اگرچه مردم این دیار بواسطه برخورداری از فرهنگ غنی و پشتوانه آموزشی منطقه در چهارشنبه آخر هر سال به آرامی و خانوادگی دور هم جمع می‌شوند و در شهر بیرجند محل اصلی اجتماع مردم باغ شوکت آباد است اما امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا ترجیح دادند در خانه بمانند.

برخی از شهروندان نیز با خودروهای خود گشت و گذار کوتاهی در شهر انجام دادند و با تدابیر پیشگیرانه پلیس و سایر دستگاه‌ها در شوکتیه بیرجند شب بدون حادثه و خطری را سپری کردند.

شاید کاهش حضور و اجتماع تا حد زیادی به شرایط کنونی و ترس از شیوع ویروس کرونا مربوط باشد اما باز هم نقطه آغازی برای تمرین رفتارهای سنجیده توام با نشاط اجتماعی برای کاهش خسارات در سال‌های بعد خواهد بود.

هرسال آمار زیادی از مصدومان، قطع عضو و فوتی‌ حوادث چهارشنبه آخر سال در رسانه‌ها منتشر می‌شود که قابل تامل است.

حضور نیافتن در اجتماعات و کاهش تردهای غیرضروری نوعی احترام گذاشتن به همنوع و ارزش قائل شدن برای خود است که امیدواریم این روند پیشوازی برای قطع سفر و دید و بازدیدها در نوروز امسال با هدف قطع زنجیره انتقال ویروس باشد.

کاهش ۳۰ درصدی عملیات آتش نشانی بیرجند

رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: با توجه به رعایت مردم در چهارشنبه آخر سال عملیات‌های مربوط به این مجموعه نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشت.

علی حسینی افزود: نیرهای آتش‌نشانی شب گذشته به ۲۴ مورد ماموریت اعزام شدند که خوشبختانه حریق‌ها بسیار سطحی بوده است.

وی تصریح کرد: شب گذشته ۱۰۰ آتش‌نشان در ۶ ایستگاه و ۱۳ تیم سیار آتش‌نشانی آماده‌باش بودند.

وی از تمامی کسانی که در خانه ماندند و باعث انتشار ویروس کرونا نشدند، قدردانی کرد و گفت: امیدواریم با فرهنگسازی و گسترش این رفتار در سال‌های آینده شاهد کاهش خسارت‌ها باشیم.

یک مصدوم سرپایی در نهبندان

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: با توجه به رعایت همه‌جانبه مردم استان، شبی آرام و بدون آسیب را پشت سر گذاشتیم.

سید محمدرضا حسینی افزود: تجمعات شب گذشته در استان بسیار محدود بود و بعضا به صورت خانوادگی با رعایت همه جوانب برگزار شد.

وی اظهار داشت: این همکاری مردم برای حفظ سلامتی خودشان بود که نتیجه مطلوبی را در بر داشت.

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خراسان جنوبی با تقدیر از مردمی که برای حفظ جان خود و همنوعان نکات بهداشتی را رعایت کردند و در خانه ماندند گفت: امیدواریم این روند در استان فرهنگی خراسان جنوبی نهادینه شود و همواره در این شب شاهد رفتارهای پرخطر نباشیم.

وی افزود: شب گذشته ۴۸۰ نیروی اورژانس در قالب ۸۰ پایگاه و ۲ اتوبوس آمبولانس در استان فعالیت کردند که فقط یک مورد مصدوم در شهرستان نهبندان به صورت سرپایی مداوا شد.

دستگیری‌ها کمتر شد

معاون عملیات فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی هم گفت: شب گذشته ۱۷ نفر به دلیل اخلال در نظم عمومی در شهرستان‌های مختلف استان بازداشت شدند که نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

سرهنگ حسن شجاعی نسب افزود: امسال در مراسم چهارشنبه پایان سال با کاهش محسوس تردد در استان نسبت به سال قبل مواجه بودیم که به همین میزان نسبت برخوردهای انتظامی هم کمتر بوده است.

وی اظهار داشت: مردم خراسان جنوبی با عمل به توصیه‌های پلیس و نیروهای امدادی شبی آرام را پشت سر گذاشتند که قابل تقدیر است.

تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا در خراسان جنوبی تا روز سه‌شنبه ۲۷ اسفند به ۱۱۹ نفر رسید و تاکنون ۹ شهرستان از ۱۱ شهرستان استان درگیر با کرونا شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.