غلامرضا اشرفی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: همچنین از محل بیمه اجتماعی عشایر و روستاییان در پاییز امسال ۷۱۵ نفر بیمه شده‌اند.

وی گفت: سه ماه گذشته ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات مشاغل خانگی در استان پرداخت شد که ۳۳۷ شغل از این محل ایجاد شده است.

اشرفی اضافه کرد: از ابتدای امسال یک هزار و ۹۵ مجوز در حوزه‌های مختلف صادر شده که در سه ماه اخیر صدور مجوزها شتاب بیشتری داشته است.

وی به نقش تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایر در کاهش نرخ بیکاری اشاره و اظهار داشت: از آغاز این طرح ۶ هزار و ۱۰۰ فرصت شغلی در ۲ هزار و ۴۸۴ بنگاه پیش بینی شده است.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی همچنین اجرای طرح یارانه دستمزد را در کاهش نرخ بیکاری استان موثر دانست و افزود: در این طرح به ازای هر نیرو که با شرایط مشخص به کار گرفته شود ۵۰۰ هزار تومان یارانه از سوی دولت به کارفرما پرداخت می‌شود که از تیرماه در چهار شهرستان استان اجرا شد و هم اکنون در سراسر استان اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه سهمیه استان در این طرح یک هزار و ۱۵۴ نفر است گفت:در قالب این طرح ۱۵۰ نفر تاکنون در بنگاه‌های اقتصادی به کار گرفته و ۳۷۳ نفر نیز از طریق کاریابی در سه ماه پاییز جذب بازار کار شدند.

اشرفی با اشاره به اجرای طرح الگوی نوین مشاغل خانگی در استان افزود: این طرح شامل ۸۵ رشته شغلی است که ۴۰۴ نفر از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

وی بیان کرد: ۷۳۷ نفر در طرح کارورزی در محیط کار واقعی شرکت کردند و در راستای توسعه کمی و کیفی تعاونی‌ها از ابتدای امسال ۵۲ تعاونی در استان تشکیل و یک هزار و ۹۲ فرصت شغلی از این محل ایجاد شده است.

وی گفت: از محل تفاهم‌نامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با صندوق کارآفرینی امید نیز ۱۰ میلیارد تومان اعتبارات به استان تزریق می‌شود که تاکنون ۶ میلیارد تومان آن جذب و در راستای ایجاد اشتغال به متقاضیان پرداخت شده است.

۹۰۰ میلیارد تومان در صنعت ساختمان خراسان جنوبی هزینه می‌شود

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: امسال در قالب طرح مسکن محرومان ۸۵۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار در بخش صنعت ساختمان روستاهای استان هزینه می‌شود که در اشتغال، اقتصاد و گردش مالی اثرگذار است.

علی اصغر آسمانی مقدم افزود: پس از اینکه سازمان برنامه و بودجه طرح ساخت مسکن محرومان در ۲ استان کرمان و سیستان و بلوچستان را آغاز کرد رایزنی‌های استاندار خراسان جنوبی برای سهم خواهی استان از این طرح نتیجه داد و در نهایت ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن روستایی برای محرومان در استان آغاز شد.

وی یادآور شد: افزایش ۲ برابری این سهمیه حاصل تلاش‌های بسیار از سوی استاندار خراسان جنوبی بوده که در آخرین لحظه سفر سال گذشته رییس سازمان برنامه و بودجه به استان با آن موافقت شد.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی گفت: برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض، ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه با بازپرداخت ۱۵ ساله و ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان هم آورده مردم است که سرجمع حدود ۹۰۰ میلیارد تومان در بخش صنعت ساختمان هزینه می‌شود.

وی افزود: برای اجرای این طرح در بیش از ۶۵۰ روستا عملیات ساخت و ساز شروع و خراسان جنوبی تبدیل به کارگاه وسیع ساخت و ساز شده است.
 
آسمانی مقدم تصریح کرد: افراد زیرپوشش نهادهای حمایتی برای ساخت مسکن محرومان از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی زمین رایگان دریافت کرده و از آنجا که ۶۰ درصد صنعت استان وابسته به ساختمان است این ساخت و سازها در رونق اشتغال نقش اساسی دارد.

وی یادآور شد: سال‌های گذشته تعهد بنیاد مسکن یک هزار و ۵۰۰ واحد تا ۲ هزار واحد در سال بود که امسال ساخت ۱۰ هزار واحد به صورت متمرکز شروع و در کمتر از یک سال دی ماه امسال با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه ۲ هزار واحد آن به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در اغلب شهرستان‌ها برای این ساخت و سازها با کمبود نیروی کار مواجه هستیم گفت: همواره نشست‌های مختلفی با فرمانداران برگزار کرده‌ایم که از کمبود نیروی کار و مصالح ساختمانی گلایه داشته‌اند.

وی اضافه کرد: در هر منطقه به ازای ۶۰ تا ۷۰ مترمربع یک اشتغال پایدار در سال ایجاد می‌شود که با محاسبه ۱۰ هزار واحد انتظار می‌رود به ازای هر واحد یک اشتغال در استان ایجاد شده باشد که تا پایان سال پایدار خواهد بود.

آسمانی مقدم گفت: هم اکنون معادل ۱۰ سال در استان کار عمرانی انجام می‌شود و همواره شاهد سفر مسؤولان کشوری در استان هستیم که برکات بسیاری به همراه دارد.

وی افزود: در بخش مسکن استان رشته‌های زیادی فعال شده و بسیاری از کوره‌های آجرپزی یا واحدهای تولید اسکلت ساختمانی جان گرفته‌اند.

فعالیت ۵۰ هزار بافنده فرش در خراسان جنوبی

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز با اشاره به اجرای طرح‌های صنعتی در استان گفت: فولاد قاینات، چدن کویر خاوران، گندله آهن، توسعه کارخانه کاشی و لعاب، تولید کاغذ از کربنات سدیم، سه واحد زغالشویی، دو طرح استحصال طلا، کک طبس، تکمیل چرخه نسوزها در سربیشه، توسعه کویرتایر و تولید لاستیک‌های سنگین از مهمترین طرح‌هایی است که منجر به ایجاد اشتغال بیشتر در حوزه صنعت شده است.

مهدی پارسا با اشاره به سفر مسؤولان ایدرو به استان افزود: برای اولین بار در استان با مشارکت این شرکت سه طرح بافندگی، ریسندگی و استیل کرک در استان اجرا می شود که  برای ۴۳۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

وی از وجود ۵۰ هزار بافنده فرش در استان خبر داد و گفت: تابستان امسال این بافندگان ۴۵ هزار مترمربع و پاییز ۳۵ هزار مترمربع فرش بافته‌اند.

وی تلاش برای ایجاد رقابت بین واحدهای تولیدی و اجرای طرح‌های توسعه و تکمیل چرخه تولید را از جمله اقدامات برای تثبیت اشتغال در حوزه صنعت عنوان کرد و افزود: آمادگی برگزاری تورهای خبری برای بازدید از این طرح‌ها را داریم.

رییس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز با اشاره به سه مرحله اکتشاف، استخراج و فراوری در حوزه معدن گفت: هر کدام از این حوزه‌ها سهم به سزایی در اشتغال دارد.

نادر سلیمانی افزود: ورود شرکت‌های بزرگ معدنی برای اکتشاف ژئوفیزیک از سال گذشته تاکنون منجر به ۹۲ محدوده امیدبخش معدنی شده که این برنامه تا ۲ سال آینده ادامه دارد.

وی اظهار داشت: از سال گذشته تاکنون بیش از ۵۸ هزار کیلومتر مربع پهنه معدنی آزادسازی شده تا بخش خصوصی بتواند برای سرمایه گذاری ورود پیدا کند.

وی گفت: با این اقدامات جایگاه معدن استان در حوزه اکتشاف به مقام دوم رسید و تاکنون ۲۵۱ پروانه اکتشاف و ۶۴ فقره گواهی کشف صادر شده است.

براساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری خراسان جنوبی در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با سه درصد کاهش از ۸.۴ به ۵.۴ درصد رسید و این استان کمترین نرخ بیکاری را بین استان‌های کشور دارد.

استان مرزی خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان و حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.