است که رعایت آن برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا الزامی است.

دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات با ذکر تمامی موارد مورد نیاز منتشر شده و قابل استفاده است.

با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات ابتدا گامی در راستای خودمراقبتی و حفظ سلامتی خود و خانواده برخواهیم داشت و در وهله بعد از جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، حفاظت خواهیم کرد.

رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (دوشنبه) اعلام کرد: تاکنون ۱۰۹ هزار و ۲۸۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۴۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۶۸۵ نفر رسید.

کیانوش جهانپور گفت: تاکنون ۶۰۱ هزار و ۳۲۴  آزمایش تشخیص کووید- ۱۹ در ۱۲۶ آزمایشگاه کشور انجام شده است و کمتر از ۳۰ درصد موارد جدید از بستری بیمارستانی و حدود ۷۰ درصد موارد از افرادی است که به صورت سرپایی هستند و علایم خفیف دارند.

وی افزود: استان خوزستان همچنان در وضعیت قرمز است و استان تهران هم وضعیت خوبی ندارد، بهترین اقدام مثل هفته‌ها و روزهای گذشته رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

آمار مبتلایان جدید به کرونا در استان خراسان جنوبی نیز پس از چند روز روند کاهشی امروز افزایشی و دورقمی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.