محمد دهقانی فیروزآبادی شامگاه جمعه درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در استان خراسان جنوبی گفت: برخی نوسانات آمار مبتلایان جدید، روند طبیعی در تست‌هایی است که انجام می‌دهیم.

وی اضافه کرد: اول اینکه ما از هفتم فروردین ماه یک روند کاهشی نسبتا ثابت را در تعداد نمونه‌های مثبت از کل نمونه‌ها داشتیم که اکنون هم به همان شکل است یعنی تغییری در درصد کاهش نداشتیم و این نتیجه عملکردهای قبلی است یعنی اقداماتی که قبل از طرح فاصله گذاری اجتماعی و قبل از سال جدید در استان انجام شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روند کاهشی ثابت را از هفتم فروردین شاهد هستیم و اتفاق جدیدی نیفتاده است. 

وی اظهار داشت: نکته دوم این است که تعداد نمونه‌گیری‌ها را افزایش دادیم و ظرفیت آزمایشگاه ویروس شناسی استان افزایش پیدا کرده است.

دهقانی فیروزآبادی افزود: حداکثر تستی که قبلا انجام می‌دادیم ۵۰ تا ۵۴ مورد بود و الان تا ۱۰۰ نمونه این امکان را فراهم کردیم که بتوانیم آزمایش انجام دهیم به طوری که امروز ۷۶ نمونه تست گرفته شده که ۵۰ درصد نسبت به گذشته افزایش داشته و از این ۷۶ نمونه تست جدید، ۶۱ نمونه منفی و ۱۵ مورد مثبت شناسایی شده است.

وی اظهار داشت: این افزایش نمونه‌گیری هم برای این است که حیطه بیماریابی را فعالانه‌تر انجام می‌دهیم یعنی از افرادی که با افراد مثبت ارتباط و تماس نزدیک داشتند یا از اعضای خانواده آنها هستند، افراد خاص و کسانی که بالای ۴۰ سال باشند، کسانی که بیماری‌های خاص و زمینه‌ای داشته باشند و با افراد مثبت ارتباط دارند نمونه سرپایی می‌گیریم.

وی گفت: این در حالی است که قبلا فقط از افراد بستری در بیمارستان نمونه گرفته می‌شد و از یکی دو روز گذشته از افرادی که با بیماران کرونایی ارتباط نزدیک داشتند هم نمونه‌گیری سرپایی می‌شود و البته براساس پروتکلی است که تعریف شده و برای همه افراد نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: برای همین تعداد نمونه‌گیری‌های ما افزایش پیدا کرده است و بعد از این هم به همین روال ادامه خواهد داشت در نتیجه احتمال اینکه افراد مثبت بیشتری را شناسایی کنیم، بیشتر می‌شود و کار صحیح و درست در دنیا همین است که ظرفیت‌های انجام تست را افزایش دهیم و افراد مثبت بیشتری را شناسایی، غربال و قرنطینه کنیم که زمینه انتقال از این افراد به دیگران فراهم نشود. 

وی گفت: اینها کسانی هستند که خطر بیشتری دارند چون علامت ندارند و ممکن است مراجعه هم نکنند، خودشان هم ندانند که مثبت هستند در نتیجه این کار (بیماریابی و نمونه‌گیری) اهمیت بیشتری دارد. 

دهقانی فیروزآبادی درباره مراقبت از اعضای خانواده فرد مبتلا به کرونا گفت: اگر هر کدام از افراد علامت دار و به درمان نیاز داشته باشند درمان برای آنها شروع می‌شود و گرنه فرد، قرنطینه و توصیه می‌شود که به هیچ عنوان با فرد دیگری ارتباط نداشته باشد و از لوازم حفاظت فردی استفاده کند که ویروس را به بقیه انتقال ندهد. 

وی افزود: بنابراین بعد از این هم نمونه‌گیری ما افزایش پیدا خواهد کرد و هم مطمئنا با نمونه‌های مثبت غیربستری که کشف می‌کنیم مواجه هستیم که جای نگرانی ندارد و جای خوشحالی دارد که افراد مثبت بدون علامت را بتوانیم پیدا کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره آخرین نتایج اجرای طرح بسیج ملی مقابله با کرونا در استان خراسان جنوبی بیان کرد: تا ساعت ۱۹ امروز ۲۱۳ هزار و ۴۴۵ خانوار غربالگری شدند که معادل ۸۸.۹ درصد کل خانوارهای استان است. 

وی گفت: همچنین در غربالگری فردی و از طریق تماس مراقبین سلامت با افراد، ۶۷۴ هزار و ۶۹۳ نفر مورد غربال قرار گرفتند که معادل ۸۰.۵۲ درصد کل جمعیت استان است. 

وی افزود: ۷۵ هزار و ۶۲۸ نفر نیز با مراجعه به سامانه خوداظهاری salamat.gov.ir اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.