حجت الاسلام محمد مختاری سه‌شنبه شب در اجتماع مردمی یادبود شهدای سانحه سقوط هواپیمای اوکراین و حوادث اخیر در محل هیات ابوالفضلی بیرجند افزود: نیروهای مسلح ما با اقتدار ۴۰ سال در برابر تمام توطئه‌های دشمنان ایستادگی کردند و بعد از سقوط هواپیمای اکراین هم متواضعانه و کریمانه مسوولیت این حادثه را برعهده گرفتند که باید این مسوولیت‌ پذیری برای مسوولان ما الگو شود و آنانی که خطاهای سخت‌تر، بدتر و شدیدتری می‌کنند، یاد بگیرند.

وی اظهار داشت: نیروهای مسلح ما تا پای جان در برابر دشمنان ایستادگی می‌کنند اما در برابر مردم زمانی که احساس می‌کنند، کوتاهی انجام شده است، مسوولیت‌ پذیر هستند.

مدرس حوزه و دانشگاه افزود: سردار حاجی زاده (فرمانده نیروی هوافضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) که شب حادثه در غرب کشور در حال انجام عملیات موشکی بود اما وقتی دید در زیرمجموعه آن این اتفاق رخ داده، مسوولیت را پذیرفت و عذرخواهی کرد.

وی گفت: علل اصلی در حادثه سقوط هواپیما، خطای انسانی بود که نیروهای مسلح ما به گردن گرفتند و ما هم به خانواده این عزیزان حق می‌دهیم که مطالبه‌گری کنند و عدالت اجرا شود تا در آینده شاهد تکرار این حوادث نباشیم.

حجت الاسلام مختاری گفت: به لطف خداوند سرداران با ایمانی داریم که در برابر حق تسلیم هستند و برای اجرای عدالت حاضرند و به دشمنان اجازه سوء‌استفاده نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه حوادث هفته گذشته ماهیت گروه‌های مختلف ضدانقلاب را مشخص می‌کند اضافه کرد: در این حواث ماهیت ضد مردمی و پلید استکبار جهانی برای ما نمایان‌تر شد.

وی افزود: استکبار جهانی که ادعای مبارزه با داعش را داشتند در نهایت نتوانست موفقیت سردار بزرگ ما را ببینند و خودشان را رسوا کردند و سردار مبارزه با داعش که تمام دنیا به آن اذعان دارد را ناجوانمردانه و شبانه ترور کردند.

امام جمعه موقت بیرجند گفت: مردم ایران در تشییع پیکر سردار دل‌ها در یک رفراندوم بزرگ شرکت کردند و بیزاری خود را از دشمنان اعلام کردند و عشق خود را به آرمان‌های شهدا و اسلام به نمایش گذاشتند.

وی با تاکید بر اینکه باید ماهیت استکبار جهانی را بیشتر برای نسل جوان جامعه روشن کنیم افزود: هفته جاری تعدادی افرادی بی‌انصاف از حادثه سقوط هواپیما بدون اینکه خانواده‌های جانباختگان در جریان باشند، سوء‌استفاده کردند که دشمنان فوری از آنان حمایت کردند و تشییع میلیونی سردار سلیمانی را ندیدند و تنها چند صد نفر را دیدند.

وی اظهار داشت: نیروهای مسلح ما مایه آبروی ایران هستند اما در جریانی که هنور ابعاد آن پنهان است، مسوولیت را به گردن گرفتند و آماده بررسی و حتی اجرای عدالت هستند.

حجت الاسلام مختاری گفت: ما انزجار و تنفر خود را از استکبار جهانی و مزدوران داخلی آنان اعلام و از نیروهای مسلح خودمان به خصوص سپاه مقتدر، بصیر و انقلابی حمایت می‌کنیم.

وی گفت: هنوز ابعاد پنهان حادثه سقوط هواپیما آشکار نشده است و شاید همین وحشی‌ها با جنگ الکترونیک و اختلال در اپراتورها مقصر مستقیم سقوط هواپیمای اوکراین باشند.

وی افزود: شما خودتان در حوادث تلخ اخیر در ایران مقصر و مجرم هستید و بعد ناجوانمردانه از عده‌ای حمایت می‌کنید که ماهیت پلیدی و پستی شما را می‌رساند.

امام جمعه موقت بیرجند گفت: آمریکا مقصر اصلی حوادث تلخ اخیر و تمام خون‌هایی است که بعد از شهادت سردار سلیمانی ریخته شد زیرا اگر آن ترور ناجوانمردانه را انجام نمی‌داد و این التهابات در جامعه ایجاد نمی‌شد، اتفاقات ناگوار هم در کشور ما رخ نمی‌داد.

وی با بیان اینکه در هفته‌ گذشته شاهد حوادث تلخ و شیرینی بودیم گفت: اولین حادثه تلخ در صبح جمعه (۱۳ دی‌ماه) رخ داد که دولت ترامپ به صورت شبانه، وحشیانه، ناجوانمردانه و احمقانه سردار دل‌ها و قهرمان مبارزه با تروریست و قهرمان امنیت منطقه و کشور را به شهادت رساند.

حجت الاسلام مختاری افزود: همچنین در حادثه تلخ دیگری شاهد جانباختن تعدادی از هموطنان در تشییع پیکر سردار سلیمانی به دلیل ازدحام جمعیت در کرمان بودیم و در حادثه تلخ دیگری با سقوط هواپیمای اوکراینی در صبح روز چهارشنبه بیش از ۱۷۰ نفر به شهادت رسیدند که حادثه‌ دردناکی برای رهبری و مردم بود.

وی گفت: صبح روز شنبه هفته جاری به دنبال سقوط هواپیما، ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد که این حادثه به دلیل خطای انسانی رخ داده که خبری تلخ و ناگوار برای مردم ما بود.

امام جمعه موقت بیرجند افزود: بعد از تشییع باشکوه پیکر سردار سلیمانی و به دنبال حادثه سقوط هواپیما برخی ناجوانمردانه مزدوری کردند، دایه مهربانتر از مادر شدند و آشوب و هنجارشکنی به پا کردند و شعارهای ساختارشکنانه و توهین آمیز سر دادند که این هم برای مردم دردناک بود.

وی اظهار داشت: هفته گذشته حوادث شیرینی هم در کنار همه تلخی‌ها داشت که تشییع پیکر سردار سلیمانی با حضور میلیونی مردم بود و حیاتی دوباره به هویت اسلامی ما بخشید و دنیایی که در خواب بود را تکان داد.

وی گفت: بامداد روز چهارشنبه و همزمان با خاکسپاری پیکر سردار سلیمانی حادثه شیرین سیلی سپاه پاسدران به آمریکای جنایتکار را شاهد بودیم که عزت و افتخار بزرگی برای ایران و کشورهای منطقه بود و ابهت آمریکای عربده‌کش را در دنیا در هم شکست.

وی عنوان کرد: ماهیت پلید مزدوران داخلی آنها هم مشخص شد، آنان حضور میلیونی مردم در انزجار از استکبار و دفاع از فرهنگ شهید و شهادت را ندیدند و آمدند از حادثه سقوط هواپیما سوء‌استفاده کردند.

امام جمعه موقت بیرجند گفت: باید هوشیار باشیم که چه کسانی به دنبال براندازی نظام و انقلاب ما هستند و در خارج استکبار جهانی و صهیونیست‌ها هستند و در داخل افراد خائن وطن فروش هستند که باید هوشیار باشیم.

وی افزود: منافقین و ضد انقلاب‌ها هم هستند که در دهه ۶۰ تعداد زیادی را داخل کشور به شهادت رساندند و بعد هم در جنگ هشت ساله در کنار صدام جنگیدند و امروز هم نوکری استکبار جهانی را می‌کنند.

مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: اسلام دین بزرگی است و در این شرایط جامعه با این فضای مجازی و هجمه‌های دشمنان با الگوگیری از اسلام شهید حججی‌ها، سردار سلیمانی، سردار قاآنی و سردار سلامی تربیت می‌شوند.

وی گفت: اعماق وجود مردم عشق به نظام و اسلام است و اگر گاهی حرفی علیه منافع اسلام و نظام زده می‌شود مشخص است که فریب دشمنان را خورده‌اند.

این آیین با قرائت قرآن، مداحی و مرثیه سرایی به یاد شهدای سانحه هوایی همراه بود.

یک هواپیمای خطوط هوایی اوکراین روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه جاری پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی (ره) بر اثر خطای انسانی و به صورت غیرعمد مورد اصابت قرار گرفت و در نتیجه این حادثه ۱۷۶ مسافر و خدمه از جمله ۱۴۷ مسافر ایرانی جان باختند.  

صبح شنبه ۲۱ دی‌ماه جاری،‌ ستاد کل نیروهای مسلح ایران تایید کرد که بر اثر بروز خطای انسانی و غیرعمد هواپیمای خطوط هوایی اوکراین مورد اصابت شلیک پدافند هوایی قرار گرفته‌ است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، روسای قوای سه گانه، مسوولان عالی کشوری و لشکری و شخصیت‌ها نیز در پیام‌های تسلیت جداگانه ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های داغدار، بر پیگیری دقیق علل و عوامل وقوع این حادثه و مراقبت برای عدم امکان تکرار چنین سانحه‌ای تاکید کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.