خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: تبلیغات انتخابات یازدهمین دور از مجلس شورای اسلامی در حالی در خراسان جنوبی آغاز شده که روز به روز بر موج شور و نشاط مردم افزوده می‌شود. خیابان‌ها و میدان‌های بزرگ شهر نقاط اصلی رقابت کاندیداها بوده و هر کدام به نحوی تلاش دارند با ربودن گوی رقابت‌ها، بر صندلی مجلس تکیه بزنند.

پخش بروشورهای تبلیغاتی، انداختن کاغذهای تبلیغاتی در منازل و سخنرانی در محافل مختلف برای برنده شدن در این ماراتن تنها گوشه‌ای از تلاش نامزدهای انتخاباتی است.

تنها با گشت و گذاری چند دقیقه‌ای در خیابان‌های شهر می‌توان اوج شور و نشاط انتخابات بین مردم و نامزدها را درک کرد. برخی چهره به چهره به معرفی نامزد مد نظر می‌پردازند و برخی با ایجاد ستادهایی هر چند کوچک جو خاصی را به فضای پیش رو داده اند.

رقابت‌های تنگاتنگ در فضای مجازی

فضای مجازی نیز قصه‌ای دیگر از تبلیغات را بیان می‌کند. گروه‌های مجازی در تلگرام سخت مشغول فعالیت و تبلیغ از کاندیداهای خاص هستند. هر کاندید گروهی جدید و هر گروهی نیز چندین عضو و طرفدار دارد. حکایت‌ها و شنیده‌ها مبنی بر این است که نامزدها برای تبلیغات در فضای مجازی هزینه کرده و طرفداران نیز به تبلیغات رایگان برای این افراد می‌پردازند.

این نیز یکی از روش‌هایی است که زمان، هزینه و تلاش کمتری را می‌طلبد. بی‌شک استفاده از تبلیغ در فضای مجازی و در اختیار گذاشتن سیم‌کارت بین هواداران برای ایجاد گروه و تبلیغات ترفندی زیرکانه برای کسب آرا است.

این روزها پیام رسان های مختلف، میدانی برای رقابت کاندیداها شده و تنها کمتر از پنج دقیقه، صدها پیام تبلیغاتی از هر گروه دریافت می‌شود که این امر نشان از توجه بالای مردم و هواداران در تعیین سرنوشت استان دارد.

وعده‌هایی رنگین در فضای انتخاباتی

در این هیاهوی تبلیغات هرکدام از نامزدها با معرفی برنامه و اهدافشان در قالب تراکت، بروشور سعی در کسب نظرات بیشتر دارند که خبرنگار مهر بدون ارائه نام نامزدها و حوزه انتخابیه‌شان تنها به بررسی و بیان شعارها و برنامه‌های آن‌ها می‌پردازد.

یک نامزد در فضای مجازی با چاپ مطلبی که بر روی آن نوشته است: مردم چه می‌گویند؟ مردم چه می‌خواهند؟ توجه به مشکلات و خواسته‌های مردم را از شعارهای اصلی برای این دوره از مجلس انتخاب کرده است.

توجه جدی به مشکل آب و حل مشکل بی‌آبی، کشاورزی، امور کارگری و محیط زیست هم از شعارهای دیگر نامزدی است که آنها را حق مردم دانسته و فضای مجازی را به تفکر واداشته است.

برخی نیز به بیان سوابق اجرایی، بیوگرافی و سوابق تحصیلی پرداخته و خود را انقلابی معرفی کرده‌اند.

نامزد دیگری هم توجه به اقتصاد، اشتغال، بهداشت و سلامت را از شعارهای اصلی خود دانسته و در قالب یادداشتی نوشته است: توجه به مشکلات زیرساختی شهر، حل مشکلات بافت فرسوده، حل مشکلات مربوط به آب و توسعه اتحادیه مرزنشینان اهم برنامه‌هایم در چهار سال فعالیت خواهد بود.

وعده ایجاد اشتغال برای هواداران!

چیزی که در بین تبلیغات نامزدهای این دوره از انتخابات بیشترین توجه‌ها را به خود جلب کرده، وعده‌هایی پیرامون اشتغال و توجه ویژه به قشر جوان و دانشجو است.

نامزد دیگری با این شعار که کار من اساساً با جوانان دانشجو است، در فضای مجازی نوشته است: در بیانیه گام دوم انقلاب دو کلید واژه جوان و امید بسیار حائز اهمیت است، به جوان باید میدان داد چراکه آماده سازی جوانان با مدرک نیست.

دیگر نامزدها هم گویی از قبل مشکلات موجود در استان اعم از اصناف، مدیریت شهری، ورزش و جوانان را از قبل کنکاش کرده اند تا این روزها آنها را سرلوحه شعارهایشان کنند چراکه به خوبی می‌دانند رفع این معضلات مطالبه‌های دیرینه مردم بوده و از مدت‌ها قبل برای رفع آنها تلاش می‌کنند.

مردم چه می‌گویند؟

یکی از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از کاندیداها خواستارم آنچه را که می‌توانند انجام دهند را وعده بدهند، گفت: همچنین بعد از تکیه دادن به صندلی مجلس، مردم را فراموش نکنند.

علی آراسته با بیان اینکه نامزدها تنها در زمان رأی گیری برای کسب آرا بیشتر قربان صدقه مردم نروند، افزود: عملیاتی کردن وعده‌ها از مهم‌ترین خواسته‌های مردمی است.

وی با بیان اینکه قطعاً در انتخابات پیش رو شرکت خواهم کرد، اظهار کرد: از مردم به ویژه جوانان خواستارم با حضور در پای صندوق‌های رای، باری دیگر دشمن را مایوس کنند.

این شهروند بیرجندی بیان کرد: دشمن به خوبی فضای انتخاباتی ایران را رصد می‌کند و حضور مردم در این تصمیم گیری بزرگ، بدخوهان نظام را ناامید می‌کند.

صداقت می‌خواهیم

یکی دیگر از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: از نامزدها تنها و تنها صداقت می‌خواهیم چراکه نمی‌خواهیم با وعده‌های دروغین بر کرسی بنشینند.

زهرا میرصادقی با بیان این ضرب المثل که برداشت سنگ بزرگ نشانه نزدن است، افزود: وعده دادن پیرامون چیزهایی که محال است، نشان از این دارد که تنها شعاری بیش نیست.

وی با بیان اینکه مردم با هوشیاری و آمادگی کامل بر سر صندوق‌های رای حاضر خواهند شد، گفت: شور و نشاط مردم در فضای تبلیغات پیش رو نشان می‌دهد که مردم برای شرکت در تمام برنامه‌های انتخاباتی آمادگی کامل دارند.

گزارش تخلف انتخاباتی نداشته ایم

رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی هم در گفت و گو با خبرنگار مهر از رصد مستمر فضای انتخابات خبر داد و افزود: تاکنون گزارشی مبنی بر تخلف انتخاباتی نداشته ایم.

ناصر خوش خبر با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون تبلیغات در فضایی سالم انجام شده است، اظهار کرد: از مردم و نامزدها خواستاریم با رعایت بایدها و نبایدهای انتخاباتی، بر سالم بودن روند انتخابات بیفزایند.

استاندار خراسان جنوبی هم پیش از این در جلسه‌ای بیان کرد: نامزدهای انتخاباتی بر اساس برنامه‌هایشان، قول‌هایی به مردم می دهندکه مطالبه ایجاد می کندبنابراین باید احتیاط زیادی داشته باشند.

محمد صادق معتمدیان ادامه داد: نمایندگان باید پاسخگوی مطالبات مردم باشند بنابراین وعده‌هایی که می‌دهند باید قابلیت اجرا و تحقق داشته باشد.

نامزدها از وعده‌های غیر قانونی خودداری کنند

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: نامزدهای انتخاباتی از دادن وعده‌های غیر قانونی که در چارچوب وظایف نماینده نیست، خوداری کنند.

معتمدیان اظهار کرد: به همه نامزدها و هواداران توصیه می‌شود فصل ششم و هفتم قانون انتخابات را مطالعه کرده و با رعایت اصول اخلاقی و اسلامی از تخریب یکدیگر خودداری کنند.

وی با بیان اینکه نامزدها و طرفداران ملزم به رعایت قانون و مقررات هستند، افزود: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف، مراتب را برای رسیدگی گزارش دهند.

ضرورت رعایت اخلاق انتخاباتی

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی هم در گفت و گو با خبرنگار مهر قانون گرایی را از مهم‌ترین اخلاق انتخاباتی دانست و گفت: همچنین یک فرد نباید برای رشد و پیشرفت خود، شخصیت دیگری را تخریب کند.

حجت الاسلام یدالله وحدانی‌ها خواستار احترام به حقوق یکدیگر از سوی داوطلبین شد و افزود: صداقت و قضاوت عادلانه از دیگر مسائلی بوده که می‌طلبد مد نظر مردم و نامزدهای انتخاباتی باشد.

وی خواستار شفاف سازی هزینه‌های تبلیغاتی شد و گفت: اگرچه مجلس قانونی پیرامون نحوه هزینه کرد تبلیغات تصویب کرده اما شفاف سازی برای مردم باید مد نظر باشد.

حجت الاسلام وحدانی نیا پرهیز از اسراف در هزینه‌ها و پرهیز از آلودگی‌های زیست محیطی تبلیغات را از دیگر اخلاق‌های انتخابات دانست و اظهار کرد: گاهی مردم از چسباندن عکس کاندیدا بر درب یا دیوار منزل شأن گلایه دارند که رفع این نارضارتی توجه نامزدها و هواداران را می‌طلبد.

وی توجه به عزت نفس و کرامت انسانی، برنامه محور بودن در امر تبلیغات، رعایت حق الناس و پرهیز از بدگویی و غیبت پشت سر دیگران را از دیگر مسائل حائز اهمیت عنوان کرد.

بازار گرم وعده‌ها و شور و نشاط حاکم بر خراسان جنوبی نشان از خلق حماسه‌ای دیگر است. اینگونه که پیداست عمل به شعارها از مهم‌ترین خواسته‌های مردمی بوده که نیاز است نامزدها از همین نخستین گام‌ها مد نظر قرار دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.