احمد بخشی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دولت اقدامات خوبی برای تحقق اقتصاد منهای نفت انجام داده و تحریم‌ها هم موجب شکوفایی اقتصادی در بخش دانش بنیان شده است که اگر این روند ادامه باید موفیت‌های خوبی در رفع وابستگی به نفت پیدا می‌کنیم.

وی اظهار داشت: جهش تولید به پیش نیازهای فردی، اجتماعی و ساختاری نیاز دارد و تولید صرفا به معنای تولید یک محصول و افزایش آن نیست چون همه اقشار جامعه در هر بخش باید فعالیت‌شان بیشتر شود.

استاد دانشگاه بیرجند گفت: رفتار هر مدیر و مسئول در کشور باید معطوف به ارتقا در حوزه خود باشد و الگوها و شاخص‌های رفتاری ما هم باید ارتقا یابد چون نمی‌توانیم جهش تولید داشته باشیم اما میانگین مطالعه در کشور کمتر از نیم ساعت باشد.

وی افزود: افزایش ظرفیت اسمی یکی از معیارهای جهش تولید است اما این جهش باید معطوف به بازار و صادرات باشد و در کنار افزایش حجم تولید، کیفیت محصول هم باید ارتقا یابد تا به جهش تولید واقعی برسیم.

بخشی گفت: الگوی مصرف ما در کشور به خصوص بعد از جنگ تحمیلی به مصرف‌گرایی سوق پیدا کرده که این موضوع با جهش تولید همخوانی ندارد و باید از مصرف گرایی و زندگی تجملاتی که برای کشور هزینه‌زا است جلوگیری شود.

وی بیان کرد: جهش تولید نیازمند کنش‌گر و مدیری است که به این مقوله باور داشته و به شعارهای سال باور قلبی داشته باشد نه اینکه به مسائل نگاه شعاری داشته باشد لذا اراده مدیران و کارگزاران کشور باید به رونق و جهش تولید متمرکز شود.

وی اظهار داشت: در کشور قوانین دست و پا گیر از گذشته وجود داشته که به تولید آسیب می‌زند و این بروکراسی پچیده تولید کننده را خسته می‌کند که لازم است قوانین جدید در راستای تسهیل تولید تدوین شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹، سال جدید را «جهش تولید» نامگذاری و خطاب به دست‌اندرکاران تأکید کردند: جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به‌وجود آید.

ایشان افزودند: البته لازمه تحقق این هدف برنامه‌ریزی است و بخش‌های مختلف مانند سازمان برنامه، مجلس و مرکز تحقیقات آن، قوه‌ قضائیه، مجموعه‌های دانش‌بنیان و گروههای پرشمار جوان، مبتکر و فعال باید در این برنامه‌ریزی‌ها شرکت کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.