محمدجواد آذری جهرمی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از پروژه‌ اتصال سایت همراه روستای گارجگان شهرستان خوسف به فیبرنوری در جمع خبرنگاران افزود: اخیرا در شورای عالی فضای مجازی این مصوبه‌ مطرح شد و هدف‌گذاری بسیار بزرگی است که برای رسیدن به آن باید خیلی تلاش کرد چراکه طبیعتا با صرف هدف‌گذاری به دست نمی‌آید و تلاش زیادی لازم دارد.

وی با بیان اینکه نظام روی جوانان کشور بسیار حساب کرده است گفت: بدون شک جوانان انتظار دارند دولت و حاکمیت موانع را از جلوی پای آنان بردارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: سیاست‌گذاری اخیری که انجام شد حاکی از هدف نظام برای برداشتن موانع و چالش‌ها از جلوی پای جوانان است که امید است محقق شود.

وی اظهار داشت: معتقدم اگر به هدف‌ها وفادار باشیم، جوانان امید داشته باشند و موضوع پیگیری شود در کوتاه مدت به هدف‌گذاری مربوطه خواهیم رسید و بخشی از اقتصاد نفتی کشور را با اقتصاد دیجیتال جا به جا کنیم.

آذری جهرمی گفت: البته این منوط به تلاش بسیار زیادی است که ظرفیت آن در کشور وجود دارد و ما نیز به آن امید داریم.

وی افزود: توسعه ایران در زیرساخت‌های فناوری اطلاعات به گواهی آمار در دنیا بی‌نظیر بوده و دولت سرمایه‌گذاری زیادی در این زمینه انجام داده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: در هفت سال اخیر توسعه بسیار عالی در فضای ارتباطی و مجازی کشور رخ داد به گونه‌ای که از ۳۰۰ هزار کاربر موبایل به بیش از ۷۰ میلیون رسیده‌ایم.

وی گفت: شورای عالی فضای مجازی درخصوص کسب و کارهای مجازی سیاست‌گذاری خوبی انجام داد اما در داخل کشور با چالش‌های متعددی مواجه هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: کسب و کارها مسایل و مشکلات متعددی از شکایت‌های متعدد، فیلترینگ و سایر داشته‌اند که برای آنان چالش‌هایی را ایجاد می‌کرد.

وی افزود: اتفاقاتی که آبان ماه امسال در کشور رخ داد و قطع شدن اینترنت به مدت دو هفته، روحیه ناامیدی را بر کسب و کارها ایجاد کرده بود و فضا را به سمت پررنگ شدن بیشتر چالش‌ها و فراموشی اقدامات دولت در سال‌های اخیر پیش برد.

آذری جهرمی گفت: براین اساس مراکز سیاست‌گذاری در کشور نیز حساس بودند و رشد اقتصاد دیجیتال و کسب و کارهای نوپا به عنوان ظرفیت بالای بروز خلاقیت جوانان ایرانی مورد توجه بود.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره پرتاب ماهواره‌ها گفت: خبرهای خوبی در راه است و زمان مشخص شده و در همین ایام خبر خوبی خواهیم داشت.

آذری جهرمی اضافه کرد: سال ۹۶ در سفر به استان خراسان جنوبی، این استان در رده‌بندی استان‌های کشور ردیف ۳۱ را از نظر ارتباطی داشت که تلاش کردیم خدمات ارتباطی به حد مطلوب برسد.

وی گفت: از سال ۹۶ تاکنون حدود ۲۹۰ میلیارد تومان پروژه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در خراسان جنوبی اجرا شد که منجر به ارتقای استان به رتبه ۲۴ استان‌های کشور شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه جمعیت زیادی از استان خراسان جنوبی در روستاها ساکن هستند اظهار داشت: در حال حاضر میزان اتصال روستاهای استان به شبکه فیبرنوری سه برابر نسبت به سال ۹۶ افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای ارتقای فناوری در روستاهای استان انجام شده است گفت: در گذشته اتصال روستاهای استان به شبکه فیبرنوری وضعیت مناسبی نداشت و بیشتر ارتباطات به صورت رادیویی بود اما اکنون شبکه تقریبا کامل شده و قابل بهره‌برداری است.

آذری جهرمی تصریح کرد: سال ۹۶ حدود ۲۵۰ هزار نفر از جمعیت استان به شبکه فیبرنوری متصل بودند که اکنون ۸۵۰ هزار نفر متصل هستند به این معنا که سطح دسترسی به دلیل افزایش پوشش، بالا رفته است.

وی با تاکید بر اینکه سایت‌های نسل دوم استان ۲ برابر شده است یادآور شد: در ۲ سال قبل حتی تلفن همراه ساده در برخی روستاهای استان آنتن‌دهی نداشت اما اکنون میزان ارتباطات ۲ برابر شده و سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این مدت انجام شده است.

وزیر ارتباطات همچنین هدف از سفر امروز به استان خراسان جنوبی را بازدید از پیشرفت پروژه‌ها و ارائه گزارش اقدامات به مردم اعلام کرد و گفت: علیرغم اینکه این استان به لحاظ سطح دسترسی و توسعه فناوری اطلاعات در قعر جدول استان‌ها بود اما در خلاقیت جوانان در راه‌‍اندازی استارتاپ‌ها جزو استان‌های خوب بوده است.

وی با بیان اینکه ۶۰ استارتاپ فعال در استان وجود داشت گفت: براساس سرمایه‌گذاری‌های دولت اکنون استارتاپ‌ها به ۳۰۰ مورد افزایش یافته است.

آذری جهرمی افزود: براساس قولی که به جوانان این منطقه داده بودیم، جوانان استارتاپی استان برای توسعه بازار خود به کشور افغانستان رفتند و در برنامه صندوق نوآوری و شکوفایی حاضر شدند و قراردادهایی را منعقد کردند.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت نخبه و فعال خوبی در استان وجود دارد اظهار داشت: امید است باقیمانده فعالیت‌ها در مدت یک سال آینده انجام شود تا استان به وضعیت بسیار خوبی از نظر توسعه ارتباطی برسد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سومین روز دهه فجر برای افتتاح طرح‌های حوزه ارتباطی و بررسی روند توسعه ارتباطات وارد خراسان جنوبی شد.

وی بدو ورود به استان راهی روستای گارجگان شهرستان خوسف شد تا پروژه اتصال سایت همراه این روستا به فیبرنوری را بازدید کند.

با تکمیل این سایت ارتباطی، روستای گارجگان به زودی به نسل سوم و چهارم شبکه ارتباطی متصل می‌شود.

وی سپس با حضور در مرکز استان در نشست شورای مدیران واحدهای تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شرکت می‌کند و طرح‌های ارتباطی و مخابراتی نیز در این نشست افتتاح می‌شود.

نشست صمیمی با نخبگان، دانشگاهیان و فعالان حوزه فاوا استان از دیگر برنامه‌های آذری جهرمی در سفر به خراسان جنوبی اعلام شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش از این سال ۱۳۹۶ به خراسان جنوبی سفر کرده بود.

استان مرزی خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.