فردین حکیمی روز دوشنبه در نشستی که به مناسبت هفته هوای پاک برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود:  وضع کیفی هوای ۹۴.۳ درصد ایام،  طی ماه های فروردین تا پایان آذر ماه امسال در این استان پاک و قابل قبول بوده است.

همچنین وضع کیفی ۵.۷ درصد روزهای امسال البرز  ناسالم بوده ، در حالیکه سال گذشته ۹۲.۷ درصد این مدت زمان هوای پاک و قابل قبول و ۷.۳ درصد نیز هوای ناسالم داشت.

حکیمی با بیان اینکه شعار هفته هوای پاک امسال «اقدام و عمل» است، اظهار داشت: این نامگذاری با هدف ایجاد حساسیت بین اقشار مختلف جامعه انجام شده زیرا کلید اصلی کاهش آلودگی هوا مشارکت مردمی است.

وی به برنامه های ابلاغی از سوی رییس جمهور به رییس سازمان حفاظت محیط زیست در طول برنامه ششم توسعه برای کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: این برنامه ها شامل کاهش قابل ملاحظه معضل آلودگی هوا، شناسایی کانون های ریزگرد، مهار و تثبیت آن ها، تخصیص حق آبه زیست محیطی تالاب ها و رودخانه ها و ساماندهی وضعیت پسماندها در کلانشهربوده که تمام این برنامه ها برش استانی خورده است.

حکیمی افزود: بر اساس این برنامه طرح جامع کاهش آلودگی هوا در کلانشهر کرج در سال جاری تهیه و تصویب شد که بر اساس آن برای ۱۸ دستگاه تکلیف قانونی مشخص شد.

وی اضافه کرد: تمام اشخاص، دستگاهها و ‌مؤسسات اعم از دولتی و غیردولتی و دستگاههایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است و تمام اشخاص مستقر در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی، شهرک‌ها و نواحی صنعتی موظف هستند تا مقررات این قانون را رعایت کنند.

وی اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده ۹ کانون انتشار ریزگرد در دشت نظرآباد و اشتهارد با سطح ۴۵ هزار هکتار شناسایی شده است که برای جلوگیری از انتشار گرد و غبار و ریزگرد در استان و انتشار آن به استان های  همجوار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز  سال گذشته در سطح ۳۵ هکتار و در سال جاری در سطح چهار هزار هکتار اقدام به نهال کاری و بوته کاری کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز یکی دیگر از این برنامه ها را تعیین حق آبه تالاب ها و رودخانه ها عنوان کرد و گفت: موضوع اصلی در استان البرز تعیین و تثبیت حق آبه زیست محیطی تالاب صالحیه است که پس از ثبت ملی تالاب مطالعات تعیین حق آبه از رودخانه کردان باید به اتمام برسد.

وی افزود: در گذشته این تالاب از رودخانه خررود و خرم رود استان قزوین نیز حق آبه داشت اما اکنون عمده حق آبه  آن از رودخانه کردان استان البرز است.

حکیمی  به موضوع تعیین حق آبه از پساب تصفیه شده مسکن مهر نظرآباد برای تالاب نیز اشاره کرد و تصریح کرد: اگر عملیات تصفیه فاضلاب این شهرک به درستی انجام شود و استانداردها رعایت شود، برای حق آبه می توان از این پساب استفاده کرد.

مدیریت پسماند در حلقه دره مناسب نیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست در ادامه به موضوع مدیریت پسماند در حلقه دره و آلودگی هوا و خاک این منطقه اشاره کرد و گفت: یکی از چالش های اصلی حلقه دره موضوع مدیریت پسماند است که به هیچ وجه مطلوب نیست و با وجود نشست های مکرر با مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری کرج  به نتیجه مطلوبی نرسیده ایم.

وی بیان داشت که بر علیه مدیریت پسماند حلقه دره اعلام جرم شده است ضمن آنکه هشت  مدیریت منطقه ای شهرداری کرج و شهرستان های استان  البرز نیز به دلیل سوزاندن زباله های دپو شده و نخاله های ساختمانی به مراجع قضایی معرفی و  مشمول جرایم نقدی شده اند.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز  در ادامه به اقدامات دستگاه های عضو کارگروه کاهش آلودگی هوا در استان اشاره کرد و افزود: بر اساس مطالعه سیاهه انتشار منابع آلودگی هوای کلانشهر کرج در سال ۱۳۹۴، ۶۲ درصد منابع آلاینده متحرک و ۳۸ درصد نیز منابع ثابت هستند که این سیاهه در سال جاری در حال به روزرسانی است که تا پایان سال جاری انجام می شود.

حکیمی همچنین به ممنوعیت مصرف سوخت مازوت در نیروگاه منتظرقائم فردیس اشاره کرد و تصریح کرد:‌ تمام نیروگاه های کشور از سوخت مازوت استفاده می کنند در حالیکه بر اساس دستور دادستان مرکز استان البرز از سال ۱۳۹۴ مصرف سوخت مازوت در نیروگاه منتظرقائم ممنوع شد که  تاثیر بسزایی در بهبود هوای فردیس و استان داشته است.

وی گفت: همچنین کارخانه سیمان آبیک نظرآباد و ۱۰۵ واحد آلاینده استان البرز نیز ملزم  به نصب سیستم پایش لحظه ای و برخط  هوا ،  استفاده از سوخت گاز و سیستم کنترل آلودگی هوا  شدند.

این مسوول به دیگر اقدامات کنترلی برای کاهش آلودگی هوای استان اشاره کرد و افزود: امسال  ۲۳ واحد ریخته گری در شهرک صنعتی اشتهارد ساماندهی شدند.

دبیرکارگروه کاهش آلودگی هوای استان البرز در ادامه به شناسایی صنایع آلاینده مشمول عوارض اشاره کرد و اظهار داشت: در سال ۱۳۹۵ تعداد ۲۳ واحد صنعتی در فهرست صنایع انتشاردهنده آلودگی هوا قرار گرفتند که با اقدامات مناسب در سال ۱۳۹۷ این عدد به ۱۱ واحد کاهش یافته است.

وی یکی دیگر از این اقدامات را استفاده از انرژی های نو و تجدیدپذیر عنوان کرد و گفت: ۱۲ مورد مجوز نیروگاه خورشیدی و ۹ مجوز نیروگاه CHP در استان صادر شده است ضمن اینکه ۲۸۰۰ هکتار از اراضی اشتهارد که مستعد بیابانی شدن هستند برای احداث مزرعه خورشیدی در نظرگرفته شده است.

حکیمی از دیگر اقدامات کاهش آلودگی هوا را معاینه فنی خودروهای سنگین و سبک و موتورسیکلت عنوان کرد و افزود: در ۹ ماهه سال جاری ۴۱ هزار و ۱۵۶ پذیرش معاینه فنی خودروهای سنگین انجام شده که ۳۲ هزار مورد آن قبول و ۹ هزار مورد در مرحله اول که حدود ۲۲ درصد خودروها هست، مردود شدند.

وی گفت: همچنین ۴۵۱ هزار مورد خودروی سبک در این مراکز پذیرش شده اند ۲۹۸ هزار مورد قبولی و ۱۵۳ هزار مورد که بالغ بر ۳۳ درصد خودروهای سبک است، مردود شدند.

وی اضافه کرد: همچنین در ۹ ماهه سال جاری ۲۳ هزار مورد خودروی فاقد معاینه فنی  و یک هزار و ۴۰۰ خودروی دودزا توقیف شده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز از دیگر اقدامات دستگاه ها برای کاهش آلودگی هوا را استفاده از سوخت گاز در مناطق شهری و روستایی عنوان کرد و افزود:‌ بیشتر مناطق روستایی استان به جز بعضی از روستاهای مناطق آسارا، طالقان و تعداد کمی از روستاهای اشتهارد، ساوجبلاغ و نظرآباد از سوخت مایع استفاده می کنند که قرار است تا پایان سال آینده تمام روستاها از سوخت پاک استفاده کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.