مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: ۷۷ واحد صنعتی سبز کشور با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست همزمان با بیست و یکمین همایش ملی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز معرفی شدند که از این تعداد سه واحد صنعتی از استان خراسان جنوبی هستند.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی حسن اکبری افزود: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته در استان و در نهایت در سازمان حفاظت محیط زیست کشور از بین واحدهای صنعتی فعال که در حوزه محیط زیست اقدامات و عملکرد مثبتی داشته‌اند سه واحد صنعتی شامل کویرتایر، کاشی فرزاد و زغال پروده طبس به عنوان صنایع سبز ملی انتخاب و موفق به دریافت تندیس صنعت سبز کشور شدند.

وی گفت: عدم قرارگیری نام واحد در فهرست صنایع آلاینده سازمان حفاظت محیط زیست در سال، اجرای سیستم‌های کنترل آلاینده (پساب، هوا و صدا) سیستم‌های پایش لحظه‌ای، مدیریت پسماند، نظام مدیریت سبز، اخذ گواهینامه استقرار مدیریت زیست محیطی ISO ۱۴۰۰۰، اخذ گواهینامه استقرار نظام ایمنی و بهداشت OHSAS ۱۸۰۰۰، آموزش محیط زیست پرسنل و مدیران، فضای سبز، اشاعه فرهنگ محیط زیست و تولید محصول سبز از جمله معیارهای انتخاب صنایع سبز در کشور بوده است.

وی با تبریک به این سه صنعت استان اظهار داشت: خرسندیم از اینکه این صنایع علاوه بر کار تولید، اشتغال و رونق اقتصادی در زمینه‌های زیست محیطی نیز فعال بوده و عملکرد قابل قبولی داشته‌اند.

وی رعایت الزامات زیست محیطی از سوی واحدهای صنعتی را جنبه‌ای از رعایت حقوق بین نسلی عنوان کرد و گفت: افتخار می‌کنیم که در شرایط کنونی و علیرغم تنگناهای اقتصادی موجود در کشور که در این وضعیت بیشترین آسیب متحمل محیط زیست است ولی صنایع با اعتقاد و باور زیست محیطی که دارند در راستای حفظ آن و رعایت مسائل و مباحث زیست محیطی فعالیت می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: با توجه به اینکه خراسان جنوبی استانی با معضلات زیست محیطی همچون گرد و غبار، برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی، چرای بی رویه دام و سایر موارد مواجه است و استفاده بی‌رویه از منابع آبی توسط طرح‌های کشاورزی باعث از بین رفتن پوشش گیاهی در مناطق شده و این استان را در آینده نزدیک با چالش زیست محیطی شدید مواجه خواهد کرد، بر این اساس  استقرار و فعالیت واحدهای صنعتی می‌توانند جایگزین مناسبی برای طرح‌های کشاورزی و دامپروری در استان با رعایت الزامات قانونی باشد.

وی بیان کرد: در صورت رعایت الزامات زیست محیطی این روش یکی از راه‌های مقابله و کنترل معضلات زیست محیطی در استان خواهد بود و حفاظت محیط زیست استان سعی می‌کند تا حد امکان و به شرط رعایت ضوابط زیست محیطی قانونی از سوی صنایع، آنها را حمایت و همراهی کند.

اکبری با طرح این موضوع که صنایع سبز پیشگام در رعایت مسائل محیط زیستی هستند از آنها خواست با ورود به حوزه فرهنگسازی در ارائه آموزش‌های زیست محیطی همکاری داشته باشند.

وی گفت: مدیران صنایع سبز با داشتن نگرش و بینش محیط زیستی تاثیرگذاری فرهنگی زیادی در سطح جامعه خواهند داشت.

٧٧ واحد صنعتی سبز کشور روز یکشنبه ۲۷ بهمن با حضور عیسی کلانتری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست همزمان با بیست و یکمین همایش ملی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز معرفی شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.